Психологічні аспекти службової взаємодії у військово-професійному середовищі

Автор(и)

  • О.С. Колосович

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25p

Ключові слова:

службова взаємодія, її психологічні компоненти та аспекти у професійній діяльності військових підрозділів.

Анотація

У статті визначено, що службова взаємодія у військово-професійному середовищі може існувати у якості узгодженості дій між підрозділами та в межах окремого підрозділу. Саме другий вид визначає безпосереднє виконання завдання підрозділу. Аналіз теоретичних джерел встановив значну практичну й теоретичну перспективу напрямку дослідження, що стосується безпосередньої службової взаємодії. Обґрунтовано методологічний інструментарій емпіричного дослідження, який полягає в тому, що у зв’язку з новизною дослідження обрано розширений спектр методик і методів, а саме: анкетування, психо-діагностика та методи математичного обчислення статистичних даних. Зроблено висновок, що службова взаємодія у військових підрозділах є різновидом професійної взаємодії, соціально-психологічним процесом, який інтегрований у процес спільного виконання військовослужбовцями завдань, що стоять перед військовим підрозділом. Її компонентами є соціально-психологічні характеристики колективу, когнітивні утворення та процеси, мотиваційні особливості та міжособистісні стосунки. Встановлено, що зі збільшенням рівня небезпеки завдань формується тенденція до збільшення рівня службової взаємодії. Також визначено, що організаційна культура за ієрархічним типом сприяє формуванню службової взаємодії, оскільки такі характеристики даного типу організаційної культури як чіткість, регламентованість, конкретність, структурованість є найбільш необхідними для діяльності військових підрозділів в умовах виконання завдань, що перед ними поставлені. Окрім вказаного, визначено наявність передумов для формування службової взаємодії не з позиції формального, а неформального лідерства.

Посилання

Алєксєєв А.О. Психологічні особливості стилів професійної діяльності офіцерів-прикордонників: Автореф.дис.

на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: 19.00.09 /

А.О.Алєксєєв. – Хмельницький, 2012. – 20 с.

Велитченко Л.К. Педагогічна взаємодія: теоретичні основи

психологічного аналі зу: монографія / Л.К. Велитченко.–

Одеса: ПНЦ АПН України, 2005. – 355 с.

Калюжный А.С. Военная психология и педагогика в профессиональной деятельности офицера Военно-морского флота:

Учеб. пос. /А.С. Калюжный. – Н.Новгород: НГТУ, 2004. –

с.

Ковальчук З.Я. Структурно-функціональна семантика категорії «взаємодія» в педагогічній психології / З.Я. Ковальчук// Педагогіка і психологія професійної освіти: науковометодичний журнал. – Львів. – 2013. – № 2. – С. 137-144.

Козолуп С.А. Социально-психологические трудности управленческого взаимодействия молодых офицеров с военнослужащими, проходящими военную службу по контракту:

Автореф. дисс. на соиск. научной степени кандид. психол.

наук: 19.00.05/ С.А. Козолуп. – М., 2009. – 20 с.

Колосович О.С. Теоретико-методологічні аспекти дослідження взаємодії у професійній сфері// Проблеми екстремальної та кризової психології. Зб. наукових праць НУЦЗ

України. –Харків: 2013. – Вип. 13. – С. 103-111.

Психология и педагогика профессиональной деятельности офицерав 2 частях / Под ред. Б.П. Бархаева; Б.П. Бархаев, П.А. Корчемный, Л.Н. Кузнецов, В.Ф. Перевалов,

И.В. Сыромятников, А.Н. Харитонов. – М.: Военный университет. – 1998. – 516 с.

Романов В.С. Проблема лидерства в воинских коллективах:

Материалы IV Международной студенческой электронной

научной конференции «Студенческий научный форум».

02 – 31.03.2012: Электронный ресурс. – Режим доступа. – [http://www.rae.ru/forum2012/290/2078]

Смелзер Н. Социология/ Н. Смелзер; пер. с англ. – М.: Феникс, 1998. – 688 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Колосович, О. (2019). Психологічні аспекти службової взаємодії у військово-професійному середовищі. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (25). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%p