Вікові особливості морального розвитку молодших школярів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25pКлючові слова:
особистість, моральний розвиток, моральні якості, чуйність, молодший шкільний вік.Анотація
У статті розглядаються основні підходи вітчизняних та зарубіжних вчених до вивчення понять «моральність» і «моральний розвиток», а також розглянуто їх співвідношення. Констатовано, що моральність є внутрішньою особистісною рисою, а моральний розвиток – процесом, завдяки якому відбувається інтеріоризація суспільних понять про позитивне і негативне, через спостереження за вчинками дорослих, їх імітацію та засвоєння після отримання зворотного зв’язку. Проаналізовано вікові особливості молодших школярів, а також, новоутворення, поява яких є необхідною умовою ефективного розвитку моральної сфери дітей. Встановлено, що діти цього віку вже здатні самостійно засвоювати моральні вимоги та правила, які ставить перед ними суспільство, та приймати їх. У молодшому шкільному віці відбувається активний розвиток моральних почуттів та соціальних якостей. Діти розпочинають виявляти чуйність і доброту, емпатію і турботу. Тоді як закріплення відбувається завдяки накопиченню ними досвіду відповідальної поведінки. Акцентується увага на тому, що даний вік є сенситивним для морального розвитку та виховання дитини, ефективність якого залежить від правильності побудови з нею взаємовідносин значущими дорослими. Показано, що вікові зміни, які відбуваються в учнів початкових класів, свідчать про значне зростання здатності до більш складних форм взаємодії з соціальним оточенням на основі моральних норм та зобов’язань. У результаті теоретичного аналізу встановлено, що основною умовою морального розвитку молодших школярів є розвиток моральних якостей і почуттів особистості, зокрема чуйності.
Посилання
Гудима О.В. Психолого-педагогічні детермінанти моральних
вчинків учнів молодшого шкільного віку: дис. на здобуття
наук. ступеня канд. психол. наук: 19.00.07 / Олександр Васильович Гудима. – К., 2007. – 237 с.
Божович Л.И. О нравственном развитии и воспитании детей / Л.И. Божович, Т. Е. Конникова // Вопросы психологии. – 1975. – №1. – С. 80–89.
Житарюк В.І. Психологічні передумови розвитку моральності молодших школярів: дис. на здобуття наук. ступеня
канд. психол. наук : 19.00.07 / Василь Іванович Житарюк. –
Івано-Франківськ, 2008. – 194 с.
Кордуэлл М. Психология. А – Я: Словарь-справочник /
М. Кордуэлл. – М.: ФАИР–ПРЕСС, 2000. – 448 с.
Коссов Б.Б. Психомоторное развитие младших школьников:
методические разработки / Б.Б. Коссов. – М.: АПН СССР,
– 109 с.
Левкович В.П. Моральная регуляция поведения и активность личности / В.П. Левкович // Социальная психология
личности/ [отв. ред. М.И. Бобиева, Е.В. Шорохова]. – М.:
Наука, 1979. – 67
Леонтьев Д.А. От социальных ценностей к личностным: социогенез и феноменология ценностной регуляции деятельности (статья вторая) / Д.А. Леонтьев // Вестник Моск. унта. Сер. 14. Психология. – 1997. – №1. – С. 20–27.
Малкина-Пых И.Г. Возрастные кризисы: Справочник практического психолога / И.Г. Малкина-Пых – М.: Изд-во
Эксмо, 2005. – 896 с.
Мишакова Г.А. Психологические особенности проявлений
нравственности младших школьников, воспитывающихся в
различных социально-педагогических условиях: дис. на соискание уч. степени канд. психол. наук: 19.00.07 / Галина
Александровна Мишакова. – Самара, 2010. – 227 с.
Мухина В.С. Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество: Учебник для студ. вузов / В.С. Мухина – М.: Издательский центр «Академия», 2004. – 456 с. –
(9-е изд., стереотип.).
Немов P.C. Психология: учебник для студентов высш.
пед. учеб. заведений / Р.С. Немов. – М.: Просвещение;
Владос, 1994. – 496 с. – (Психология образования: в
кн., кн. 2).
Павелків Р.В. Розвиток моральної свідомості та самосвідомості в молодшому шкільному віці: дис. на здобуття наук.
ступеня доктора психол. наук: 19.00.07 / Роман Володимирович Павелків. – Рівне, 2005. – 455 с.
Психология личности: учеб. пособие для вузов в 2 т. / [ред.-
сост. Д.Я. Райгородский]. – Самара: Изд. Дом «БАХРАХ–М»,
– Т. 2 : Отечественная психология. – 2002. – 542, [1] с.
Родителям о детях / [ред. О. Г. Свердлова]. – М.: Знание,
– 192 с.
Скрипченко О.В. Психолого-педагогічні основи навчання /
О.В. Скрипченко, О.С. Падалка, Л.О. Скрипченко. – К.:
Український Центр духовної культури, 2005. – 710 с. – (Видання друге доповнене).
Толковый словарь русского языка / [ред. Д. В. Дмитриев]. –
М.: ООО «Издательство Апрель»; ООО «Издательство АСТ»,
– 1582 с. – (Словари Академии Российской).
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.