Психокорекційна робота із соціальними страхами осіб студентського віку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25pКлючові слова:
соціальний страх, соціофобія, студентство, психокорекція, чинники, СПТ, арт-терапія, казкотерапія, ЕОТ.Анотація
Стаття присвячена висвітленню проблеми психологічної корекції соціальних страхів студентів. Проаналізовано співвідношення понять «психологічна корекція» та «психотерапія». Розглянуто групові та індивідуальні методи роботи по зниженню рівня соціальних страхів та усуненню фобічних проявів у осіб студентського віку. Описано поняття «соціальний страх» як комплексне явище та «соціальна фобія» як патопсихологічний феномен. Виокремлено, що виникнення соціального страху може відбуватися відповідно декільком теоретичним моделям: у межах теорії научіння як реагування психіки на психологічну травму, підпадати під кільцеподібну модель В. Франкла, психоаналітичну модель (формування симптому), модель Е. Берна (батьківських приписів). У процесі експериментального дослідження виявлено, що базовим чинником соціальних страхів є занижена самооцінка. Також зафіксовано позитивний зв’язок між соціальними страхами й особистісною тривогою, агресією, суб’єктивним відчуттям самотності. Для досягнення довготривалого ефекту по усуненню соціальних страхів, а особливо, їх фобічних проявів, необхідно враховувати в психокорекційному процесі й роботу з чинниками даного феномена. У статті акцентовано увагу на доцільності використання таких методів психологічного впливу в роботі з соціальними страхами: соціально-психологічний тренінг корекції емоційної сфери та міжособистісних відносин, арт-терапія, казкотерапія. У роботі по усуненню фобічних проявів актуальною є індивідуальна форма взаємодії з використанням емоційно-образної терапії та символ-драми.
Посилання
Бандура А. Теория социального научения / Альберт Бандура. – СПб. : Евразия, 2000. – 320 с.
Вачков И.В. Сказкотерапия. Развитие самосознания через
психологическую сказку / Игорь Викторович Вачков. – М.:
Ось-89, 2007. – 144 с.
Гузенко В. А. Особливості переживання соціального страху з різними рівнями мотивації досягнень у юнацькому віці
[Текст] : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Вікова та педагогічна психологія» / В. А. Гузенко. – Одеса, 2009. – 20 с.
Гулдинг М.Психотерапия нового решения. Теория и практика / М. Гулдинг, Р. Гулдинг. – М.: Независимая фирма
«Класс»,1997. – 288 с. – (Библиотека психологии и психотерапии).
Гришкова Р. О. Педагогічні умови реалізації особистісно
орієнтованого навчання іноземної мови студентів нефілологічних спеціальностей вищих навчальних закладів освіти:
автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук :
спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» /
Р. О. Гришкова. – К., 2000. – 20 с.
Кляйн М. Эдипов комплекс в свете ранних страхов / [пер. с
англ. А. Ниязовой]. – Ижевск: ERGO, 2011. – 92 с.
Линде Н. Д. Коррекция фобий методами эмоциональнообразной терапии / Н. Д. Линде // Вопросы психологии. –
– № 2. – С. 68 – 79.
Линде Н.Д. Эмоционально-образная терапия. Теория и
практика / Николай Дмитриевич Линде. – М.: Изд-во Моск.
гуманит. ун-та, 2004. – 184 с.
Практикум по арт-терапии / [под общ. ред. А. И. Копытина]. –
СПб.: Питер, 2000. – 285 с.
Сорокин П. А. Человек. Цивилизация. Общество / Питирим
Александрович Сорокин. – М.: Политиздат, 1992. – 542 с.
Франкл В. Человек в поисках смысла: Сборник / Виктор
Франкл / [пер. с англ. и нем. Д. А. Леонтьева, М. П. Папуша,
Е. В. Эйдмана]. – М.: Прогресс, 1990. – 368 с.
Щербатых Ю. В. Физиология и психология страха /
Ю. В. Щербатых, А. Д. Ноздрачев // Природа. – 2000. –
№ 5. – С. 61-67.
Эксакусто Т. В. Групповая психокоррекция : тренинги и
роли, игры для личностного и профессионального развития / Т. В. Эксакусто, О. Н. Истратова. – Ростов н/Д : Феникс, 2014. – 254 с. – (Психологический практикум).
Эриксон Э. Идентичность : юность и кризис / Эрик Г. Эриксон / [пер. с англ.; общ. ред. и предисл. А.В. Толстых]. – М.:
Прогресс, 1996. – 344 с.
Barlow D. H. Clinical handbook of psychological disorders /
D. H. Barlow. – New York : Guilford. – 1993. – 140 p.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.