Психокорекційна робота із соціальними страхами осіб студентського віку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25pKeywords:
соціальний страх, соціофобія, студентство, психокорекція, чинники, СПТ, арт-терапія, казкотерапія, ЕОТ.Abstract
Стаття присвячена висвітленню проблеми психологічної корекції соціальних страхів студентів. Проаналізовано співвідношення понять «психологічна корекція» та «психотерапія». Розглянуто групові та індивідуальні методи роботи по зниженню рівня соціальних страхів та усуненню фобічних проявів у осіб студентського віку. Описано поняття «соціальний страх» як комплексне явище та «соціальна фобія» як патопсихологічний феномен. Виокремлено, що виникнення соціального страху може відбуватися відповідно декільком теоретичним моделям: у межах теорії научіння як реагування психіки на психологічну травму, підпадати під кільцеподібну модель В. Франкла, психоаналітичну модель (формування симптому), модель Е. Берна (батьківських приписів). У процесі експериментального дослідження виявлено, що базовим чинником соціальних страхів є занижена самооцінка. Також зафіксовано позитивний зв’язок між соціальними страхами й особистісною тривогою, агресією, суб’єктивним відчуттям самотності. Для досягнення довготривалого ефекту по усуненню соціальних страхів, а особливо, їх фобічних проявів, необхідно враховувати в психокорекційному процесі й роботу з чинниками даного феномена. У статті акцентовано увагу на доцільності використання таких методів психологічного впливу в роботі з соціальними страхами: соціально-психологічний тренінг корекції емоційної сфери та міжособистісних відносин, арт-терапія, казкотерапія. У роботі по усуненню фобічних проявів актуальною є індивідуальна форма взаємодії з використанням емоційно-образної терапії та символ-драми.
References
Бандура А. Теория социального научения / Альберт Бандура. – СПб. : Евразия, 2000. – 320 с.
Вачков И.В. Сказкотерапия. Развитие самосознания через
психологическую сказку / Игорь Викторович Вачков. – М.:
Ось-89, 2007. – 144 с.
Гузенко В. А. Особливості переживання соціального страху з різними рівнями мотивації досягнень у юнацькому віці
[Текст] : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Вікова та педагогічна психологія» / В. А. Гузенко. – Одеса, 2009. – 20 с.
Гулдинг М.Психотерапия нового решения. Теория и практика / М. Гулдинг, Р. Гулдинг. – М.: Независимая фирма
«Класс»,1997. – 288 с. – (Библиотека психологии и психотерапии).
Гришкова Р. О. Педагогічні умови реалізації особистісно
орієнтованого навчання іноземної мови студентів нефілологічних спеціальностей вищих навчальних закладів освіти:
автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук :
спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» /
Р. О. Гришкова. – К., 2000. – 20 с.
Кляйн М. Эдипов комплекс в свете ранних страхов / [пер. с
англ. А. Ниязовой]. – Ижевск: ERGO, 2011. – 92 с.
Линде Н. Д. Коррекция фобий методами эмоциональнообразной терапии / Н. Д. Линде // Вопросы психологии. –
– № 2. – С. 68 – 79.
Линде Н.Д. Эмоционально-образная терапия. Теория и
практика / Николай Дмитриевич Линде. – М.: Изд-во Моск.
гуманит. ун-та, 2004. – 184 с.
Практикум по арт-терапии / [под общ. ред. А. И. Копытина]. –
СПб.: Питер, 2000. – 285 с.
Сорокин П. А. Человек. Цивилизация. Общество / Питирим
Александрович Сорокин. – М.: Политиздат, 1992. – 542 с.
Франкл В. Человек в поисках смысла: Сборник / Виктор
Франкл / [пер. с англ. и нем. Д. А. Леонтьева, М. П. Папуша,
Е. В. Эйдмана]. – М.: Прогресс, 1990. – 368 с.
Щербатых Ю. В. Физиология и психология страха /
Ю. В. Щербатых, А. Д. Ноздрачев // Природа. – 2000. –
№ 5. – С. 61-67.
Эксакусто Т. В. Групповая психокоррекция : тренинги и
роли, игры для личностного и профессионального развития / Т. В. Эксакусто, О. Н. Истратова. – Ростов н/Д : Феникс, 2014. – 254 с. – (Психологический практикум).
Эриксон Э. Идентичность : юность и кризис / Эрик Г. Эриксон / [пер. с англ.; общ. ред. и предисл. А.В. Толстых]. – М.:
Прогресс, 1996. – 344 с.
Barlow D. H. Clinical handbook of psychological disorders /
D. H. Barlow. – New York : Guilford. – 1993. – 140 p.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.