Становлення глибинного компонента гендерної ідентичності хлопців у неповній сім’ї
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25pКлючові слова:
гендер, гендерна ідентичність, гендерний розвиток, неповна сім’я, несвідоме, психомалюнок.Анотація
У статті викладено результати емпіричного дослідження особливостей становлення глибинного компонента гендерної ідентичності хлопців у неповній сім’ї, порівняно з хлопцями із повних. Теоретико-методологічну основу дослідження склали авторські уявлення про гендер та гендерну ідентичність, що функціонують у трьох вимірах психічного: глибинному, когнітивному та поведінковому. В процесі розгляду глибинного компонента гендерної ідентичності як переживання відповідності образу «Я» гендерному образу дослідницею було встановлено генезу цього відношення у хлопців в період з молодшого шкільного по юнацький вік в умовах повної та неповної сімей. У представленій роботі вперше опубліковано авторську методику діагностики глибинного компонента гендерної ідентичності особистості засобами аналізу серії психомалюнків: «Я», «Чоловік», «Жінка», подано бланк методики та описано процедуру підрахунку балів. Спираючись на методи математичного аналізу даних (U-критерій Манна-Уітні, H-критерій Крускала-Уолліса), а також на результати попередніх досліджень, на репрезентативній вибірці у 240 осіб було визначено особливості становлення глибинного компонента гендерної ідентичності хлопців залежно від того, в якій сім’ї вони виховуються. Зокрема, зроблено висновок про наявність достовірних відмінностей у цьому процесі, пов’язаних із гендерною асиметрією глибинного виміру психіки хлопців з неповних сімей, тобто з посиленням відповідності образу «Я» глибинному образу Чоловіка та послабленням відповідності образу Жінки. Узагальнення отриманих даних та даних попередніх досліджень спонукало авторку зробити висновок про регресійні процеси гендерного змісту в несвідомому юнака з неповної сім’ї.
Посилання
Боровцова М. С. Гендер як неповторна репрезентація статі /
М. С. Боровцова // Вісник Одеського національного університету. Психологія. – 2012. – Т. 17, вип. 5. – С. 6–12.
Боровцова М. С. Гендерна ідентичність особистості: теоретичний аналіз / М. С. Боровцова // Вісник Одеського національного університету. Психологія. – 2011. – Т. 16,
вип. 17. – С. 19–29.
Боровцова М. С. Особливості розвитку гендерного образу в
хлопців з неповної сім’ї / М. С. Боровцова // Вісник Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С.
Сковороди. – 2013. – Вип. 45, ч. 1. – С. 49-56.
Великодная М. С. Гендер и гендерная идентичность: ретерриторизация означающего / М. С. Великодная // Identity of
a personality and a group: psycho-pedagogical and sociocultural
aspects : materials of the international scientific conference
on January 27–28, 2014. – Prague : Vědecko vydavatelské
centrum «Sociosféra-CZ». – РР. 34-40.
Великодна М. С. Особливості становлення когнітивного компонента гендерної ідентичності хлопця з неповної сім’ї /
М.С. Великодна // Вісник Одеського національного університету. Психологія. – 2013. – Т. 18, вип. 4 (30). – С. 47–54.
Гаркавенко Л. Методика дослідження формування образу
статевої ідентифікації «Я-хлопчик» / «Я-дівчинка» у дітей
-10 років / Л. Гаркавенко // Психолог. – 2003. – Вересень
(35). – С. 15–18.
Дилео Д. Детский рисунок: диагностика и интерпретация /
Д. Дилео. – М. : Апрель Пресс, Эксмо, 2002. – 272 с.
Діденко С. В. Психологія сексуальності : підруч. / С. В. Діденко, О. С. Козлова. – К. : Академвидав, 2009. – 304 с.
Леви С. Рисунок человека как проективный тест / С. Леви //
Проективная психология. – М. : Апрель Пресс, ЭКСМОПресс, 2000. – С. 238–259.
Люшер М. Оценка личности посредством выбора цвета /
М.Люшер. – М. : Эксмо-Пресс, 1998. – 152 с.
Маховер К. Проективный рисунок человека ; [пер. с англ.] /
К. Маховер. – М. : Смысл, 2006. – 158 с.
Носов С. С. Половая идентификация ребенка в кинетическом рисунке семьи: психодиагностическое пособ. / С. С. Носов. – М. : Флинта: НОУ ВПО «МПСИ», 2010. – 104 с.
Ожигова Л. Н. Гендерная идентичность и смысловые
механизмы её реализации : автореф. дис. ... д-ра психол.
наук : 19.00.01 / Л. Н. Ожигова ; Кубанский гос. ун-т. –
Краснодар, 2006. – 46 с.
Потемкина О. Ф. Психологический анализ рисунка и текста / О. Ф. Потемкина, Е. В. Потемкина. – СПб. : Речь,
– 524 с.
Романов И. В. Особенности половой идентичности подростков / И. В. Романов // Вопросы психологии. – 1997. – № 4. –
С. 39–47.
Соколова Е. К обоснованию клинико-психологического изучения расстройства гендерной идентичности / Е. Т. Соколова, Н. С. Бурлакова, Ф. Лэонтиу // Вопросы психологии. –
– № 6. – С. 3–16.
Соколова Е. Т. Связь феномена диффузной гендерной идентичности с когнитивным стилем личности / Е. Т. Соколова, Н. С. Бурлакова, Ф. Лэонтиу // Вопросы психологии. –
– № 3. – С. 41–51.
Ферс Г. Тайный мир рисунка ; [пер. с англ.] / Г. Ферс. – СПб.:
Деметра, 2003. – 176 с.
Чекалина А. А. О влиянии родительских установок на формирование гендерной идентичности ребёнка / А. А. Чекалина // Мир
психологии. – Москва-Воронеж, 2004. – № 2 (38). – С. 106–113.
Яценко Т. С. Малюнок у психокорекційній роботі психолога-практика / Т. С. Яценко, М. Г. Чобітько, Т. І. Доцевич. –
Черкаси : Брама, 2003. – 216 с.
Яценко Т. С. Основи глибинної психокорекції: феноменологія, теорія і практика : навч. посіб. / Т. С. Яценко. – К. :
Вища школа, 2006. – 382 с.
Ross-Gordon J. Gender development and gendered adult
development / J. Ross-Gordon // New directions for adult and
continuing education. – Winter, 1999. – № 84. – PР. 29–37.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.