Право дітей на фізичні вправи та відпочинок
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25pКлючові слова:
фізичні вправи, відпочинок, спорт, переваги здоров’я, фізичне виховання.Анотація
Соціопедагогічний феномен Генріха Джордана. Генріх Джордан – польський лікар, суспільний діяч і засновник спортивної теми – парків для дітей. Він був великим прихильником прав дітей на фізичні вправи та відпочинок. Як практикуючий лікар, що виявляв інтерес до нових тенденцій у сфері освіти і змін, які відбувалися у педагогіці у другій половині 19 століття, Джордан вбачав переваги здоров’я у фізичних вправах та перебуванні на свіжому повітрі, надзвичайно важливих для сучасного суспільства, яке підпадає під негативний вплив розвитку технологій. Він використовував найновіші досягнення науки Західної Європи і Північної Америки у польській традиційній фізичній освіті. До того ж він використовував свій власний аналіз соціальних потреб у цій сфері і розвинув свою оригінальну, універсальну та, водночас, факультативну освітню систему в місті Кракові. Завдяки проектам і діяльності було запроваджено право переїжджати та відпочивати багатьом поколінням дітей і молоді Кракова та Галичини й інших польських земель наприкінці дев’ятнадцятого і на початку двадцятого століть. Особливо варте уваги зростання інтересу до Джорданівської ідеї стосовно спортивної форми польського суспільства завдяки поширенню гігієни та фізичного виховання дітей і молоді на відкритому повітрі: на сонці та воді у русі під час спортивних ігор і вправ. Нова ідея Джордана стосується об’єднання фізичного виховання із проблемою здоров’я, оскільки фізична активність розглядається як один із найбільш важливих факторів на ниві просвітництва сучасної здорової молоді. Заняття і ідеї, які Джордан впроваджував у життя молодих людей, є доречними і зберігають свою цінність аж до сьогодення. Прикладами можуть бути парки для прогулянок по всій Польщі. Парки слави, як і доля знаменитих людей, цікавила багатьох, відійшли в небуття. Але найбільш важливим, мабуть, є той факт, що ідея Джордана «відкрила» спроможність дітей самих упоратися зі своїм відпочинком та розвагами. Сучасні парки для розваг є іншими, відмінними від попередніх, але незважаючи на це, традиція продовжує ідеї і думки свого автора.
Посилання
Adach J., Gry i zabawy w upowszechnieniu kultury fizycznej,
«Życie Szkoły» 1989.
Bubula A., Stulecie śmierci dr Henryka Jordana, «Wychowanie
Fizyczne i Zdrowotne» 2007, No. 5.
Duda A., Doktor Henryk Jordan (1842-1907), in: 150-lecie
Zieleni Miejskiej w Krakowie (1977).
Dudek A., Postać Henryka Jordana – jego rola w rozwoju
wychowania fizycznego, «Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne»
, No. 9.
Encyklopedia Pedagogiczna, ed. W. Pomykało, Warsaw 1993
Hądzelek K., Dzieło Henryka Jordana w 125 rocznicę urodzin,
«Kultura Fizyczna» 1967, No. 8.
Jordanowskie idee zdrowia i wychowania fizycznego (100 lat
później), ed. M. Bukowiec, B. Zawadzka, 2008.
Kamiński A., Henryk Jordan, twórca nowoczesnego wychowania
fizycznego w Polsce 1946.
Kos Z., Miejski Park im. dra Henryka Jordana w Krakowie
Łuczyńska A., Fenomen Henryka Jordana – naukowca, lekarza,
społecznika, propagatora prawa dziecka do ruchu i rekreacji
Łuczyńska A., Koło Krakowskie na tle prac Towarzystwa
Nauczycieli Szkół Średnich i Wyższych 1884-1939 , 1991.
Mynarski W., Struktura wewnętrzna zdolności motorycznych,
Katowice 1995.
Okoń W., Zabawa a rzeczywistość, Warsaw 1987.
Osiński W., Pomiar w badaniach nad motorycznością człowieka,
Poznań 1996.
Piasecki A., Dzieje wychowania fizycznego, 1929.
Smarzyński H., Dr Henryk Jordan, pionier nowoczesnego
wychowania fizycznego w Polsce, 1958.
Smarzyński H., Jordan Henryk (1842-1907), in: PSB, vol. XI,
(1964-1965).
Stefaniak R., Częstochowa i Jasna Góra a Józef Piłsudski i jego
idee, Częstochowa 2010.
Stefaniak R., Generałowie Drugiej Rzeczypospolitej a Jasna
Góra Zwycięstwa, Częstochowa 2009.
Trześniowski R., Gry i zabawy ruchowe, Warsaw 1995.
Warmiński J., Jordan Henryk, in: Encyklopedia Katolicka
KUL, vol. VIII, Lublin 2000, col. 79-80.
Wlaźnik K., Wychowanie fizyczne w przedszkolu, Warsaw
Wroczyński R., Ruch rekreacyjny młodzieży i dorosłych.
Ogrody H. Jordana, «Pedagogika Społeczna» 2007, No. 2
(special edition).
Wroczyński R., Henryk Jordan propagator gier i zabaw
ruchowych (1975).
Żmichrowska M.J., Towarzystwo Nauczycieli Szkół Średnich i
Wyższych (TNSW). Zarys dziejów (1884-1939), in: Z dziejów
edukacji narodowej i chrześcijańskiej. Ludzie – idee – instytucje,
edited by M. J. Żmichrowska, Niepokalanów 1998, vol. 2.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.