Експериментальне дослідження сили мотиву як рушійного стимулу в поведінці людини
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25pKeywords:
мотив, мотивація, сила мотиву, стійкість мотиву, характеристики мотиву, ціль, образ бажаного, характеристики образу.Abstract
Теоретично обґрунтовано поняття «сили мотиву» та «образу бажаного». Розглянуто погляди на ці поняття провідних учених і здійснено короткий огляд літературних джерел по даній тематиці. Подано аналіз результатів експериментального дослідження сили мотиву. Дослідження проводилося на базі Національного університету «Львівська політехніка» серед студентів, аспірантів та викладачів, загальна кількість 414 респондентів. Перевірено на надійність та валідність психометричні показники обраної у дослідженні методики. Надійність перевірена методом поділу навпіл та методом альфа Кронбаха, а валідність доведена шляхом експертних оцінок. Описано основні результати дослідження, які підтвердили те, що чим чіткішим та яскравішим є створений в свідомості образ цілі, тим сильнішою є мотивація людини. Здійснено кореляційний аналіз, в якому виділено численні кореляційні зв’язки на рівні високої статистичної значущості між характеристиками сили мотиву та образу бажаного, а саме його яскравістю і чіткістю. За допомогою регресійного аналізу доведено залежність сили мотиву від яскравості та чіткості образу. Відображено результати факторного аналізу, при якому виділилися три істотних фактори. Перший фактор – «Сила мотиву» – пояснює 44,3% дисперсії, другий фактор – «Вікова категорія» – пояснює 12,64% дисперсії та третій фактор – «Стать респондента» – описує 11,43% дисперсії. Визначено кумулятивний відсоток усіх трьох компонентів, який становить 68,37% дисперсії. Відображено відмінність сили мотиву у респондентів різних вікових категорій.
References
Занюк С.С. Психология мотивации: теория и практика мотивирования. Мотивационный тренинг / С. С. Занюк. – К. :
Эльга-Н; Ника-Центр, 2001.– 352 с.
Ильин Е. П. Мотивация и мотивы / Е. П. Ильин. – СПб.: Питер, 2003. – 306 с.
Лёвкин В.Е. Основные факторы, определяющие силу мотива: [Электронный ресурс] / В.Е. Лёвкин // Материалы
второй всероссийской научно-практической конференции
«Психика и Тело». – Режим доступа: http://orgpsiholog.ru/
motive-power.htm
Макклеланд Д. Мотивация человека / Д. Макклеланд. –
СПб.: Питер, 2007. – 672 с. – (Сер. «Мастера психологии»).
Мищишин М.М. Використання психічних образів для вимірювання сили мотиву / М.М. Мищишин // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний
педагогічний університет імені Григорія Сковороди» – Додаток 1 до Вип.29, Том 4: Тематичний випуск «Міжнародні
Челпанівські психолого-педагогічні читання». – К.: Гнозис,
– 542 с.
Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность / X. Хекхаузен. –
-е изд. – СПб.: Питер; М.: Смысл, 2003. – 860 с.
Reich D. A. The psychology of motivation / D. A. Reich //
Posted in: Power up. – 20.02.2014. – Режим доступа: http://
www.heartinternet.co.uk/blog/article/the-psychology-ofmotivation – Title from the screen.
Sternberg R.J. Successful Intelligence / R. J. Sternberg //
Cognitive Psychology. – 1996. – vol. 28. – №. 1. – РР.130 -142.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.