Агресія та агресивна поведінка як психічний засіб особистісної саморегуляції підлітків із порушеннями розумового розвитку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25pKeywords:
особистісна саморегуляція, підлітковий вік, незворотній психічний стан розумової відсталості, агресія, агресивність, агресивна поведінка, почуття провини, образа, підозрілість.Abstract
В статті представлено результати теоретичного аналізу проблеми агресії як засобу особистісної саморегуляції у підлітковому віці. Представлено результати емпіричного дослідження основних її проявів у особистісній саморегуляції підлітків із порушеннями розумового розвитку. Виявлено специфіку функціонування агресії як психічногом стану та агресивності як стійкої особистісної властивості. Доведено, що зміст агресивної поведінки складає стійкість агресії як психічного стану. Представлено опис видів агресії та їх вираженість у підлітків з порушеннями розумового розвитку. Встановлено, що почуття провини, образа, підозрілість, фізична агресія найбільш характерні для підлітків із порушеннями розумового розвитку, так як здебільшого встановлені на високому рівні в структурній організації їхньої особистості. Констатовано, що ухильна або непряма, вербальна агресія та негативізм також мають показники середнього рівня. Виявлено, що при психотичному та пограничному профілях особистісної саморегуляції підліткам з порушеннями розумового розвитку приманна інструментальна агресія, при невротичному – мотиваційна. Доведено, що вербальна та невербальна агресія мають стійкі зв’язки в проявах. Також існують зв’язки між фізичною агресією та роздратуванням, між роздратуванням та загальним індексом ворожості. Виявлено, що агресія в підлітків з розумовою відсталістю здебільшого функціонує у вигляді психічного стану. Доведено, що найбільші труднощі у таких підлітків спостерігаються при функціонуванні аутоагресії, яка детермінує появу вторинних психічних дизфункцій їхньої особистісної саморегуляції.
References
Ильин Е. П. Дифференциальная психофизиология мужчины
и женщины / Е. П. Ильин. – СПб. : Питер, 2002. – 544 с. –
(Мастера психологии).
Кернберг О. Ф. Тяжелые личностные расстройства: стратегии психотерапии / О. Ф. Кернберг ; пер. с англ. М. И. Завалова. – М. : Независимая фирма «Класс», 2000. – 464 с. –
(Библиотека психологии и психотерапии).
Кляйн М. Детский психоанализ / М. Кляйн ; пер. с англ.
О. Бессоновой. – М. : Ин-т Общегуманит. исследований,
– 160 с.
Личко А. Е. Психопатии и акцентуации характера у подростков / А. Е. Личко. – Л. : Медицина, 1983. – 255 с.
Ложкин Г. В. Практическая психология конфликта : [учеб.
пособие] / Г. В. Ложкин, Н. И. Пов’якель; Межрегион. акад.
упр. персоналом.– 2-е изд., стер. – К., 2002. – 255 с. : табл.
Макарчук Н. О. Особистісна саморегуляція підлітків з порушеннями розумового розвитку : монографія / Н. О. Макарчук. – Київ: Фенікс, 2014. – 448 с.
Хорни К. Невроз и личностный рост. Борьба за самореализацию / К. Хорни ; пер. с англ. Е. И. Замфир ; под ред. М. М.
Решетникова. – СПб. : Совместное издание Вост. Европ. Инта психоанализа и БСК, 1997. – 316 с. – (Шедевры мировой
науки – Библитотека психоаналитической литературы).
Makarchuk N.A. The specificity of personal self-regulation
functioning in adolescents with intellectual disabilities in various types of personality organisation / Innovations in education: Monograph / ed. by M.Kolodziejczyk / N.A.Makarchuk –
Viena:«East West» Association for Advances Studies and
Higher Education GmbH, 2014– P. 105–122.
Posner M.I. (2000). Developing mechanisms of self-regulation.
Development and Psychopathology. Vol.12 / M.I. Posner,
M.K. Rothbart. – РР. 427–441. [PubMed: 11014746]
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.