Експериментальне дослідження сили мотиву як рушійного стимулу в поведінці людини

Автор(и)

  • М.М. Мищишин

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25p

Ключові слова:

мотив, мотивація, сила мотиву, стійкість мотиву, характеристики мотиву, ціль, образ бажаного, характеристики образу.

Анотація

Теоретично обґрунтовано поняття «сили мотиву» та «образу бажаного». Розглянуто погляди на ці поняття провідних учених і здійснено короткий огляд літературних джерел по даній тематиці. Подано аналіз результатів експериментального дослідження сили мотиву. Дослідження проводилося на базі Національного університету «Львівська політехніка» серед студентів, аспірантів та викладачів, загальна кількість 414 респондентів. Перевірено на надійність та валідність психометричні показники обраної у дослідженні методики. Надійність перевірена методом поділу навпіл та методом альфа Кронбаха, а валідність доведена шляхом експертних оцінок. Описано основні результати дослідження, які підтвердили те, що чим чіткішим та яскравішим є створений в свідомості образ цілі, тим сильнішою є мотивація людини. Здійснено кореляційний аналіз, в якому виділено численні кореляційні зв’язки на рівні високої статистичної значущості між характеристиками сили мотиву та образу бажаного, а саме його яскравістю і чіткістю. За допомогою регресійного аналізу доведено залежність сили мотиву від яскравості та чіткості образу. Відображено результати факторного аналізу, при якому виділилися три істотних фактори. Перший фактор – «Сила мотиву» – пояснює 44,3% дисперсії, другий фактор – «Вікова категорія» – пояснює 12,64% дисперсії та третій фактор – «Стать респондента» – описує 11,43% дисперсії. Визначено кумулятивний відсоток усіх трьох компонентів, який становить 68,37% дисперсії. Відображено відмінність сили мотиву у респондентів різних вікових категорій.

Посилання

Занюк С.С. Психология мотивации: теория и практика мотивирования. Мотивационный тренинг / С. С. Занюк. – К. :

Эльга-Н; Ника-Центр, 2001.– 352 с.

Ильин Е. П. Мотивация и мотивы / Е. П. Ильин. – СПб.: Питер, 2003. – 306 с.

Лёвкин В.Е. Основные факторы, определяющие силу мотива: [Электронный ресурс] / В.Е. Лёвкин // Материалы

второй всероссийской научно-практической конференции

«Психика и Тело». – Режим доступа: http://orgpsiholog.ru/

motive-power.htm

Макклеланд Д. Мотивация человека / Д. Макклеланд. –

СПб.: Питер, 2007. – 672 с. – (Сер. «Мастера психологии»).

Мищишин М.М. Використання психічних образів для вимірювання сили мотиву / М.М. Мищишин // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний

педагогічний університет імені Григорія Сковороди» – Додаток 1 до Вип.29, Том 4: Тематичний випуск «Міжнародні

Челпанівські психолого-педагогічні читання». – К.: Гнозис,

– 542 с.

Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность / X. Хекхаузен. –

-е изд. – СПб.: Питер; М.: Смысл, 2003. – 860 с.

Reich D. A. The psychology of motivation / D. A. Reich //

Posted in: Power up. – 20.02.2014. – Режим доступа: http://

www.heartinternet.co.uk/blog/article/the-psychology-ofmotivation – Title from the screen.

Sternberg R.J. Successful Intelligence / R. J. Sternberg //

Cognitive Psychology. – 1996. – vol. 28. – №. 1. – РР.130 -142.

##submission.downloads##

Як цитувати

Мищишин, М. (2019). Експериментальне дослідження сили мотиву як рушійного стимулу в поведінці людини. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (25). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%p