Агресія та агресивна поведінка як психічний засіб особистісної саморегуляції підлітків із порушеннями розумового розвитку

Автор(и)

  • Н.О. Макарчук

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25p

Ключові слова:

особистісна саморегуляція, підлітковий вік, незворотній психічний стан розумової відсталості, агресія, агресивність, агресивна поведінка, почуття провини, образа, підозрілість.

Анотація

В статті представлено результати теоретичного аналізу проблеми агресії як засобу особистісної саморегуляції у підлітковому віці. Представлено результати емпіричного дослідження основних її проявів у особистісній саморегуляції підлітків із порушеннями розумового розвитку. Виявлено специфіку функціонування агресії як психічногом стану та агресивності як стійкої особистісної властивості. Доведено, що зміст агресивної поведінки складає стійкість агресії як психічного стану. Представлено опис видів агресії та їх вираженість у підлітків з порушеннями розумового розвитку. Встановлено, що почуття провини, образа, підозрілість, фізична агресія найбільш характерні для підлітків із порушеннями розумового розвитку, так як здебільшого встановлені на високому рівні в структурній організації їхньої особистості. Констатовано, що ухильна або непряма, вербальна агресія та негативізм також мають показники середнього рівня. Виявлено, що при психотичному та пограничному профілях особистісної саморегуляції підліткам з порушеннями розумового розвитку приманна інструментальна агресія, при невротичному – мотиваційна. Доведено, що вербальна та невербальна агресія мають стійкі зв’язки в проявах. Також існують зв’язки між фізичною агресією та роздратуванням, між роздратуванням та загальним індексом ворожості. Виявлено, що агресія в підлітків з розумовою відсталістю здебільшого функціонує у вигляді психічного стану. Доведено, що найбільші труднощі у таких підлітків спостерігаються при функціонуванні аутоагресії, яка детермінує появу вторинних психічних дизфункцій їхньої особистісної саморегуляції.

Посилання

Ильин Е. П. Дифференциальная психофизиология мужчины

и женщины / Е. П. Ильин. – СПб. : Питер, 2002. – 544 с. –

(Мастера психологии).

Кернберг О. Ф. Тяжелые личностные расстройства: стратегии психотерапии / О. Ф. Кернберг ; пер. с англ. М. И. Завалова. – М. : Независимая фирма «Класс», 2000. – 464 с. –

(Библиотека психологии и психотерапии).

Кляйн М. Детский психоанализ / М. Кляйн ; пер. с англ.

О. Бессоновой. – М. : Ин-т Общегуманит. исследований,

– 160 с.

Личко А. Е. Психопатии и акцентуации характера у подростков / А. Е. Личко. – Л. : Медицина, 1983. – 255 с.

Ложкин Г. В. Практическая психология конфликта : [учеб.

пособие] / Г. В. Ложкин, Н. И. Пов’якель; Межрегион. акад.

упр. персоналом.– 2-е изд., стер. – К., 2002. – 255 с. : табл.

Макарчук Н. О. Особистісна саморегуляція підлітків з порушеннями розумового розвитку : монографія / Н. О. Макарчук. – Київ: Фенікс, 2014. – 448 с.

Хорни К. Невроз и личностный рост. Борьба за самореализацию / К. Хорни ; пер. с англ. Е. И. Замфир ; под ред. М. М.

Решетникова. – СПб. : Совместное издание Вост. Европ. Инта психоанализа и БСК, 1997. – 316 с. – (Шедевры мировой

науки – Библитотека психоаналитической литературы).

Makarchuk N.A. The specificity of personal self-regulation

functioning in adolescents with intellectual disabilities in various types of personality organisation / Innovations in education: Monograph / ed. by M.Kolodziejczyk / N.A.Makarchuk –

Viena:«East West» Association for Advances Studies and

Higher Education GmbH, 2014– P. 105–122.

Posner M.I. (2000). Developing mechanisms of self-regulation.

Development and Psychopathology. Vol.12 / M.I. Posner,

M.K. Rothbart. – РР. 427–441. [PubMed: 11014746]

##submission.downloads##

Як цитувати

Макарчук, Н. (2019). Агресія та агресивна поведінка як психічний засіб особистісної саморегуляції підлітків із порушеннями розумового розвитку. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (25). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%p