Поняття психосоціального розвитку в контексті диференційно-порівняльного аналізу видів розвитку особистості та суб’єкта

Автор(и)

  • А.В. Шамне

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25p

Ключові слова:

психосоціальний розвиток, розвиток особистості, розвиток суб’єкта, види розвитку, особистісний, соціальний, персонологічний розвиток, життєвий шлях, суб’єктогенез, самоактуалізація, саморозвиток.

Анотація

У статті проаналізовано різні види (лінії, типи) розвитку особистості та суб’єкта, а також теоретико-методологічні засади їх розведення у психології. У межах поняття «розвиток особистості» проаналізовано такі види розвитку: особистісний, соціальний, персонологічний, життєвий шлях, ціннісно-мотиваційний, соціально-психологічний тощо. У межах поняття «розвиток суб’єкта» проаналізовано поняття «суб’єктогенез», «саморозвиток», «розвиток самості», «самоактуалізація», «акмеологічний» та «аксіологічний розвиток». Проаналізовано концепції, які репрезентують види розвитку особистості та суб’єкта (концепції О.Б. Весни, І.С. Кона, Н.І. Рейнвальд, А.В. Петровського, В.А. Петровського В.І. Слободчикова, В.О. Татенко, Д.І. Фельдштейна та ін.). Здійснено порівняльний аналіз розвитку особистості та розвитку суб’єкта (детермінанти, джерела та рівні активності, компоненти, критерії, показники). Показано, що ці поняття мають семантичні простори, які перехрещуються, але їх зміст презентує різні сторони та аспекти розвитку людини. Визначено, що проблема розвитку особистості та суб’єктогенезу як видів психічного розвитку є проявом двох підходів до розуміння процесу розвитку – розвиток як присвоєння соціального досвіду, соціальних норм і цінностей і розвиток суб’єкта як індивідуальне розкриття свого «Я» за внутрішніми законами розвитку. Здійснено інтеграцію різних видів розвитку особистості та суб’єкта у межах більш загального поняття психосоціальний розвиток. Психосоціальний розвиток розглядається як органічна цілісність, єдність соціогенезу, персоногенезу та суб’єктогенезу. Окреслено перспективи дослідження (пошук критеріїв та емпіричних корелятів психосоціального розвитку).

Посилання

Беличева С.А. Основы превентивной психологии: [монография] / С. А. Беличева. – М.: Редакционно-издательский центр

Консорциума «Социальное здоровье России», 1993. – 199 с.

Бобнева М.И. Социальные нормы и регуляция поведения /

М. И. Бобнева; [отв. ред. Е. В. Шорохова]. – М.: Наука,

– 311 с.

Весна Е.Б. Социализация и индивидуализация. Закономерности и механизмы: [монография] / Е. Б. Весна. – Москва –

Петропавловск-Камчатский, 1997. – 200 с.

Ильин В.А. Идентичность и общество: проблема взаимосвязи детской и институциональной витальностей с точки зрения психосоциальной концепции развития / В.А. Ильин //

Социальная политика и социология. – 2009. – № 1. – С. 15-

Кон И. С. Постоянство личности: Миф или реальность / И. С.

Кон // Хрестоматия по возрастной психологии – М.: Международная педагогическая академия, 1994. – С.101-111.

Кон И. С. Социология личности / И.С. Кон // Социологическая психология. – М. – Воронеж, 1999. – С.177-193.

Логинова Н.А. Развитие личности и её жизненный путь /

Н.А. Логинова // Принцип развития в психологии / [Под

ред. Л.И.Анцыферовой]. – М.: Наука, 1978. – С. 156- 172.

Максименко С.Д. Розвиток психіки в онтогенезі: [В 2т.]. –

Т.1: Теоретико-методологічні проблеми генетичної психології: [монографія] / С. Д. Максименко. – К.: Форум, 2002. –

с.

Морозов С. М. Альтернатива социальному: биологическое

или индивидуальное? / С. М. Морозов // Психологические

проблема индивидуальности. – Вып. № 2. – 1984. – С.29-31.

Огнев A.C. Теоретические основы психологии субъекто генеза: [монография] / A.C. Огнев. – Воронеж, 1997. – 121 с.

Петровский А.В. Индивид и его потребность быть личностью / А.В. Петровский, В.А. Петровский // Вопросы философии. – 1982 – №3. – С.44-53.

Петровский В.А. Принцип ведущей деятельности и проблема личностно образующих видов деятельности при переходе от детства к взрослости / В.А. Петровский // Психологические условия и механизмы воспитания подростков. – М.,

– С.20-23.

Петровский В.А. Феномен субъективности в развитии личности: [монография] / В.А. Петровский. – Самара, 1997. –

с.

Психология развивающейся личности / [Под ред. А.В. Петровского]. – М.: Педагогика, 1987. – 240 с.

Слободчиков В.И. Основы психологической антропологии. Психология человека: Введение в психологию

субъективности: [монография] / В.И. Слободчиков, Е.И. Исаев. – М.: Школа-Пресс, 1995. – 384 с.

Стахнева (Худорошко) Л.A. Психология субъектогенеза в условиях изменяющегося общества: [монография] / Л.A. Стахнева

(Худорошко). – Новосибирск: СибУПК, 2000. – 155 с.

Фельдштейн Д.И. Закономерности развития деятельности

как основа развития личности / Д.И. Фельдштейн // Хрестоматия по возрастной психологии. – М.: Международная педагогическая академия, 1994. – С.121-135.

Barczyk А. Psychospołeczne uwarunkowania zażywania środków

psychoaktywnych w okresie adolescencji /А. Barczyk // Педагогические инновации: традиции, опыт, перспективы / [Ред.

Н.А. Ракова]. –Витебск, 2010. – С. 199-203.

##submission.downloads##

Як цитувати

Шамне, А. (2019). Поняття психосоціального розвитку в контексті диференційно-порівняльного аналізу видів розвитку особистості та суб’єкта. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (25). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%p