Вікові особливості морального розвитку молодших школярів

Автор(и)

  • Д.С. Порохняк

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25p

Ключові слова:

особистість, моральний розвиток, моральні якості, чуйність, молодший шкільний вік.

Анотація

У статті розглядаються основні підходи вітчизняних та зарубіжних вчених до вивчення понять «моральність» і «моральний розвиток», а також розглянуто їх співвідношення. Констатовано, що моральність є внутрішньою особистісною рисою, а моральний розвиток – процесом, завдяки якому відбувається інтеріоризація суспільних понять про позитивне і негативне, через спостереження за вчинками дорослих, їх імітацію та засвоєння після отримання зворотного зв’язку. Проаналізовано вікові особливості молодших школярів, а також, новоутворення, поява яких є необхідною умовою ефективного розвитку моральної сфери дітей. Встановлено, що діти цього віку вже здатні самостійно засвоювати моральні вимоги та правила, які ставить перед ними суспільство, та приймати їх. У молодшому шкільному віці відбувається активний розвиток моральних почуттів та соціальних якостей. Діти розпочинають виявляти чуйність і доброту, емпатію і турботу. Тоді як закріплення відбувається завдяки накопиченню ними досвіду відповідальної поведінки. Акцентується увага на тому, що даний вік є сенситивним для морального розвитку та виховання дитини, ефективність якого залежить від правильності побудови з нею взаємовідносин значущими дорослими. Показано, що вікові зміни, які відбуваються в учнів початкових класів, свідчать про значне зростання здатності до більш складних форм взаємодії з соціальним оточенням на основі моральних норм та зобов’язань. У результаті теоретичного аналізу встановлено, що основною умовою морального розвитку молодших школярів є розвиток моральних якостей і почуттів особистості, зокрема чуйності.

Посилання

Гудима О.В. Психолого-педагогічні детермінанти моральних

вчинків учнів молодшого шкільного віку: дис. на здобуття

наук. ступеня канд. психол. наук: 19.00.07 / Олександр Васильович Гудима. – К., 2007. – 237 с.

Божович Л.И. О нравственном развитии и воспитании детей / Л.И. Божович, Т. Е. Конникова // Вопросы психологии. – 1975. – №1. – С. 80–89.

Житарюк В.І. Психологічні передумови розвитку моральності молодших школярів: дис. на здобуття наук. ступеня

канд. психол. наук : 19.00.07 / Василь Іванович Житарюк. –

Івано-Франківськ, 2008. – 194 с.

Кордуэлл М. Психология. А – Я: Словарь-справочник /

М. Кордуэлл. – М.: ФАИР–ПРЕСС, 2000. – 448 с.

Коссов Б.Б. Психомоторное развитие младших школьников:

методические разработки / Б.Б. Коссов. – М.: АПН СССР,

– 109 с.

Левкович В.П. Моральная регуляция поведения и активность личности / В.П. Левкович // Социальная психология

личности/ [отв. ред. М.И. Бобиева, Е.В. Шорохова]. – М.:

Наука, 1979. – 67

Леонтьев Д.А. От социальных ценностей к личностным: социогенез и феноменология ценностной регуляции деятельности (статья вторая) / Д.А. Леонтьев // Вестник Моск. унта. Сер. 14. Психология. – 1997. – №1. – С. 20–27.

Малкина-Пых И.Г. Возрастные кризисы: Справочник практического психолога / И.Г. Малкина-Пых – М.: Изд-во

Эксмо, 2005. – 896 с.

Мишакова Г.А. Психологические особенности проявлений

нравственности младших школьников, воспитывающихся в

различных социально-педагогических условиях: дис. на соискание уч. степени канд. психол. наук: 19.00.07 / Галина

Александровна Мишакова. – Самара, 2010. – 227 с.

Мухина В.С. Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество: Учебник для студ. вузов / В.С. Мухина – М.: Издательский центр «Академия», 2004. – 456 с. –

(9-е изд., стереотип.).

Немов P.C. Психология: учебник для студентов высш.

пед. учеб. заведений / Р.С. Немов. – М.: Просвещение;

Владос, 1994. – 496 с. – (Психология образования: в

кн., кн. 2).

Павелків Р.В. Розвиток моральної свідомості та самосвідомості в молодшому шкільному віці: дис. на здобуття наук.

ступеня доктора психол. наук: 19.00.07 / Роман Володимирович Павелків. – Рівне, 2005. – 455 с.

Психология личности: учеб. пособие для вузов в 2 т. / [ред.-

сост. Д.Я. Райгородский]. – Самара: Изд. Дом «БАХРАХ–М»,

– Т. 2 : Отечественная психология. – 2002. – 542, [1] с.

Родителям о детях / [ред. О. Г. Свердлова]. – М.: Знание,

– 192 с.

Скрипченко О.В. Психолого-педагогічні основи навчання /

О.В. Скрипченко, О.С. Падалка, Л.О. Скрипченко. – К.:

Український Центр духовної культури, 2005. – 710 с. – (Видання друге доповнене).

Толковый словарь русского языка / [ред. Д. В. Дмитриев]. –

М.: ООО «Издательство Апрель»; ООО «Издательство АСТ»,

– 1582 с. – (Словари Академии Российской).

##submission.downloads##

Як цитувати

Порохняк, Д. (2019). Вікові особливості морального розвитку молодших школярів. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (25). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%p