Професійна самооцінка у професійному становленні особистості майбутніх фахівців соціономічних професій
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25pКлючові слова:
професійна самооцінка, професійне становлення, особистість, майбутні фахівці соціономічних професій, образ «Я-професіонал», «Я-концепція» особистості, професійна самосвідомість, професійна діяльність.Анотація
У статті на основі теоретико-методологічного аналізу проблеми образу «Я-професіонал» як складової «Я-концепції» особистості теоретично обґрунтувано значення професійної самооцінки у професійному становленні особистості майбутніх фахівців соціономічних професій. На основі результатів досліджень сучасних науковців зазначено, що професійна самооцінка є центральним компонентом професійної самосвідомості особистості, який пов’язаний із ціннісним ставленням до власного «Я», до професійних якостей і результатів професійної діяльності майбутніх фахівців соціономічних професій. Підтверджено, що професійна самооцінка формується під впливом змісту професійної діяльності, результатів, досягнутих у цій діяльності, індивідуальних властивостей особистості, а також властивості якості, яка оцінюється. Основними параметрами професійної самооцінки виступають ступінь адекватності, критичність і міра стійкості особистості. Зважаючи на особливості формування позитивного образу «Я-професіонал», у студентів-майбутніх фахівців соціономічних професій виділяють такі основні етапи цього процесу: формування у майбутніх фахівців соціономічних професій ідеальної моделі «професіонал» за допомогою професійних міжособистісних відносин у вигляді транслювання особистого та професійного досвіду викладача; актуалізація уваги особистості майбутніх фахівців соціономічних професій на порівняння свого реального й ідеального образів «Я-професіонал» за допомогою міжособистісних відносин у вигляді діалогу між викладачем і майбутніми фахівцями; стимуляція особистісного зростання та самовдосконалення майбутніх фахівців соціономічних професій для досягнення ідеального образу «Я-професіонал».
Посилання
Бороздина Л.В. Что такое самооценка? / Л.В. Бороздина //
Психологический журнал. – 1992. – Т. 13. – №4. – С. 99-101.
Занина Л. В. Основы педагогического мастерства: учебн. пособие / Л.В. Занина, Н.П. Меньшикова. – Ростов- на Дону,
Кон И.С. В поисках себя: Личность и её самоопределение /
И.С. Кон. – М.: Политиздат, 1984. – 235 с.
Овсянецька Л.П. До проблеми психологічної сутності домагань особистості / Л.П Овсянецька // Філософія, соціологія, психологія. – Івано-Франківськ: Прикарпатський ун-т
ім. В. Стефаника, 1999. – Вип. 3. – №1. – С. 55-62.
Онуфрієва Л.А. Дослідження психологічних детермінант розвитку професійної самосвідомості та особистісної зрілості майбутніх фахівців соціономічних професій /
Л.А.Онуфрієва // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О.Сухомлинського: збірник наукових праць / за ред. С.Д.Максименка, Н.О.Євдокимової. –
Т. 2. – Вип. 10(91). – Серія «Психологічні науки». – Миколаїв:
МНУ імені В.О.Сухомлинського, 2013. – С. 227-233.
Онуфрієва Л.А. Самооцінка як складова Я-концепції особистості майбутніх фахівців соціономічних професій /
Л.А.Онуфрієва // Проблеми сучасної психології. Збірник
наукових праць Кам’янець-Подільського національного
університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за ред. С.Д.Максименка,
Л.А.Онуфрієвої. – Вип. 22. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2013. – С. 396-412.
Онуфрієва Л.А. Theoretical and psychological analysis of the
image «Me-professional» as a component of «Me-concept» of
future socionomic specialists’ personality / Л.А.Онуфрієва //
Проблеми сучасної психології. Збірник наукових праць
Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка
НАПН України /За ред. С.Д.Максименка, Л.А.Онуфрієвої. –
Вип. 25. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2014. – С. 344-
Палюх Марек. Освіта в суспільстві, яке змінюється / За ред.
Беати Зємби, Дорота Пстронг // Вибрані проблеми соціальної
педагогіки і соціальної роботи. – Кам’янець-Подільський,
– С. 74-75.
Панок В.Г. Концептуальні підходи до формування особистості практикуючого психолога / В.Г. Панок // Практична
психологія та соціальна робота. – 1998. – №4. – С.5-7.
Прикладные аспекты современной психологии:термины,
законы, концепции, методы: Справочное издание / автор-составитель Н.И. Конюхов. – 1992. – 489 с.
Професійна мобільність майбутніх фахівців: навчально-методичний посібник. – Одеса: СМИЛ, 2004. – 120 с.
Реан А.А. Психология изучения личности / А.А. Реан –
СПб.: Изд-во Михайлова В.А., 1999. – 288 с.
Реан А.А. Психология личности. Социализация, поведение,
общение / А.А. Реан. – М. : АСТ, 2007. – 407 с.
Рогинский В. М. Азбука педагогического труда/ В.М. Рогинский. – М., 1990
Krauz A. Edukacja w okresie wspoáczesnych przemian/ A. Krauz,
M. Paluch. – Rzeszów: Wydawnictwo OĞwiatowe Fosze, 2011. –
S. 17.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.