Теоретико-психологічний аналіз образу «Я-професіонал» як складової «Я-концепції» особистості майбутніх фахівців соціономічних професій
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25pKeywords:
теоретико-психологічний аналіз, образ «Я-професіонал», «Я-концепція», особистість, майбутні фахівці соціономічних професій, професійна самосвідомість, професійна самооцінка, ціннісне ставлення.Abstract
Автор аналізує теоретико-психологічні підходи до обґрунтування й дослідження психологічних особливостей розуміння образу «Я-професіонал» як складової «Я-концепції» особистості майбутніх фахівців соціономічних професій, адже у сучасних умовах європейського розвитку України відкриваються широкі можливості для розвитку вищої освіти, яка набуває рис дедалі більшого гуманістичного спрямування. Теоретико-методологічний аналіз проблеми образу «Я-професіонал» як складової «Я-концепції» особистості дав можливість визначити її як сукупність уявлень суб’єкта про свою життєву позицію, перспективи і цінності у контексті здійснення обраної професійної діяльності. Доведено, що образ «Я-професіонал» у майбутніх фахівців соціономічних професій формується у процесі дорослішання та професійного самовизначення. Зроблено висновок, що у структуру образу «Я-професіонал» майбутніх фахівців соціономічних професій входить ідеальний образ «Я-професіонал», реальний образ «Я-професіонал», дзеркальний образ «Я-професіонал» та професійна самооцінка. Встановлено, що професійна самооцінка – центральний компонент професійної самосвідомості особистості, який пов’язаний із ціннісним ставленням до власного «Я», до професійних якостей та результатів професійної діяльності. Доведено, що професійна самооцінка формується під впливом змісту професійної діяльності, результатів, досягнутих в цій діяльності, індивідуальних властивостей особистості, а також властивості якості, яка оцінюється. Основними параметрами професійної самооцінки виступають ступінь адекватності, критичність і міра стійкості особистості.
References
Агапов В.С. Сущностная характеристика Я-концепции /
В.С. Агапов. – М.: МГСА: РПО, 2001. – С. 40.
Гапон Н. Соціальна психологія: [навч. посібник] / Н. Гапон;
Львівський національний ун-т ім. Івана Франка. – Л. : Вид.
центр ЛНУ ім. І.Франка, 2008. – 365 с., С. 189-190.
Гуменюк О. Психологія Я-концепції/ О. Гуменюк. – Т. Економічна думка, 2002. – 186 с.
Дикая Л. Г. Психология адаптации и социальная среда:
совеременные подходы, проблемы, перспективы / Л. Г. Дикая. – М. : Изд-во РАН, 2007. – 622 с.
Жилін О. Мотивація персоналу: Конспект лекцій / О. Жилін; Харківський національний економічний ун-т. – Х. :
ХНЕУ, 2005. – 132 с.
Журавльов А.Л. Социальная психология / А.Л. Журавльов,
В.А. Соснин. – М.: ФОРУМ – ИНФРА-М, 2008. – 315 с.
Нуркова В.В. Свершенное продолжается: Психология автобиографической памяти личности/ В.В. Нуркова. – М.: Издво УРАО, 2000. – 320 с. С. 175.
Павелків Р.В. Вікова психологія: підруч. для студ. вищ.
навч. закл. / Р.В. Павелків. – К.: Кондор, 2011. – 468 с.
Палюх М. Людина в небезпечній ситуації. Багатовимірні аспекти соціальних патологій/ Марек Палюх, Беата Анна Зємба. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2012. – C. 18-19.
Петровский А.В. Личность в психологии: парадигма
субъективности / А.В. Петровский. – Ростов-на-Дону: Издво «Феникс», 1996. – 512 с.
Радчук Г.К. Психолого-педагогічні умови гармонізації
Я-концепції майбутніх практичних психологів: Методичні
рекомендації для викладачів ВНЗ та практичних психологів
освіти / Г.К. Радчук, І.П. Андрійчук. – Тернопіль, 2002. –
с.
Райс Ф. Психология подросткового и юношеского возраста/
Ф. Райс. – СПб.: Питер, 2000. – 291 с.
Реан А.А. Психология личности. Социализация, поведение,
общение / А.А. Реан. – М. : АСТ, 2007. – 407 с.
Самосоздание и защитные механизмы личности: Хрестоматия. – Самара.: Изд. дом «БАХРАХ-М, 2000. – 656 с.
Сохань Л.В. Разумная организация жизни личности:
проблемы воспитания и саморегулирования / Л.В. Сохань,
В.А. Тихонович, О.А. Киселева, и др.; Ред. кол. Л.В. Сохань,
В.А. Тихонович, Н.И. Михальченко; АН УССР. Ин-т философии. – К.: Наукова думка, 1989. – 328 с.
Чепелева Н.В. Проблемы личностной подготовки психологов-практиков в условиях вуза / Н.В. Чепелева, Л.И. Уманец // Сборник материалов международной конференции »Актуальные проблемы психологической службы:
теория и практика». – Том 2. – Одесса. – 1992. – С.111-
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

