Дослідження зв’язку між диспозиційним оптимізмом і копінг-стратегіями поведінки у студентів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25pKeywords:
оптимізм, песимізм, копінг-стратегії, життєстійкість, самоефективність, надія, безнадійність, стресостійкість.Abstract
У статті розглянуто актуальну тему подолання особистістю складних, стресових ситуацій. Проаналізовано основні теоретичні, методологічні та емпіричні підходи до поняття оптимізму особистості. Визначено ряд особистісних особливостей, суміжних із оптимізмом. Це, зокрема, песимізм, самоефективність, локус контролю, життєстійкість, надія та безнадійність. Проаналізовано сучасні вітчизняні та зарубіжні наукові підходи та дослідження оптимізму і копінг-стратегій поведінки. Виявлено, що не дивлячись на актуальність і важливість вивчення проблеми копінг-поведінки, ця сфера дослідження відносно нова. Поняття «копінг» існує на межі трьох областей психології: психології особистості, соціальної психології і психології здоров’я. Проведено емпіричне дослідження по встановленню зв’язку між диспозиційним оптимізмом та копінг-стратегіями поведінки у студентів. Виявлено кореляції і залежності між оптимізмом і різними копінг- стратегіями. Так, оптимісти, на відміну від песимістів, схильні використовувати продуктивні копінг-стратегії, такі як пошук соціальної підтримки, позитивна переоцінка, конфронтація та самоконтроль. Песимістично налаштовані студенти в стресових ситуаціях схильні обирати непродуктивні стратегії уникання проблеми. Зроблено висновок про роль оптимізму і пов’язаних з ним особистісних особливостей у подоланні стресових ситуацій у студентів. Виявлено, що оптимізм сприяє конструктивному подоланню складних життєвих ситуацій, тоді як песимізм є предиктором непродуктивного копінг-стилю.
References
Анцыферова Л.И. Личность в трудных жизненных условиях : переосмысливание , преобразование ситуаций и психологическая защита/Л.И.Анцыферова//Психологический
журнал. – 1994. – Т.15, №1. – С. 3-18.
Бодров В. А. Личностная детерминация развития и преодоления психологического стресса / В.А.Бодров // Совладающее поведение: Современное состояние и перспективы/
[ред. А.Л.Журавлёва, Т.Л.Крюковой, Е.А.Сергиенко]. –
М.:Изд-во «Институт психологии РАН», 2008. – С.235-256.
Гордеева Т.О. Разработка рус скоязычной версии «Теста диспозиционного оптимизма (LOT)» (статья)/ Т.О.Гордеева,
Е.Н.Осин, О.А.Сычев// Психологическая диагностика. –
– № 2. – С. 36-64.
Замышляева М.С. Оптимизм и пессимизм в совладающем
поведении в юношеском возрасте :дис. канд. психол. наук :
00.03. – М., 2006. – 237 с.
Крюкова Т.Л. Опросник способов совладания (адаптация методики WCQ) / Т.Л.Крюкова, Е.В.Куфтяк//Журнал практического психолога. – М., 2007. – № 3. – С. 93-112.
Муздыбаев К. Измерение надежды. (Статья 2) / К.Муздыбаев // Психол. журнал. – 1999. – №4. – С. 26-35.
Нартова-Бочавер С.К. «Coping Behavior» в системе понятий
психологии личности/С.К. Нартова-Бочавер// «Психологический журнал». – Т.18. – 1997, №5. – С.34-37.
Селигман М. Новая позитивная психология. Научный
взгляд на счастье и смысл жизни [Текст] / М. Селигман. –
М.: София, 2006. – 368 с.
Сычёв О.А. Психология оптимизма: учебно-методическое
пособие к спецкурсу / О.А. Сычёв. – Бийский пед. гос. ун-т
им. В. М. Шукшина, 2008. – 69 с.
Carver C.S. Optimism [Text] / C.S. Carver, M.F. Scheier //
Hand book of Positive Psychology / Eds. Snyder C.R., Lopez
S.J. – Oxford, N.Y.: Oxford University Press, 2002. – P. 231-
Lazarus R.S., Folkman S. Stress, appraisal, and coping. – N.Y.,
– P.167-169.
Moos R.H. Contextandcoping: Toward a unifying conceptual
framework// American Journal of Community Psychology. –
– Vol.12. – P.5-25.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.