Особливості зв’язку між задоволеністю роботою та оцінкою ефективності представників групи професій «людина – техніка»
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-43.167-186Ключові слова:
задоволеність роботою, оцінка ефективності, продуктивність, залученість у роботу, представники групи професій «людина – техніка».Анотація
Проаналізовано особливості зв’язку між оцінкою ефективності та за-
доволеністю роботою представників групи професій «людина – техні-
ка» на прикладі слюсарів із ремонту й експлуатації газового устатку-
вання. Для визначення особливостей зв’язку між оцінкою ефективнос-
ті та задоволеністю роботою представників групи професій «люди-
на – техніка» було використано комплекс таких психодіагностичних
інструментів: «Опитувальник залученості у роботу» (Job Involvement
Questionnaire; JIQ) Н. Канунго; «Опитувальник задоволеності роботою»
(Job Satisfaction Survey; JSS) Р. Спектора; для оцінки ефективності ро-
бітників використаний опитувальник, розроблений менеджером по
роботі з персоналом ПАТ «Дніпрогаз» М. А. Шевченком. Методи ем-
піричного дослідження уміщували дескриптивну статистику, кореля-
ційний аналіз за критерієм ρ-Спірмена, а також пошук розбіжностей
між контрастними підгрупами досліджуваних за критерієм кутового
перетворення φ*-Фішера. У дослідженні взяли участь 40 слюсарів із
ремонту й експлуатації газового устаткування та чотири їх керів-
ники. У результаті було виявлено зв’язок рівня оцінки ефективності
з рівнем задоволеності роботою і залученості у роботу. Такі чинники
задоволеності роботою, як характер роботи, заробітна платня, до-
даткові пільги, перспективи просування у кар’єрі, пов’язані з оцінкою
ефективності й, водночас, як виявилось, умови роботи, стосунки з ке-
рівництвом і колегами з нею не пов’язані.
Практичне застосування результатів дослідження полягає у їхній
потенційній цінності для менеджерів із персоналу та HR-відділів під-
приємств із метою пошуку співробітників, які краще підходять для
такої групи професій, а також із метою мотивації, підвищення задо-
воленості й ефективності вже працюючих фахівців.
Посилання
Zimnjaja, I. A. (2004). Kljuchevye kompetentnosti kak rezul’tativno-celevaja osnova kompetentnosnogo podhoda v obrazovanii. Avtorskaja versija [Key competencies as an effective target basis of a competence-based approach in education. Author’s version]. Moskva : Issledovatel’skij centr problem kachestva podgotovki specialistov [in Russian].
Maddi, S. (2005). Smysloobrazovanie v processe prinjatija reshenij [Meaning in the decision-making process]. Psihologicheskij zhurnal – Psychological Journal, 26 (6), 87–101. Moscow : IP RAN [in Russian].
Onufriieva, L. A. (2016). Тeoretyko-metodolohichni zasady profesiinoi zrilosti osobystosti fakhivtsiv sotsionomichnykh profesii [Theoretical and methodological principles of professional maturity of socionomic specialist’s personality]. Problemy suchasnoi psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu im. I. Ohiienka, Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy – Problems of Modern Psychology: Collection of Research Papers of Kamianets-Podilskyi Ivan Ohienko National University and G. S. Kostiuk Institute of Psychology of NAPS of Ukraine, 31, 257–271. Kamianets-Podilskyi : Aksioma [in Ukrainian].
Onufriieva, L. A. (2018). The theoretical and methodological analysis of Me-professional image as a component of future professionals’ Meconcept. Problemy suchasnoi psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu im. I. Ohiienka, Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy – Problems of Modern Psychology: Collection of Research Papers of Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University and G. S. Kostiuk Institute of Psychology of the NAES of Ukraine, 39, 195–205. Kamianets-Podilskyi : Aksioma [in Ukrainian]. DOI 10.32626/2227-6246.2018-39.195-205.
Panok, V. H., & Chepelieva, N. V. (1999). Profesіinyi vіdbіr [Professional selection]. Osnovy praktychnoi psykholohіi – The fundamentals of applied psychology, 228–236. Kyiv : Lybіd [in Ukrainian].
Raven, Dzh. (2002). Kompetentnost’ v sovremennom obshchestve [Competence in modern society]. Moskva : Kogito-Centr [in Russian].
Statinova, N. P., & Radchenko, S. H. (2001). Etyka biznesu [Ethics of business]. Kyiv [in Ukrainian].
Shtepa, O. S. (2018). Holovni idei intentsionalnoi kontseptsii osobystisnoho samozdiisnennia [The Main Ideas of the Intentional Concept of Personality-Based Self-Realization]. Problemy suchasnoi psykholohii: Zbirnyk naukovych prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ogiienka, Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy – Problems of modern psychology: Collection of research papers of Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University, G. S. Kostiuk Institute of Psychology of the NAES of Ukraine, 41, 442–461. Kamianets-Podilskyi : Aksioma [in Ukrainian].
Kaap-Deeder, J., de Houwer, J., Hughes, S., Spruyt, A., & Vansteenkiste, M. (2018). The development and validation of an implicit measure of competence need satisfaction. Motivation and emotion, 42 (5), 615–637. Retrieved from https://doi.org/10.1007/s11031-018-9685-3.
Mansfield, R. S. (1996). Building Competency Models: Approaches for HR Professionals. Human Resource Management, 35 (1), 7–18. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/91d6/2eceb2b4288bde92b46f4c58c9dc5bcf9827.pdf.
Ryff, C. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69, 719–727.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.