Право дітей на фізичні вправи та відпочинок
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25pKeywords:
фізичні вправи, відпочинок, спорт, переваги здоров’я, фізичне виховання.Abstract
Соціопедагогічний феномен Генріха Джордана. Генріх Джордан – польський лікар, суспільний діяч і засновник спортивної теми – парків для дітей. Він був великим прихильником прав дітей на фізичні вправи та відпочинок. Як практикуючий лікар, що виявляв інтерес до нових тенденцій у сфері освіти і змін, які відбувалися у педагогіці у другій половині 19 століття, Джордан вбачав переваги здоров’я у фізичних вправах та перебуванні на свіжому повітрі, надзвичайно важливих для сучасного суспільства, яке підпадає під негативний вплив розвитку технологій. Він використовував найновіші досягнення науки Західної Європи і Північної Америки у польській традиційній фізичній освіті. До того ж він використовував свій власний аналіз соціальних потреб у цій сфері і розвинув свою оригінальну, універсальну та, водночас, факультативну освітню систему в місті Кракові. Завдяки проектам і діяльності було запроваджено право переїжджати та відпочивати багатьом поколінням дітей і молоді Кракова та Галичини й інших польських земель наприкінці дев’ятнадцятого і на початку двадцятого століть. Особливо варте уваги зростання інтересу до Джорданівської ідеї стосовно спортивної форми польського суспільства завдяки поширенню гігієни та фізичного виховання дітей і молоді на відкритому повітрі: на сонці та воді у русі під час спортивних ігор і вправ. Нова ідея Джордана стосується об’єднання фізичного виховання із проблемою здоров’я, оскільки фізична активність розглядається як один із найбільш важливих факторів на ниві просвітництва сучасної здорової молоді. Заняття і ідеї, які Джордан впроваджував у життя молодих людей, є доречними і зберігають свою цінність аж до сьогодення. Прикладами можуть бути парки для прогулянок по всій Польщі. Парки слави, як і доля знаменитих людей, цікавила багатьох, відійшли в небуття. Але найбільш важливим, мабуть, є той факт, що ідея Джордана «відкрила» спроможність дітей самих упоратися зі своїм відпочинком та розвагами. Сучасні парки для розваг є іншими, відмінними від попередніх, але незважаючи на це, традиція продовжує ідеї і думки свого автора.
References
Adach J., Gry i zabawy w upowszechnieniu kultury fizycznej,
«Życie Szkoły» 1989.
Bubula A., Stulecie śmierci dr Henryka Jordana, «Wychowanie
Fizyczne i Zdrowotne» 2007, No. 5.
Duda A., Doktor Henryk Jordan (1842-1907), in: 150-lecie
Zieleni Miejskiej w Krakowie (1977).
Dudek A., Postać Henryka Jordana – jego rola w rozwoju
wychowania fizycznego, «Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne»
, No. 9.
Encyklopedia Pedagogiczna, ed. W. Pomykało, Warsaw 1993
Hądzelek K., Dzieło Henryka Jordana w 125 rocznicę urodzin,
«Kultura Fizyczna» 1967, No. 8.
Jordanowskie idee zdrowia i wychowania fizycznego (100 lat
później), ed. M. Bukowiec, B. Zawadzka, 2008.
Kamiński A., Henryk Jordan, twórca nowoczesnego wychowania
fizycznego w Polsce 1946.
Kos Z., Miejski Park im. dra Henryka Jordana w Krakowie
Łuczyńska A., Fenomen Henryka Jordana – naukowca, lekarza,
społecznika, propagatora prawa dziecka do ruchu i rekreacji
Łuczyńska A., Koło Krakowskie na tle prac Towarzystwa
Nauczycieli Szkół Średnich i Wyższych 1884-1939 , 1991.
Mynarski W., Struktura wewnętrzna zdolności motorycznych,
Katowice 1995.
Okoń W., Zabawa a rzeczywistość, Warsaw 1987.
Osiński W., Pomiar w badaniach nad motorycznością człowieka,
Poznań 1996.
Piasecki A., Dzieje wychowania fizycznego, 1929.
Smarzyński H., Dr Henryk Jordan, pionier nowoczesnego
wychowania fizycznego w Polsce, 1958.
Smarzyński H., Jordan Henryk (1842-1907), in: PSB, vol. XI,
(1964-1965).
Stefaniak R., Częstochowa i Jasna Góra a Józef Piłsudski i jego
idee, Częstochowa 2010.
Stefaniak R., Generałowie Drugiej Rzeczypospolitej a Jasna
Góra Zwycięstwa, Częstochowa 2009.
Trześniowski R., Gry i zabawy ruchowe, Warsaw 1995.
Warmiński J., Jordan Henryk, in: Encyklopedia Katolicka
KUL, vol. VIII, Lublin 2000, col. 79-80.
Wlaźnik K., Wychowanie fizyczne w przedszkolu, Warsaw
Wroczyński R., Ruch rekreacyjny młodzieży i dorosłych.
Ogrody H. Jordana, «Pedagogika Społeczna» 2007, No. 2
(special edition).
Wroczyński R., Henryk Jordan propagator gier i zabaw
ruchowych (1975).
Żmichrowska M.J., Towarzystwo Nauczycieli Szkół Średnich i
Wyższych (TNSW). Zarys dziejów (1884-1939), in: Z dziejów
edukacji narodowej i chrześcijańskiej. Ludzie – idee – instytucje,
edited by M. J. Żmichrowska, Niepokalanów 1998, vol. 2.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.