Емпірична модель дослідження рухової активності дитини дошкільного віку як чинника її психічного благополуччя
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25pKeywords:
рухова активність, локомоторна діяльність, благополуччя, психічне благополуччя, когнітивний, соціальний та емоційний показник психічного благополуччя, старший дошкільник, фізична підготовленість, антропометричні дані, кореляційний аналіз.Abstract
У статті представлено психодіагностичний комплекс методик для вивчення показників психічного благополуччя (когнітивний, соціальний, емоційний) та рухової активності як головного показника тілесного благополуччя старшого дошкільника. За допомогою методів кореляційного аналізу встановлено, що між руховою активністю та психічним благополуччям дитини існує взаємозв’язок. Визначено, що рухова активність та фізична підготовленість найтісніше взаємопов’язана з соціальним показником психічного благополуччя. Обґрунтовано, що показники тілесного благополуччя (фізична підготовленість, рівень рухової активності та антропометричні дані) мають вплив на когнітивну та емоційну сферу особистості дошкільника. Кореляційно встановлено, що компоненти психічного благополуччя взаємопов’язані між собою. Найтісніший взаємозв’язок зафіксовано між когнітивним та емоційним показниками психічного благополуччя, найслабший – відзначено в діаді «когнітивний – соціальний компоненти психічного благополуччя». Доведено суперечливий характер оцінювання батьками та вихователями прояву психічного благополуччя дітей та рівня їх рухової активності. Зроблено висновок, що поліпшення рухового режиму та психічного благополуччя дітей у системі дошкільної освіти потребує системних дій та ключового фахівця-організатора, який би виконував функцію об’єднуючої ланки між усіма дотичними до даної проблеми службами (медиками, педагогами, батьками). Найбільш оптимальними кандидатурами визначено практичних психологів та інструкторів із фізкультури у дошкільних закладах, оскільки саме їхня плідна співпраця може сприяти усуненню недоліків із проблеми, яка розглядається.
References
Авторська методика обстеження рівня комунікативно-мовленнєвого розвитку дитини / Пироженко Т.А. «Развитие
комуникативно-речевых особенностей у старших дошкольников»: Дис.канд.психол.наук. – Киев, 1995.
Дошкільне тіловиховання. Вплив рухової активності на
здоров’я дитини дошкільного віку/ Автори – упорядники:
Л.В. Калуська, З.В. Калуський, М.М. Гуменюк. – Тернопіль: Мандрівець, 2008. – 184 с.
Корекційні заняття психолога з дітьми 4-6 років/ упоряд.
Т.Ш. Червона. – К.: Шк. Світ, 2009. – 128 с.
Крамченкова В.О. Психодіагностика розвитку дошкільників: старший дошкільний вік/В.О. Крамченкова. – Х.: Видво «Ранок», 2013. – 192 с.
Левшунова Е.В. Сравнительный анализ проявления феномена «Благополучия» в дошкольном возрасте и зрелости /
Е.В. Левшунова // Психология и педагогика:методика и
проблемы практического применения: сборник материалов
ХХХIV Международной научно-практической конференции/ под общ.ред.С.С. Чернова. – Новосибирск: Издательство ЦРНС, 2013. – С.157 – 164.
Методи вивчення психічного розвитку дитини-дошкільника: Метод. посіб. для педагогів, практ.психологів, студ. серед. і вищ. пед. закл. /С.Є. Кулачківська (наук. ред.); Т.О.
Піроженко, Л.Г. Подоляк та ін. – К.: Світич, 2003. – 40 с.
Проценко О.В. Розвиток здібностей та обдарувань у дошкільників/ О.В. Проценко. – К.:Шк.світ, 2011. – 128 с.
Рунова М. О. Рухова активність дитини в дитячому садку /
М. О. Рунова. – Х.: Ранок, 2007. – 192 с.
Семенова Н. Характеристика рівня добової рухової активності студенток І-ІІ курсів медичного коледжу/ Н.Семенова, А.
Магльований// Молода спортивна наука України. – 2012. –
Т.4. – С.136 – 142.
Яценко Т.В. Діагностика психічного розвитку дітей дошкільного віку: Методичний посібник/ Т.В. Яценко. – Кременчук, 2011. – 84 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.