Теоретико-психологічний аналіз образу «Я-професіонал» як складової «Я-концепції» особистості майбутніх фахівців соціономічних професій
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25pКлючові слова:
теоретико-психологічний аналіз, образ «Я-професіонал», «Я-концепція», особистість, майбутні фахівці соціономічних професій, професійна самосвідомість, професійна самооцінка, ціннісне ставлення.Анотація
Автор аналізує теоретико-психологічні підходи до обґрунтування й дослідження психологічних особливостей розуміння образу «Я-професіонал» як складової «Я-концепції» особистості майбутніх фахівців соціономічних професій, адже у сучасних умовах європейського розвитку України відкриваються широкі можливості для розвитку вищої освіти, яка набуває рис дедалі більшого гуманістичного спрямування. Теоретико-методологічний аналіз проблеми образу «Я-професіонал» як складової «Я-концепції» особистості дав можливість визначити її як сукупність уявлень суб’єкта про свою життєву позицію, перспективи і цінності у контексті здійснення обраної професійної діяльності. Доведено, що образ «Я-професіонал» у майбутніх фахівців соціономічних професій формується у процесі дорослішання та професійного самовизначення. Зроблено висновок, що у структуру образу «Я-професіонал» майбутніх фахівців соціономічних професій входить ідеальний образ «Я-професіонал», реальний образ «Я-професіонал», дзеркальний образ «Я-професіонал» та професійна самооцінка. Встановлено, що професійна самооцінка – центральний компонент професійної самосвідомості особистості, який пов’язаний із ціннісним ставленням до власного «Я», до професійних якостей та результатів професійної діяльності. Доведено, що професійна самооцінка формується під впливом змісту професійної діяльності, результатів, досягнутих в цій діяльності, індивідуальних властивостей особистості, а також властивості якості, яка оцінюється. Основними параметрами професійної самооцінки виступають ступінь адекватності, критичність і міра стійкості особистості.
Посилання
Агапов В.С. Сущностная характеристика Я-концепции /
В.С. Агапов. – М.: МГСА: РПО, 2001. – С. 40.
Гапон Н. Соціальна психологія: [навч. посібник] / Н. Гапон;
Львівський національний ун-т ім. Івана Франка. – Л. : Вид.
центр ЛНУ ім. І.Франка, 2008. – 365 с., С. 189-190.
Гуменюк О. Психологія Я-концепції/ О. Гуменюк. – Т. Економічна думка, 2002. – 186 с.
Дикая Л. Г. Психология адаптации и социальная среда:
совеременные подходы, проблемы, перспективы / Л. Г. Дикая. – М. : Изд-во РАН, 2007. – 622 с.
Жилін О. Мотивація персоналу: Конспект лекцій / О. Жилін; Харківський національний економічний ун-т. – Х. :
ХНЕУ, 2005. – 132 с.
Журавльов А.Л. Социальная психология / А.Л. Журавльов,
В.А. Соснин. – М.: ФОРУМ – ИНФРА-М, 2008. – 315 с.
Нуркова В.В. Свершенное продолжается: Психология автобиографической памяти личности/ В.В. Нуркова. – М.: Издво УРАО, 2000. – 320 с. С. 175.
Павелків Р.В. Вікова психологія: підруч. для студ. вищ.
навч. закл. / Р.В. Павелків. – К.: Кондор, 2011. – 468 с.
Палюх М. Людина в небезпечній ситуації. Багатовимірні аспекти соціальних патологій/ Марек Палюх, Беата Анна Зємба. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2012. – C. 18-19.
Петровский А.В. Личность в психологии: парадигма
субъективности / А.В. Петровский. – Ростов-на-Дону: Издво «Феникс», 1996. – 512 с.
Радчук Г.К. Психолого-педагогічні умови гармонізації
Я-концепції майбутніх практичних психологів: Методичні
рекомендації для викладачів ВНЗ та практичних психологів
освіти / Г.К. Радчук, І.П. Андрійчук. – Тернопіль, 2002. –
с.
Райс Ф. Психология подросткового и юношеского возраста/
Ф. Райс. – СПб.: Питер, 2000. – 291 с.
Реан А.А. Психология личности. Социализация, поведение,
общение / А.А. Реан. – М. : АСТ, 2007. – 407 с.
Самосоздание и защитные механизмы личности: Хрестоматия. – Самара.: Изд. дом «БАХРАХ-М, 2000. – 656 с.
Сохань Л.В. Разумная организация жизни личности:
проблемы воспитания и саморегулирования / Л.В. Сохань,
В.А. Тихонович, О.А. Киселева, и др.; Ред. кол. Л.В. Сохань,
В.А. Тихонович, Н.И. Михальченко; АН УССР. Ин-т философии. – К.: Наукова думка, 1989. – 328 с.
Чепелева Н.В. Проблемы личностной подготовки психологов-практиков в условиях вуза / Н.В. Чепелева, Л.И. Уманец // Сборник материалов международной конференции »Актуальные проблемы психологической службы:
теория и практика». – Том 2. – Одесса. – 1992. – С.111-
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.