Становлення глибинного компонента гендерної ідентичності хлопців у неповній сім’ї
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25pKeywords:
гендер, гендерна ідентичність, гендерний розвиток, неповна сім’я, несвідоме, психомалюнок.Abstract
У статті викладено результати емпіричного дослідження особливостей становлення глибинного компонента гендерної ідентичності хлопців у неповній сім’ї, порівняно з хлопцями із повних. Теоретико-методологічну основу дослідження склали авторські уявлення про гендер та гендерну ідентичність, що функціонують у трьох вимірах психічного: глибинному, когнітивному та поведінковому. В процесі розгляду глибинного компонента гендерної ідентичності як переживання відповідності образу «Я» гендерному образу дослідницею було встановлено генезу цього відношення у хлопців в період з молодшого шкільного по юнацький вік в умовах повної та неповної сімей. У представленій роботі вперше опубліковано авторську методику діагностики глибинного компонента гендерної ідентичності особистості засобами аналізу серії психомалюнків: «Я», «Чоловік», «Жінка», подано бланк методики та описано процедуру підрахунку балів. Спираючись на методи математичного аналізу даних (U-критерій Манна-Уітні, H-критерій Крускала-Уолліса), а також на результати попередніх досліджень, на репрезентативній вибірці у 240 осіб було визначено особливості становлення глибинного компонента гендерної ідентичності хлопців залежно від того, в якій сім’ї вони виховуються. Зокрема, зроблено висновок про наявність достовірних відмінностей у цьому процесі, пов’язаних із гендерною асиметрією глибинного виміру психіки хлопців з неповних сімей, тобто з посиленням відповідності образу «Я» глибинному образу Чоловіка та послабленням відповідності образу Жінки. Узагальнення отриманих даних та даних попередніх досліджень спонукало авторку зробити висновок про регресійні процеси гендерного змісту в несвідомому юнака з неповної сім’ї.
References
Боровцова М. С. Гендер як неповторна репрезентація статі /
М. С. Боровцова // Вісник Одеського національного університету. Психологія. – 2012. – Т. 17, вип. 5. – С. 6–12.
Боровцова М. С. Гендерна ідентичність особистості: теоретичний аналіз / М. С. Боровцова // Вісник Одеського національного університету. Психологія. – 2011. – Т. 16,
вип. 17. – С. 19–29.
Боровцова М. С. Особливості розвитку гендерного образу в
хлопців з неповної сім’ї / М. С. Боровцова // Вісник Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С.
Сковороди. – 2013. – Вип. 45, ч. 1. – С. 49-56.
Великодная М. С. Гендер и гендерная идентичность: ретерриторизация означающего / М. С. Великодная // Identity of
a personality and a group: psycho-pedagogical and sociocultural
aspects : materials of the international scientific conference
on January 27–28, 2014. – Prague : Vědecko vydavatelské
centrum «Sociosféra-CZ». – РР. 34-40.
Великодна М. С. Особливості становлення когнітивного компонента гендерної ідентичності хлопця з неповної сім’ї /
М.С. Великодна // Вісник Одеського національного університету. Психологія. – 2013. – Т. 18, вип. 4 (30). – С. 47–54.
Гаркавенко Л. Методика дослідження формування образу
статевої ідентифікації «Я-хлопчик» / «Я-дівчинка» у дітей
-10 років / Л. Гаркавенко // Психолог. – 2003. – Вересень
(35). – С. 15–18.
Дилео Д. Детский рисунок: диагностика и интерпретация /
Д. Дилео. – М. : Апрель Пресс, Эксмо, 2002. – 272 с.
Діденко С. В. Психологія сексуальності : підруч. / С. В. Діденко, О. С. Козлова. – К. : Академвидав, 2009. – 304 с.
Леви С. Рисунок человека как проективный тест / С. Леви //
Проективная психология. – М. : Апрель Пресс, ЭКСМОПресс, 2000. – С. 238–259.
Люшер М. Оценка личности посредством выбора цвета /
М.Люшер. – М. : Эксмо-Пресс, 1998. – 152 с.
Маховер К. Проективный рисунок человека ; [пер. с англ.] /
К. Маховер. – М. : Смысл, 2006. – 158 с.
Носов С. С. Половая идентификация ребенка в кинетическом рисунке семьи: психодиагностическое пособ. / С. С. Носов. – М. : Флинта: НОУ ВПО «МПСИ», 2010. – 104 с.
Ожигова Л. Н. Гендерная идентичность и смысловые
механизмы её реализации : автореф. дис. ... д-ра психол.
наук : 19.00.01 / Л. Н. Ожигова ; Кубанский гос. ун-т. –
Краснодар, 2006. – 46 с.
Потемкина О. Ф. Психологический анализ рисунка и текста / О. Ф. Потемкина, Е. В. Потемкина. – СПб. : Речь,
– 524 с.
Романов И. В. Особенности половой идентичности подростков / И. В. Романов // Вопросы психологии. – 1997. – № 4. –
С. 39–47.
Соколова Е. К обоснованию клинико-психологического изучения расстройства гендерной идентичности / Е. Т. Соколова, Н. С. Бурлакова, Ф. Лэонтиу // Вопросы психологии. –
– № 6. – С. 3–16.
Соколова Е. Т. Связь феномена диффузной гендерной идентичности с когнитивным стилем личности / Е. Т. Соколова, Н. С. Бурлакова, Ф. Лэонтиу // Вопросы психологии. –
– № 3. – С. 41–51.
Ферс Г. Тайный мир рисунка ; [пер. с англ.] / Г. Ферс. – СПб.:
Деметра, 2003. – 176 с.
Чекалина А. А. О влиянии родительских установок на формирование гендерной идентичности ребёнка / А. А. Чекалина // Мир
психологии. – Москва-Воронеж, 2004. – № 2 (38). – С. 106–113.
Яценко Т. С. Малюнок у психокорекційній роботі психолога-практика / Т. С. Яценко, М. Г. Чобітько, Т. І. Доцевич. –
Черкаси : Брама, 2003. – 216 с.
Яценко Т. С. Основи глибинної психокорекції: феноменологія, теорія і практика : навч. посіб. / Т. С. Яценко. – К. :
Вища школа, 2006. – 382 с.
Ross-Gordon J. Gender development and gendered adult
development / J. Ross-Gordon // New directions for adult and
continuing education. – Winter, 1999. – № 84. – PР. 29–37.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.