Психологічні аспекти службової взаємодії у військово-професійному середовищі
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25pKeywords:
службова взаємодія, її психологічні компоненти та аспекти у професійній діяльності військових підрозділів.Abstract
У статті визначено, що службова взаємодія у військово-професійному середовищі може існувати у якості узгодженості дій між підрозділами та в межах окремого підрозділу. Саме другий вид визначає безпосереднє виконання завдання підрозділу. Аналіз теоретичних джерел встановив значну практичну й теоретичну перспективу напрямку дослідження, що стосується безпосередньої службової взаємодії. Обґрунтовано методологічний інструментарій емпіричного дослідження, який полягає в тому, що у зв’язку з новизною дослідження обрано розширений спектр методик і методів, а саме: анкетування, психо-діагностика та методи математичного обчислення статистичних даних. Зроблено висновок, що службова взаємодія у військових підрозділах є різновидом професійної взаємодії, соціально-психологічним процесом, який інтегрований у процес спільного виконання військовослужбовцями завдань, що стоять перед військовим підрозділом. Її компонентами є соціально-психологічні характеристики колективу, когнітивні утворення та процеси, мотиваційні особливості та міжособистісні стосунки. Встановлено, що зі збільшенням рівня небезпеки завдань формується тенденція до збільшення рівня службової взаємодії. Також визначено, що організаційна культура за ієрархічним типом сприяє формуванню службової взаємодії, оскільки такі характеристики даного типу організаційної культури як чіткість, регламентованість, конкретність, структурованість є найбільш необхідними для діяльності військових підрозділів в умовах виконання завдань, що перед ними поставлені. Окрім вказаного, визначено наявність передумов для формування службової взаємодії не з позиції формального, а неформального лідерства.
References
Алєксєєв А.О. Психологічні особливості стилів професійної діяльності офіцерів-прикордонників: Автореф.дис.
на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: 19.00.09 /
А.О.Алєксєєв. – Хмельницький, 2012. – 20 с.
Велитченко Л.К. Педагогічна взаємодія: теоретичні основи
психологічного аналі зу: монографія / Л.К. Велитченко.–
Одеса: ПНЦ АПН України, 2005. – 355 с.
Калюжный А.С. Военная психология и педагогика в профессиональной деятельности офицера Военно-морского флота:
Учеб. пос. /А.С. Калюжный. – Н.Новгород: НГТУ, 2004. –
с.
Ковальчук З.Я. Структурно-функціональна семантика категорії «взаємодія» в педагогічній психології / З.Я. Ковальчук// Педагогіка і психологія професійної освіти: науковометодичний журнал. – Львів. – 2013. – № 2. – С. 137-144.
Козолуп С.А. Социально-психологические трудности управленческого взаимодействия молодых офицеров с военнослужащими, проходящими военную службу по контракту:
Автореф. дисс. на соиск. научной степени кандид. психол.
наук: 19.00.05/ С.А. Козолуп. – М., 2009. – 20 с.
Колосович О.С. Теоретико-методологічні аспекти дослідження взаємодії у професійній сфері// Проблеми екстремальної та кризової психології. Зб. наукових праць НУЦЗ
України. –Харків: 2013. – Вип. 13. – С. 103-111.
Психология и педагогика профессиональной деятельности офицерав 2 частях / Под ред. Б.П. Бархаева; Б.П. Бархаев, П.А. Корчемный, Л.Н. Кузнецов, В.Ф. Перевалов,
И.В. Сыромятников, А.Н. Харитонов. – М.: Военный университет. – 1998. – 516 с.
Романов В.С. Проблема лидерства в воинских коллективах:
Материалы IV Международной студенческой электронной
научной конференции «Студенческий научный форум».
02 – 31.03.2012: Электронный ресурс. – Режим доступа. – [http://www.rae.ru/forum2012/290/2078]
Смелзер Н. Социология/ Н. Смелзер; пер. с англ. – М.: Феникс, 1998. – 688 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.