Емпірична модель дослідження рухової активності дитини дошкільного віку як чинника її психічного благополуччя

Автор(и)

  • К.В. Левшунова

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25p

Ключові слова:

рухова активність, локомоторна діяльність, благополуччя, психічне благополуччя, когнітивний, соціальний та емоційний показник психічного благополуччя, старший дошкільник, фізична підготовленість, антропометричні дані, кореляційний аналіз.

Анотація

У статті представлено психодіагностичний комплекс методик для вивчення показників психічного благополуччя (когнітивний, соціальний, емоційний) та рухової активності як головного показника тілесного благополуччя старшого дошкільника. За допомогою методів кореляційного аналізу встановлено, що між руховою активністю та психічним благополуччям дитини існує взаємозв’язок. Визначено, що рухова активність та фізична підготовленість найтісніше взаємопов’язана з соціальним показником психічного благополуччя. Обґрунтовано, що показники тілесного благополуччя (фізична підготовленість, рівень рухової активності та антропометричні дані) мають вплив на когнітивну та емоційну сферу особистості дошкільника. Кореляційно встановлено, що компоненти психічного благополуччя взаємопов’язані між собою. Найтісніший взаємозв’язок зафіксовано між когнітивним та емоційним показниками психічного благополуччя, найслабший – відзначено в діаді «когнітивний – соціальний компоненти психічного благополуччя». Доведено суперечливий характер оцінювання батьками та вихователями прояву психічного благополуччя дітей та рівня їх рухової активності. Зроблено висновок, що поліпшення рухового режиму та психічного благополуччя дітей у системі дошкільної освіти потребує системних дій та ключового фахівця-організатора, який би виконував функцію об’єднуючої ланки між усіма дотичними до даної проблеми службами (медиками, педагогами, батьками). Найбільш оптимальними кандидатурами визначено практичних психологів та інструкторів із фізкультури у дошкільних закладах, оскільки саме їхня плідна співпраця може сприяти усуненню недоліків із проблеми, яка розглядається.

Посилання

Авторська методика обстеження рівня комунікативно-мовленнєвого розвитку дитини / Пироженко Т.А. «Развитие

комуникативно-речевых особенностей у старших дошкольников»: Дис.канд.психол.наук. – Киев, 1995.

Дошкільне тіловиховання. Вплив рухової активності на

здоров’я дитини дошкільного віку/ Автори – упорядники:

Л.В. Калуська, З.В. Калуський, М.М. Гуменюк. – Тернопіль: Мандрівець, 2008. – 184 с.

Корекційні заняття психолога з дітьми 4-6 років/ упоряд.

Т.Ш. Червона. – К.: Шк. Світ, 2009. – 128 с.

Крамченкова В.О. Психодіагностика розвитку дошкільників: старший дошкільний вік/В.О. Крамченкова. – Х.: Видво «Ранок», 2013. – 192 с.

Левшунова Е.В. Сравнительный анализ проявления феномена «Благополучия» в дошкольном возрасте и зрелости /

Е.В. Левшунова // Психология и педагогика:методика и

проблемы практического применения: сборник материалов

ХХХIV Международной научно-практической конференции/ под общ.ред.С.С. Чернова. – Новосибирск: Издательство ЦРНС, 2013. – С.157 – 164.

Методи вивчення психічного розвитку дитини-дошкільника: Метод. посіб. для педагогів, практ.психологів, студ. серед. і вищ. пед. закл. /С.Є. Кулачківська (наук. ред.); Т.О.

Піроженко, Л.Г. Подоляк та ін. – К.: Світич, 2003. – 40 с.

Проценко О.В. Розвиток здібностей та обдарувань у дошкільників/ О.В. Проценко. – К.:Шк.світ, 2011. – 128 с.

Рунова М. О. Рухова активність дитини в дитячому садку /

М. О. Рунова. – Х.: Ранок, 2007. – 192 с.

Семенова Н. Характеристика рівня добової рухової активності студенток І-ІІ курсів медичного коледжу/ Н.Семенова, А.

Магльований// Молода спортивна наука України. – 2012. –

Т.4. – С.136 – 142.

Яценко Т.В. Діагностика психічного розвитку дітей дошкільного віку: Методичний посібник/ Т.В. Яценко. – Кременчук, 2011. – 84 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Левшунова, К. (2019). Емпірична модель дослідження рухової активності дитини дошкільного віку як чинника її психічного благополуччя. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (26). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%p