Особливості функціонування професійної свідомості психолога в процесі психотерапії
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25pKeywords:
професійна свідомість, професійна свідомість психолога, психологічна ситуація клієнта, структурно-функціональна модель професійної свідомості психолога, рефлексія, смисл, смислотворення.Abstract
Стаття розкриває специфіку функціонування професійної свідомості психолога в процесі психотерапії. Подано тлумачення професійної свідомості психолога, яка трактується як психологічне утворення, в якому інтегруються професійні цінності, науково-теоретичні знання, програми професійних дій, а також знання людини про себе як про представника певної професії. Розкрито зміст психотерапевтичної взаємодії в контексті функціонування професійної свідомості психолога. Психологічна проблема клієнта розглядається не лише як феномен суб’єктивного світосприймання, а і об’єктивне явище – як сукупність протиріч, що ведуть до психологічної дисгармонії. Розглянуто ситуацію психологічного впливу, котрий відбувається завдяки ідентифікації смислів клієнта, виявлення смислових суперечностей між структурами смислової сфери суб’єкта психотерапії, які породжуються низкою певних особистісних властивостей і впливають на вибір стратегій поведінки клієнта. Смислотворення розглядається як рушійна сила процесу функціонування професійної свідомості. Воно полягає у встановленні значеннєвого зв’язку між об’єктом чи явищем, з одного боку, та єдиною системою життєвих відносин, що регулюють життєдіяльність суб’єкта, – з другого. Розглянуто характеристики професійної психологічної свідомості. Обґрунтовано структурно-функціональну модель професійної свідомості психолога, специфіку її функціонування на трьох рівнях – розумінні, інтерпретації, об’єктивації. Встановлено, що семантичні компоненти цих рівнів взаємопов’язані, а елементом, що зберігає функціональну цілісність професійної свідомості, визначено семантичний професійний конструкт.
References
Бондаренко А.Ф. Задачи исследования профессионального
сознания психолога-практика / А.Ф. Бондаренко, Н.А. Кучеровская // Психолого-педагогічні засади професійного
становлення особистості практичного психолога і соціального педагога в умовах вищої школи: матеріали Всеукраїнської
науково-практичної конференції (27-28 лютого 2003). – Тернопіль, 2003. – 264 с.
Зеличенко А.И. Психосемантика и изучение профессионального сознания психологов / А.И. Зеличенко, Г.И. Степанова // Вестник Московского университета. Сер. 14. Психология. – 1989. – № 3. – С. 20-32.
Исаев Е.И. Становление и развитие профессионального сознания будущего педагога / Е.И. Исаев, С.Г. Косорецкий,
В.И. Слободчиков // Вопросы психологии. – 2000. – № 3. –
С. 57-66.
Леонтьев Д.А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности / Д.А. Леонтьев. – М.: Смысл,
– 487 с.
http://problemps.at.ua/ Проблеми сучасної психології. 2014. Випуск 26
Максименко С.Д. Розуміння особистості як передумова екологізації життєвого простору / С.Д. Максименко // Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту
психології ім. Г.С. Костюка АПН України / за ред. С.Д. Максименка. – К., 2003. – Т. 7, ч. 1 – С. 7-12.
Сапогова Е.Е. Профессиональное психологическое сознание:
рефлексия вслух / Е.Е. Сапогова // Журнал практического
психолога. – 1997. – № 6.– С.3-13
Чепелєва Н.В. Роль процесів розуміння та інтерпретації у
створенні семіотичного простору психотерапії / Н.В. Чепелєва // Актуальні проблеми психології. Консультативна психологія і психотерапія / за ред. С.Д. Максименка, З.Г. Кісарчук. – К., 2002. – Т. 3, вип. І. – С. 30-45.
Швалб Ю.М. Целеполагающее сознание (психологические
модели и исследования) / Ю.М. Швалб. – К.: Миллениум,
– 152 с.
Шевченко Н.Ф. Развитие концепции сознания А.Н. Леонтьева в системе теоретических основ профессионального
сознания психолога / Н.Ф.Шевченко // Харьковская школа психологии: наследие и современная наука / отв. ред.
Т.Б. Хомуленко, М.А. Кузнецов. – Х.: Изд-во ХНПУ имени
Г.С. Сковороды, 2012. – С.250-264.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.