Вплив професійної ідентифікації працівника на організаційний клімат.

Автор(и)

  • Н.І. Пилат

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-24.%25p

Ключові слова:

професійна ідентифікація працівника (ідентифікація з професією, організацією, робочими колективом та керівником), організаційний клімат, статус організації.

Анотація

Здійснено аналіз взаємозв’язку професійної іденти-
фікації працівника (ідентифікації з професією, організацією, робочими
колективом та керівником) з різними аспектами організаційного клі-
мату в традиційних організаціях. Результати показують, що ідентифі-
кація співробітника з організацією залежить від таких аспектів органі-
заційного клімату, як відкритість до нового досвіду, інноваційність та
гнучкість. Ідентифікація працівника з керівником позитивно впливає
на такі організаційні процеси, як автономність, інтеграція, залучення
працівників до виконання завдань та добробут працівника.

Посилання

Alvesson, M. & Willmott, H. (2001). Identity Regulation as

Organizational Control: Producing the Appropriate Individual//

Institute of Economic Research Working Paper Series. – РР. 1-32.

Aust P. (2004). Communicated values as indicators of

organizational identity: A method for organizational assessment

and its application in a case study // Communication Studies. –

(4). – РР. 515-534.

Ashforth, B. E., & Johnson, S. A. (2001). Which hat to wear?

The relative salience of multiple identities in organizational

contexts. In M. A. Hogg & D. J. Terry (Eds.), Social identity

processes in organizational contexts. Philadelphia: Psychology

Press. – РР. 31–48.

Ashforth, B., Harrison, S. and Corley, K. (2008). Identification

in Organizations: An Examination of Four Fundamental

Questions // Journal of Management. – 34(3). – РР. 325-374.

Barreto M., Ellemers, N. (2003). The effects of being

categorized: The interplay between internal and external social

identities // European Review of Social Psychology. – 14. –

РР. 139-170.

Cheney, G. & Christensen, L. T. (2001). Organizational Identity:

Linkages Between Internal and External Communication.

In F. M. Jablin & L. L. Putnam (Eds.), The New Handbook of

Organizational Communication: Advances in Theory, Research,

and Method. – Sage: Thousand Oaks, CA. – РР. 231–261.

Cicero L., Pierro A., van Knippenberg, D. (2007). Leader Group

Prototypicality and Job Satisfaction: The Moderating Role of

Job Stress and Team Identification. Group Dynamics: Theory,

Research, and Practice, 11(3). – РР. 165–175.

Dutton, J. E., Dukerich, J. M., & Harquail, C. V. (1994).

Organizational images and member identification//

Administrative Science Quarterly. – 39. – РР. 239–263.

Hewstone M., Martin R., Hammer-Hewstone C., Crisp R. J.,

Voci, A. Majority-minority relations in organizations:

Challenges and opportunities. In M. A. Hogg & D. J. Terry

(Eds), Social identity processes in organizational contexts.

Philadelphia, PA // Psychology Press, 2001. – РР. 67-86.

Hogg M.A., & Terry D. J. (2002) Social Identity Processes in

Organizational Contexts // Psychology Press. – 354 p.

Hogg, M. A., & Abrams, D. (1988). Social identifications: A

social psychology of intergroup relations and group processes.

London: Routledge.

Johnson, M.D., Morgeson, F.P., Ilgen, D.R., Meyer, Ch.J. and

Lloyd J.W. (2006). Multiple Professional Identities: Examining

Differences in Identification Across Work-Related Targets //

Journal of Applied Psychology. – 91(2). – РР. 498–506.

Kassing J. (1997). Articulating, antagonizing, and displacing:

A model of employee dissent // Communication Studies. –

(4). – РР. 311-332.

Loi, R., Ngo, H. Y., Foley, Sh. (2004). The effect of professional

identification on job attitudes: a study of lawyers in Hhong

Kong. Organizational Analysis. – 12(2). – РР. 109–128.

Mael F., & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and their alma mater:

A partial test of the reformulated model of organizational identification//

Journal of Organizational Behavior. – 13. – РР. 103-123.

Ouwerkerk J., W., Ellemers, N. (2002). The benefits of being

disadvantaged: Performance-related circumstances and

consequences of intergroup comparisons // European Journal

of Social Psychology. – 32. – РР. 73-91.

Parker, C. P., Baltes, B. B., Young, S. A., Huff, J. W., Altmann,

R. A., Lacost, H. A., & Roberts, J. E. (2003). Relationships

between psychological climate perceptions and work outcomes:

A meta-analytic review // Journal of Organizational Behavior. –

– РР. 389-416.

Patterson M.G., West M.A., Shackleton V.J., Dawson J.F.,

Lawthom R., Maitlis S., Robinson D.L., Wallace A.M. (2005)

Validating the organizational climate measure: links to

managerial practices, productivity and innovation // Journal

of Organizational Behavior. – 26. – РР. 379–408.

Pierro A., Cicero L., Higgins E. T. (2009). Followers’ satisfaction

from working with group-prototypic leaders: Promotion focus

as moderator // Journal of Experimental Social Psychology. –

(5). – РР. 1105–1110.

Platow M. J., & van Knippenberg, D. (2001). A social identity

analysis of leadership endorsement: The effects of leader ingroup

prototypicality and distributive intergroup fairness. Personality

and Social Psychology Bulletin. – 27. – РР. 1508–1519.

Rhoades L., & Eisenberger. R. (2002). Perceived organizational

support: A review of the literature // Journal of Applied

Psychology. – 87. – РР. 698-714.

Rosch E. (1978). Principles of categorization. In E. Rosch & B.

B. Lloyd (Eds.), Cognition and categorization. Hillsdale, NJ:

Erlbaum.

Van Knippenberg D., & Hogg, M. A. (Eds.) (2003). Leadership

and power: Identity processes in group and organizations.

London: Sage.

##submission.downloads##

Як цитувати

Пилат, Н. (2019). Вплив професійної ідентифікації працівника на організаційний клімат. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (24). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-24.%p