Професійна самооцінка у професійному становленні особистості майбутніх фахівців соціономічних професій
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25pKeywords:
професійна самооцінка, професійне становлення, особистість, майбутні фахівці соціономічних професій, образ «Я-професіонал», «Я-концепція» особистості, професійна самосвідомість, професійна діяльність.Abstract
У статті на основі теоретико-методологічного аналізу проблеми образу «Я-професіонал» як складової «Я-концепції» особистості теоретично обґрунтувано значення професійної самооцінки у професійному становленні особистості майбутніх фахівців соціономічних професій. На основі результатів досліджень сучасних науковців зазначено, що професійна самооцінка є центральним компонентом професійної самосвідомості особистості, який пов’язаний із ціннісним ставленням до власного «Я», до професійних якостей і результатів професійної діяльності майбутніх фахівців соціономічних професій. Підтверджено, що професійна самооцінка формується під впливом змісту професійної діяльності, результатів, досягнутих у цій діяльності, індивідуальних властивостей особистості, а також властивості якості, яка оцінюється. Основними параметрами професійної самооцінки виступають ступінь адекватності, критичність і міра стійкості особистості. Зважаючи на особливості формування позитивного образу «Я-професіонал», у студентів-майбутніх фахівців соціономічних професій виділяють такі основні етапи цього процесу: формування у майбутніх фахівців соціономічних професій ідеальної моделі «професіонал» за допомогою професійних міжособистісних відносин у вигляді транслювання особистого та професійного досвіду викладача; актуалізація уваги особистості майбутніх фахівців соціономічних професій на порівняння свого реального й ідеального образів «Я-професіонал» за допомогою міжособистісних відносин у вигляді діалогу між викладачем і майбутніми фахівцями; стимуляція особистісного зростання та самовдосконалення майбутніх фахівців соціономічних професій для досягнення ідеального образу «Я-професіонал».
References
Бороздина Л.В. Что такое самооценка? / Л.В. Бороздина //
Психологический журнал. – 1992. – Т. 13. – №4. – С. 99-101.
Занина Л. В. Основы педагогического мастерства: учебн. пособие / Л.В. Занина, Н.П. Меньшикова. – Ростов- на Дону,
Кон И.С. В поисках себя: Личность и её самоопределение /
И.С. Кон. – М.: Политиздат, 1984. – 235 с.
Овсянецька Л.П. До проблеми психологічної сутності домагань особистості / Л.П Овсянецька // Філософія, соціологія, психологія. – Івано-Франківськ: Прикарпатський ун-т
ім. В. Стефаника, 1999. – Вип. 3. – №1. – С. 55-62.
Онуфрієва Л.А. Дослідження психологічних детермінант розвитку професійної самосвідомості та особистісної зрілості майбутніх фахівців соціономічних професій /
Л.А.Онуфрієва // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О.Сухомлинського: збірник наукових праць / за ред. С.Д.Максименка, Н.О.Євдокимової. –
Т. 2. – Вип. 10(91). – Серія «Психологічні науки». – Миколаїв:
МНУ імені В.О.Сухомлинського, 2013. – С. 227-233.
Онуфрієва Л.А. Самооцінка як складова Я-концепції особистості майбутніх фахівців соціономічних професій /
Л.А.Онуфрієва // Проблеми сучасної психології. Збірник
наукових праць Кам’янець-Подільського національного
університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за ред. С.Д.Максименка,
Л.А.Онуфрієвої. – Вип. 22. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2013. – С. 396-412.
Онуфрієва Л.А. Theoretical and psychological analysis of the
image «Me-professional» as a component of «Me-concept» of
future socionomic specialists’ personality / Л.А.Онуфрієва //
Проблеми сучасної психології. Збірник наукових праць
Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка
НАПН України /За ред. С.Д.Максименка, Л.А.Онуфрієвої. –
Вип. 25. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2014. – С. 344-
Палюх Марек. Освіта в суспільстві, яке змінюється / За ред.
Беати Зємби, Дорота Пстронг // Вибрані проблеми соціальної
педагогіки і соціальної роботи. – Кам’янець-Подільський,
– С. 74-75.
Панок В.Г. Концептуальні підходи до формування особистості практикуючого психолога / В.Г. Панок // Практична
психологія та соціальна робота. – 1998. – №4. – С.5-7.
Прикладные аспекты современной психологии:термины,
законы, концепции, методы: Справочное издание / автор-составитель Н.И. Конюхов. – 1992. – 489 с.
Професійна мобільність майбутніх фахівців: навчально-методичний посібник. – Одеса: СМИЛ, 2004. – 120 с.
Реан А.А. Психология изучения личности / А.А. Реан –
СПб.: Изд-во Михайлова В.А., 1999. – 288 с.
Реан А.А. Психология личности. Социализация, поведение,
общение / А.А. Реан. – М. : АСТ, 2007. – 407 с.
Рогинский В. М. Азбука педагогического труда/ В.М. Рогинский. – М., 1990
Krauz A. Edukacja w okresie wspoáczesnych przemian/ A. Krauz,
M. Paluch. – Rzeszów: Wydawnictwo OĞwiatowe Fosze, 2011. –
S. 17.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.