Інтерсуб’єктна взаємодія в малих соціальних групах
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-43.187-205Ключові слова:
інтерсуб’єктна взаємодія, смисл, діяльність, особистість, спілкування, група.Анотація
У статті доведено, що інтерсуб’єктна взаємодія – це важлива части-
на психічного життя людини, пов’язана з особистісним спілкуванням,
діями на благо інших і внутрішнім зростанням. Обґрунтовано мето-
дологічну основу для дослідження інтерсуб’єктності, якою в нашому
дослідженні стала культурно-історична психологія Л. С. Виготсько-
го. Виявлено, що інтерсуб’єктність має тісні зв’язки зі смисловою
сферою особистості. Досліджено взаємозв’язок інтерсуб’єктності з
соціально-психологічними характеристиками групи (груповою прина-
лежністю, психологічною атмосферою) з використанням опитуваль-
ників. Виявлено досить сильні кореляційні зв’язки між досліджуваними
змінними (інтерсуб’єктністю та соціально-психологічними особли-
востями групи). Виявлені емпіричні закономірності та кореляційні
зв’язки опосередковано свідчать на користь того, що «Методика до-
слідження інтерсуб’єктності» М. М. Наконечної є надійним і валідним
психодіагностичним інструментом. У процесі експериментального до-
слідження з модифікованою методикою психічного насичення було до-
ведено, що ситуація інтерсуб’єктної взаємодії значною мірою впливає
на виникнення позитивних переживань під час монотонної діяльності.
Здійснено аналіз проведеного експериментального дослідження, яке
включало в себе чотири етапи та припускало віднайдення відповідей
на такі дослідницькі запитання: 1) Чи змінює включення смислу про-
цес виконання монотонної діяльності? 2) Як інтерсуб’єктна взаємодія
впливає на перебіг діяльності, що викликає психічне насичення? 3) Який
зі смислів – смисл взаємодії з іншим, смисл професійного вдосконален-
ня, смисл творчості – найбільше впливатиме на діяльність малювання
одноманітних хрестиків? Доведено, що ситуація інтерсуб’єктної вза-
ємодії сприймається учасниками принципово по-іншому, ніж ситуація
одноосібної, моносуб’єктної діяльності. Виявлено, що переживання в
ході інтерсуб’єктної взаємодії характеризувалися позитивним емоцій-
ним тлом. Підтверджено гіпотезу про те, що введення нових сенсів
переструктуровує виконувану одноманітну діяльність.
Посилання
Bobneva, M. I. (1981). Normy obshchenija i vnutrennij mir lichnosti [Communicational norms and personality’s inner world]. Problema obshchenija v psihologii – Problem of Communication in Psychology (pp. 241–264). Moskva : Izd-vo «Nauka» [in Russian].
Bulakh, I. S. (2018). Metodolohichni problemy vyznachennia kryteriiv osobystisnoho zrostannia liudyny v ontohenezi [Methodological problems of determining the criteria of personal growth during ontogenesis]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 12: Psykholohichni nauky – Scientific Journal of National M. P. Dragomanov Pedagogical University. Issue 12. Psychological Sciences, 7 (52), 5–14 [in Ukrainian].
Vygotskij, L. S. (2015). Polnoe sobranie sochinenij [Complete collected works]. Vol. 1. Moskva [in Russian].
Zaichykova, T. V. (2005). Sotsialno-psykholohichni determinanty syndromu «profesiinoho vyhorannia» u vchyteliv [Social and psychological determinants of «professional burn-out» syndrome among teachers]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Kant, I. (2000). Krytyka chystoho rozumu [Critique of Pure Reason]. Kyiv : Univers [in Ukrainian].
Levin, K. (2000). Teorija polja v social’nyh naukah [Field theory in social science]. Sankt-Peterburg : «Sensor» [in Russian].
Nakonechna, М. М. (2017). Intersubiektna vzaiemodiia yak balans svobody ta struktury [Intersubject interaction as a balance of freedom and structure]. Psykholohichnyi chasopys – Psychological Journal, 10 (6), 107–116. Retrieved from http://www.apsijournal.com/index.php/psyjournal/article/view/170 [in Ukrainian].
Papucha, M. V. (2011). Vnutrishnii svit liudyny ta yoho stanovlennia [The human inner world and its becoming]. Nizhyn : Vydavets Lysenko M. M. [in Ukrainian].
Slavina, L. S. (1969). Ogranichenie objema raboty kak uslovie eje vypolnenija v sostojanii «presyshchenija» [The limitation of the work’s amount as a condition of its fulfillment in the «satiation» state]. Voprosy psihologii – Questions on Psychology, 2, 34–42 [in Russian].
Stavytska, S. O. (2011). Dukhovna samosvidomist osobystosti: stanovlennia i rozvytok v yunatskomu vitsi [Spiritual selfconsciousness of a personality: becoming and development in adolescence]. Kyiv : NPU imeni M. P. Drahomanova [in Ukrainian].
Tatenko, V. (2003). Sotsialno-psykholohichni mekhanizmy vplyvu liudyny na liudynu [The social-psychological mechanisms of person – person influence]. Sotsialna psykholohia – Social psychology, 1, 60–72 [in Ukrainian].
Bradley, B., Postlethwaite, B., Klotz, A., Hamdani, M., & Brown, K. (2012). Reaping the Benefits of Task Conflict in Teams: The Critical Role of Team Psychological Safety Climate. Journal of Applied Psychology, 1, Vol. 97, 151–158. DOI 10.1037/a0024200.
Dafermos, M. (2018). Rethinking Cultural-Historical Theory: A Dialectical Perspective to Vygotsky. Singapore : Springer Nature Singapore Pte Ltd.
Piff, P., Dietze, P., Feinberg, M., Stancato, D., & Keltner, D. (2015). Awe, the Small Self, and Prosocial Behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 6, Vol. 108, 883–899. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1037/pspi0000018.
Stellar, J., Willer, R. (2018). Unethical and Inept? The Influence of Moral Information on Perceptions of Competence. Journal of Personality and Social Psychology, 2, Vol. 114, 195–210. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1037/pspa0000097.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.