Право дітей на фізичні вправи та відпочинок

Authors

  • Danuta Marzec
  • Magdalena Pluskota

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25p

Keywords:

фізичні вправи, відпочинок, спорт, переваги здоров’я, фізичне виховання.

Abstract

Соціопедагогічний феномен Генріха Джордана. Генріх Джордан – польський лікар, суспільний діяч і засновник спортивної теми – парків для дітей. Він був великим прихильником прав дітей на фізичні вправи та відпочинок. Як практикуючий лікар, що виявляв інтерес до нових тенденцій у сфері освіти і змін, які відбувалися у педагогіці у другій половині 19 століття, Джордан вбачав переваги здоров’я у фізичних вправах та перебуванні на свіжому повітрі, надзвичайно важливих для сучасного суспільства, яке підпадає під негативний вплив розвитку технологій. Він використовував найновіші досягнення науки Західної Європи і Північної Америки у польській традиційній фізичній освіті. До того ж він використовував свій власний аналіз соціальних потреб у цій сфері і розвинув свою оригінальну, універсальну та, водночас, факультативну освітню систему в місті Кракові. Завдяки проектам і діяльності було запроваджено право переїжджати та відпочивати багатьом поколінням дітей і молоді Кракова та Галичини й інших польських земель наприкінці дев’ятнадцятого і на початку двадцятого століть. Особливо варте уваги зростання інтересу до Джорданівської ідеї стосовно спортивної форми польського суспільства завдяки поширенню гігієни та фізичного виховання дітей і молоді на відкритому повітрі: на сонці та воді у русі під час спортивних ігор і вправ. Нова ідея Джордана стосується об’єднання фізичного виховання із проблемою здоров’я, оскільки фізична активність розглядається як один із найбільш важливих факторів на ниві просвітництва сучасної здорової молоді. Заняття і ідеї, які Джордан впроваджував у життя молодих людей, є доречними і зберігають свою цінність аж до сьогодення. Прикладами можуть бути парки для прогулянок по всій Польщі. Парки слави, як і доля знаменитих людей, цікавила багатьох, відійшли в небуття. Але найбільш важливим, мабуть, є той факт, що ідея Джордана «відкрила» спроможність дітей самих упоратися зі своїм відпочинком та розвагами. Сучасні парки для розваг є іншими, відмінними від попередніх, але незважаючи на це, традиція продовжує ідеї і думки свого автора.

References

Adach J., Gry i zabawy w upowszechnieniu kultury fizycznej,

«Życie Szkoły» 1989.

Bubula A., Stulecie śmierci dr Henryka Jordana, «Wychowanie

Fizyczne i Zdrowotne» 2007, No. 5.

Duda A., Doktor Henryk Jordan (1842-1907), in: 150-lecie

Zieleni Miejskiej w Krakowie (1977).

Dudek A., Postać Henryka Jordana – jego rola w rozwoju

wychowania fizycznego, «Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne»

, No. 9.

Encyklopedia Pedagogiczna, ed. W. Pomykało, Warsaw 1993

Hądzelek K., Dzieło Henryka Jordana w 125 rocznicę urodzin,

«Kultura Fizyczna» 1967, No. 8.

Jordanowskie idee zdrowia i wychowania fizycznego (100 lat

później), ed. M. Bukowiec, B. Zawadzka, 2008.

Kamiński A., Henryk Jordan, twórca nowoczesnego wychowania

fizycznego w Polsce 1946.

Kos Z., Miejski Park im. dra Henryka Jordana w Krakowie

Łuczyńska A., Fenomen Henryka Jordana – naukowca, lekarza,

społecznika, propagatora prawa dziecka do ruchu i rekreacji

Łuczyńska A., Koło Krakowskie na tle prac Towarzystwa

Nauczycieli Szkół Średnich i Wyższych 1884-1939 , 1991.

Mynarski W., Struktura wewnętrzna zdolności motorycznych,

Katowice 1995.

Okoń W., Zabawa a rzeczywistość, Warsaw 1987.

Osiński W., Pomiar w badaniach nad motorycznością człowieka,

Poznań 1996.

Piasecki A., Dzieje wychowania fizycznego, 1929.

Smarzyński H., Dr Henryk Jordan, pionier nowoczesnego

wychowania fizycznego w Polsce, 1958.

Smarzyński H., Jordan Henryk (1842-1907), in: PSB, vol. XI,

(1964-1965).

Stefaniak R., Częstochowa i Jasna Góra a Józef Piłsudski i jego

idee, Częstochowa 2010.

Stefaniak R., Generałowie Drugiej Rzeczypospolitej a Jasna

Góra Zwycięstwa, Częstochowa 2009.

Trześniowski R., Gry i zabawy ruchowe, Warsaw 1995.

Warmiński J., Jordan Henryk, in: Encyklopedia Katolicka

KUL, vol. VIII, Lublin 2000, col. 79-80.

Wlaźnik K., Wychowanie fizyczne w przedszkolu, Warsaw

Wroczyński R., Ruch rekreacyjny młodzieży i dorosłych.

Ogrody H. Jordana, «Pedagogika Społeczna» 2007, No. 2

(special edition).

Wroczyński R., Henryk Jordan propagator gier i zabaw

ruchowych (1975).

Żmichrowska M.J., Towarzystwo Nauczycieli Szkół Średnich i

Wyższych (TNSW). Zarys dziejów (1884-1939), in: Z dziejów

edukacji narodowej i chrześcijańskiej. Ludzie – idee – instytucje,

edited by M. J. Żmichrowska, Niepokalanów 1998, vol. 2.

How to Cite

Marzec, D., & Pluskota, M. (2019). Право дітей на фізичні вправи та відпочинок. Collection of Research Papers "Problems of Modern Psychology", (25). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%p