Становлення глибинного компонента гендерної ідентичності хлопців у неповній сім’ї

Authors

  • М.С. Великодна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25p

Keywords:

гендер, гендерна ідентичність, гендерний розвиток, неповна сім’я, несвідоме, психомалюнок.

Abstract

У статті викладено результати емпіричного дослідження особливостей становлення глибинного компонента гендерної ідентичності хлопців у неповній сім’ї, порівняно з хлопцями із повних. Теоретико-методологічну основу дослідження склали авторські уявлення про гендер та гендерну ідентичність, що функціонують у трьох вимірах психічного: глибинному, когнітивному та поведінковому. В процесі розгляду глибинного компонента гендерної ідентичності як переживання відповідності образу «Я» гендерному образу дослідницею було встановлено генезу цього відношення у хлопців в період з молодшого шкільного по юнацький вік в умовах повної та неповної сімей. У представленій роботі вперше опубліковано авторську методику діагностики глибинного компонента гендерної ідентичності особистості засобами аналізу серії психомалюнків: «Я», «Чоловік», «Жінка», подано бланк методики та описано процедуру підрахунку балів. Спираючись на методи математичного аналізу даних (U-критерій Манна-Уітні, H-критерій Крускала-Уолліса), а також на результати попередніх досліджень, на репрезентативній вибірці у 240 осіб було визначено особливості становлення глибинного компонента гендерної ідентичності хлопців залежно від того, в якій сім’ї вони виховуються. Зокрема, зроблено висновок про наявність достовірних відмінностей у цьому процесі, пов’язаних із гендерною асиметрією глибинного виміру психіки хлопців з неповних сімей, тобто з посиленням відповідності образу «Я» глибинному образу Чоловіка та послабленням відповідності образу Жінки. Узагальнення отриманих даних та даних попередніх досліджень спонукало авторку зробити висновок про регресійні процеси гендерного змісту в несвідомому юнака з неповної сім’ї.

References

Боровцова М. С. Гендер як неповторна репрезентація статі /

М. С. Боровцова // Вісник Одеського національного університету. Психологія. – 2012. – Т. 17, вип. 5. – С. 6–12.

Боровцова М. С. Гендерна ідентичність особистості: теоретичний аналіз / М. С. Боровцова // Вісник Одеського національного університету. Психологія. – 2011. – Т. 16,

вип. 17. – С. 19–29.

Боровцова М. С. Особливості розвитку гендерного образу в

хлопців з неповної сім’ї / М. С. Боровцова // Вісник Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С.

Сковороди. – 2013. – Вип. 45, ч. 1. – С. 49-56.

Великодная М. С. Гендер и гендерная идентичность: ретерриторизация означающего / М. С. Великодная // Identity of

a personality and a group: psycho-pedagogical and sociocultural

aspects : materials of the international scientific conference

on January 27–28, 2014. – Prague : Vědecko vydavatelské

centrum «Sociosféra-CZ». – РР. 34-40.

Великодна М. С. Особливості становлення когнітивного компонента гендерної ідентичності хлопця з неповної сім’ї /

М.С. Великодна // Вісник Одеського національного університету. Психологія. – 2013. – Т. 18, вип. 4 (30). – С. 47–54.

Гаркавенко Л. Методика дослідження формування образу

статевої ідентифікації «Я-хлопчик» / «Я-дівчинка» у дітей

-10 років / Л. Гаркавенко // Психолог. – 2003. – Вересень

(35). – С. 15–18.

Дилео Д. Детский рисунок: диагностика и интерпретация /

Д. Дилео. – М. : Апрель Пресс, Эксмо, 2002. – 272 с.

Діденко С. В. Психологія сексуальності : підруч. / С. В. Діденко, О. С. Козлова. – К. : Академвидав, 2009. – 304 с.

Леви С. Рисунок человека как проективный тест / С. Леви //

Проективная психология. – М. : Апрель Пресс, ЭКСМОПресс, 2000. – С. 238–259.

Люшер М. Оценка личности посредством выбора цвета /

М.Люшер. – М. : Эксмо-Пресс, 1998. – 152 с.

Маховер К. Проективный рисунок человека ; [пер. с англ.] /

К. Маховер. – М. : Смысл, 2006. – 158 с.

Носов С. С. Половая идентификация ребенка в кинетическом рисунке семьи: психодиагностическое пособ. / С. С. Носов. – М. : Флинта: НОУ ВПО «МПСИ», 2010. – 104 с.

Ожигова Л. Н. Гендерная идентичность и смысловые

механизмы её реализации : автореф. дис. ... д-ра психол.

наук : 19.00.01 / Л. Н. Ожигова ; Кубанский гос. ун-т. –

Краснодар, 2006. – 46 с.

Потемкина О. Ф. Психологический анализ рисунка и текста / О. Ф. Потемкина, Е. В. Потемкина. – СПб. : Речь,

– 524 с.

Романов И. В. Особенности половой идентичности подростков / И. В. Романов // Вопросы психологии. – 1997. – № 4. –

С. 39–47.

Соколова Е. К обоснованию клинико-психологического изучения расстройства гендерной идентичности / Е. Т. Соколова, Н. С. Бурлакова, Ф. Лэонтиу // Вопросы психологии. –

– № 6. – С. 3–16.

Соколова Е. Т. Связь феномена диффузной гендерной идентичности с когнитивным стилем личности / Е. Т. Соколова, Н. С. Бурлакова, Ф. Лэонтиу // Вопросы психологии. –

– № 3. – С. 41–51.

Ферс Г. Тайный мир рисунка ; [пер. с англ.] / Г. Ферс. – СПб.:

Деметра, 2003. – 176 с.

Чекалина А. А. О влиянии родительских установок на формирование гендерной идентичности ребёнка / А. А. Чекалина // Мир

психологии. – Москва-Воронеж, 2004. – № 2 (38). – С. 106–113.

Яценко Т. С. Малюнок у психокорекційній роботі психолога-практика / Т. С. Яценко, М. Г. Чобітько, Т. І. Доцевич. –

Черкаси : Брама, 2003. – 216 с.

Яценко Т. С. Основи глибинної психокорекції: феноменологія, теорія і практика : навч. посіб. / Т. С. Яценко. – К. :

Вища школа, 2006. – 382 с.

Ross-Gordon J. Gender development and gendered adult

development / J. Ross-Gordon // New directions for adult and

continuing education. – Winter, 1999. – № 84. – PР. 29–37.

How to Cite

Великодна, М. (2019). Становлення глибинного компонента гендерної ідентичності хлопців у неповній сім’ї. Collection of Research Papers "Problems of Modern Psychology", (25). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%p