Вікові особливості морального розвитку молодших школярів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25pKeywords:
особистість, моральний розвиток, моральні якості, чуйність, молодший шкільний вік.Abstract
У статті розглядаються основні підходи вітчизняних та зарубіжних вчених до вивчення понять «моральність» і «моральний розвиток», а також розглянуто їх співвідношення. Констатовано, що моральність є внутрішньою особистісною рисою, а моральний розвиток – процесом, завдяки якому відбувається інтеріоризація суспільних понять про позитивне і негативне, через спостереження за вчинками дорослих, їх імітацію та засвоєння після отримання зворотного зв’язку. Проаналізовано вікові особливості молодших школярів, а також, новоутворення, поява яких є необхідною умовою ефективного розвитку моральної сфери дітей. Встановлено, що діти цього віку вже здатні самостійно засвоювати моральні вимоги та правила, які ставить перед ними суспільство, та приймати їх. У молодшому шкільному віці відбувається активний розвиток моральних почуттів та соціальних якостей. Діти розпочинають виявляти чуйність і доброту, емпатію і турботу. Тоді як закріплення відбувається завдяки накопиченню ними досвіду відповідальної поведінки. Акцентується увага на тому, що даний вік є сенситивним для морального розвитку та виховання дитини, ефективність якого залежить від правильності побудови з нею взаємовідносин значущими дорослими. Показано, що вікові зміни, які відбуваються в учнів початкових класів, свідчать про значне зростання здатності до більш складних форм взаємодії з соціальним оточенням на основі моральних норм та зобов’язань. У результаті теоретичного аналізу встановлено, що основною умовою морального розвитку молодших школярів є розвиток моральних якостей і почуттів особистості, зокрема чуйності.
References
Гудима О.В. Психолого-педагогічні детермінанти моральних
вчинків учнів молодшого шкільного віку: дис. на здобуття
наук. ступеня канд. психол. наук: 19.00.07 / Олександр Васильович Гудима. – К., 2007. – 237 с.
Божович Л.И. О нравственном развитии и воспитании детей / Л.И. Божович, Т. Е. Конникова // Вопросы психологии. – 1975. – №1. – С. 80–89.
Житарюк В.І. Психологічні передумови розвитку моральності молодших школярів: дис. на здобуття наук. ступеня
канд. психол. наук : 19.00.07 / Василь Іванович Житарюк. –
Івано-Франківськ, 2008. – 194 с.
Кордуэлл М. Психология. А – Я: Словарь-справочник /
М. Кордуэлл. – М.: ФАИР–ПРЕСС, 2000. – 448 с.
Коссов Б.Б. Психомоторное развитие младших школьников:
методические разработки / Б.Б. Коссов. – М.: АПН СССР,
– 109 с.
Левкович В.П. Моральная регуляция поведения и активность личности / В.П. Левкович // Социальная психология
личности/ [отв. ред. М.И. Бобиева, Е.В. Шорохова]. – М.:
Наука, 1979. – 67
Леонтьев Д.А. От социальных ценностей к личностным: социогенез и феноменология ценностной регуляции деятельности (статья вторая) / Д.А. Леонтьев // Вестник Моск. унта. Сер. 14. Психология. – 1997. – №1. – С. 20–27.
Малкина-Пых И.Г. Возрастные кризисы: Справочник практического психолога / И.Г. Малкина-Пых – М.: Изд-во
Эксмо, 2005. – 896 с.
Мишакова Г.А. Психологические особенности проявлений
нравственности младших школьников, воспитывающихся в
различных социально-педагогических условиях: дис. на соискание уч. степени канд. психол. наук: 19.00.07 / Галина
Александровна Мишакова. – Самара, 2010. – 227 с.
Мухина В.С. Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество: Учебник для студ. вузов / В.С. Мухина – М.: Издательский центр «Академия», 2004. – 456 с. –
(9-е изд., стереотип.).
Немов P.C. Психология: учебник для студентов высш.
пед. учеб. заведений / Р.С. Немов. – М.: Просвещение;
Владос, 1994. – 496 с. – (Психология образования: в
кн., кн. 2).
Павелків Р.В. Розвиток моральної свідомості та самосвідомості в молодшому шкільному віці: дис. на здобуття наук.
ступеня доктора психол. наук: 19.00.07 / Роман Володимирович Павелків. – Рівне, 2005. – 455 с.
Психология личности: учеб. пособие для вузов в 2 т. / [ред.-
сост. Д.Я. Райгородский]. – Самара: Изд. Дом «БАХРАХ–М»,
– Т. 2 : Отечественная психология. – 2002. – 542, [1] с.
Родителям о детях / [ред. О. Г. Свердлова]. – М.: Знание,
– 192 с.
Скрипченко О.В. Психолого-педагогічні основи навчання /
О.В. Скрипченко, О.С. Падалка, Л.О. Скрипченко. – К.:
Український Центр духовної культури, 2005. – 710 с. – (Видання друге доповнене).
Толковый словарь русского языка / [ред. Д. В. Дмитриев]. –
М.: ООО «Издательство Апрель»; ООО «Издательство АСТ»,
– 1582 с. – (Словари Академии Российской).
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

