Дослідження зв’язку між диспозиційним оптимізмом і копінг-стратегіями поведінки у студентів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25pКлючові слова:
оптимізм, песимізм, копінг-стратегії, життєстійкість, самоефективність, надія, безнадійність, стресостійкість.Анотація
У статті розглянуто актуальну тему подолання особистістю складних, стресових ситуацій. Проаналізовано основні теоретичні, методологічні та емпіричні підходи до поняття оптимізму особистості. Визначено ряд особистісних особливостей, суміжних із оптимізмом. Це, зокрема, песимізм, самоефективність, локус контролю, життєстійкість, надія та безнадійність. Проаналізовано сучасні вітчизняні та зарубіжні наукові підходи та дослідження оптимізму і копінг-стратегій поведінки. Виявлено, що не дивлячись на актуальність і важливість вивчення проблеми копінг-поведінки, ця сфера дослідження відносно нова. Поняття «копінг» існує на межі трьох областей психології: психології особистості, соціальної психології і психології здоров’я. Проведено емпіричне дослідження по встановленню зв’язку між диспозиційним оптимізмом та копінг-стратегіями поведінки у студентів. Виявлено кореляції і залежності між оптимізмом і різними копінг- стратегіями. Так, оптимісти, на відміну від песимістів, схильні використовувати продуктивні копінг-стратегії, такі як пошук соціальної підтримки, позитивна переоцінка, конфронтація та самоконтроль. Песимістично налаштовані студенти в стресових ситуаціях схильні обирати непродуктивні стратегії уникання проблеми. Зроблено висновок про роль оптимізму і пов’язаних з ним особистісних особливостей у подоланні стресових ситуацій у студентів. Виявлено, що оптимізм сприяє конструктивному подоланню складних життєвих ситуацій, тоді як песимізм є предиктором непродуктивного копінг-стилю.
Посилання
Анцыферова Л.И. Личность в трудных жизненных условиях : переосмысливание , преобразование ситуаций и психологическая защита/Л.И.Анцыферова//Психологический
журнал. – 1994. – Т.15, №1. – С. 3-18.
Бодров В. А. Личностная детерминация развития и преодоления психологического стресса / В.А.Бодров // Совладающее поведение: Современное состояние и перспективы/
[ред. А.Л.Журавлёва, Т.Л.Крюковой, Е.А.Сергиенко]. –
М.:Изд-во «Институт психологии РАН», 2008. – С.235-256.
Гордеева Т.О. Разработка рус скоязычной версии «Теста диспозиционного оптимизма (LOT)» (статья)/ Т.О.Гордеева,
Е.Н.Осин, О.А.Сычев// Психологическая диагностика. –
– № 2. – С. 36-64.
Замышляева М.С. Оптимизм и пессимизм в совладающем
поведении в юношеском возрасте :дис. канд. психол. наук :
00.03. – М., 2006. – 237 с.
Крюкова Т.Л. Опросник способов совладания (адаптация методики WCQ) / Т.Л.Крюкова, Е.В.Куфтяк//Журнал практического психолога. – М., 2007. – № 3. – С. 93-112.
Муздыбаев К. Измерение надежды. (Статья 2) / К.Муздыбаев // Психол. журнал. – 1999. – №4. – С. 26-35.
Нартова-Бочавер С.К. «Coping Behavior» в системе понятий
психологии личности/С.К. Нартова-Бочавер// «Психологический журнал». – Т.18. – 1997, №5. – С.34-37.
Селигман М. Новая позитивная психология. Научный
взгляд на счастье и смысл жизни [Текст] / М. Селигман. –
М.: София, 2006. – 368 с.
Сычёв О.А. Психология оптимизма: учебно-методическое
пособие к спецкурсу / О.А. Сычёв. – Бийский пед. гос. ун-т
им. В. М. Шукшина, 2008. – 69 с.
Carver C.S. Optimism [Text] / C.S. Carver, M.F. Scheier //
Hand book of Positive Psychology / Eds. Snyder C.R., Lopez
S.J. – Oxford, N.Y.: Oxford University Press, 2002. – P. 231-
Lazarus R.S., Folkman S. Stress, appraisal, and coping. – N.Y.,
– P.167-169.
Moos R.H. Contextandcoping: Toward a unifying conceptual
framework// American Journal of Community Psychology. –
– Vol.12. – P.5-25.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.