Особливості функціонування професійної свідомості психолога в процесі психотерапії
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25pКлючові слова:
професійна свідомість, професійна свідомість психолога, психологічна ситуація клієнта, структурно-функціональна модель професійної свідомості психолога, рефлексія, смисл, смислотворення.Анотація
Стаття розкриває специфіку функціонування професійної свідомості психолога в процесі психотерапії. Подано тлумачення професійної свідомості психолога, яка трактується як психологічне утворення, в якому інтегруються професійні цінності, науково-теоретичні знання, програми професійних дій, а також знання людини про себе як про представника певної професії. Розкрито зміст психотерапевтичної взаємодії в контексті функціонування професійної свідомості психолога. Психологічна проблема клієнта розглядається не лише як феномен суб’єктивного світосприймання, а і об’єктивне явище – як сукупність протиріч, що ведуть до психологічної дисгармонії. Розглянуто ситуацію психологічного впливу, котрий відбувається завдяки ідентифікації смислів клієнта, виявлення смислових суперечностей між структурами смислової сфери суб’єкта психотерапії, які породжуються низкою певних особистісних властивостей і впливають на вибір стратегій поведінки клієнта. Смислотворення розглядається як рушійна сила процесу функціонування професійної свідомості. Воно полягає у встановленні значеннєвого зв’язку між об’єктом чи явищем, з одного боку, та єдиною системою життєвих відносин, що регулюють життєдіяльність суб’єкта, – з другого. Розглянуто характеристики професійної психологічної свідомості. Обґрунтовано структурно-функціональну модель професійної свідомості психолога, специфіку її функціонування на трьох рівнях – розумінні, інтерпретації, об’єктивації. Встановлено, що семантичні компоненти цих рівнів взаємопов’язані, а елементом, що зберігає функціональну цілісність професійної свідомості, визначено семантичний професійний конструкт.
Посилання
Бондаренко А.Ф. Задачи исследования профессионального
сознания психолога-практика / А.Ф. Бондаренко, Н.А. Кучеровская // Психолого-педагогічні засади професійного
становлення особистості практичного психолога і соціального педагога в умовах вищої школи: матеріали Всеукраїнської
науково-практичної конференції (27-28 лютого 2003). – Тернопіль, 2003. – 264 с.
Зеличенко А.И. Психосемантика и изучение профессионального сознания психологов / А.И. Зеличенко, Г.И. Степанова // Вестник Московского университета. Сер. 14. Психология. – 1989. – № 3. – С. 20-32.
Исаев Е.И. Становление и развитие профессионального сознания будущего педагога / Е.И. Исаев, С.Г. Косорецкий,
В.И. Слободчиков // Вопросы психологии. – 2000. – № 3. –
С. 57-66.
Леонтьев Д.А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности / Д.А. Леонтьев. – М.: Смысл,
– 487 с.
http://problemps.at.ua/ Проблеми сучасної психології. 2014. Випуск 26
Максименко С.Д. Розуміння особистості як передумова екологізації життєвого простору / С.Д. Максименко // Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту
психології ім. Г.С. Костюка АПН України / за ред. С.Д. Максименка. – К., 2003. – Т. 7, ч. 1 – С. 7-12.
Сапогова Е.Е. Профессиональное психологическое сознание:
рефлексия вслух / Е.Е. Сапогова // Журнал практического
психолога. – 1997. – № 6.– С.3-13
Чепелєва Н.В. Роль процесів розуміння та інтерпретації у
створенні семіотичного простору психотерапії / Н.В. Чепелєва // Актуальні проблеми психології. Консультативна психологія і психотерапія / за ред. С.Д. Максименка, З.Г. Кісарчук. – К., 2002. – Т. 3, вип. І. – С. 30-45.
Швалб Ю.М. Целеполагающее сознание (психологические
модели и исследования) / Ю.М. Швалб. – К.: Миллениум,
– 152 с.
Шевченко Н.Ф. Развитие концепции сознания А.Н. Леонтьева в системе теоретических основ профессионального
сознания психолога / Н.Ф.Шевченко // Харьковская школа психологии: наследие и современная наука / отв. ред.
Т.Б. Хомуленко, М.А. Кузнецов. – Х.: Изд-во ХНПУ имени
Г.С. Сковороды, 2012. – С.250-264.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.