Стиль поведінки у конфлікті керівника загальноосвітнього навчального закладу як чинник конфліктності вчителів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-23.%25pКлючові слова:
конфліктність, конфліктоген, стиль співпраці, стиль компромісу, стиль пристосування, стиль ігнорування, стиль боротьби, міжособистісні взаємини, педагогічний колектив.Анотація
У статті розкрито результати теоретико-емпіричного дослідження.
Конфліктність учителя розглянуто як різнорівневе та інтегральне
об’єктивно-суб’єктивне утворення, що зумовлене певними особистісни-
ми властивостями вчителя й знаходить прояв у його спілкуванні, вза-
ємодії, взаєминах із навколишніми як бурхливий та емоційно гострий
тип реагування на конфліктогени. Отримані емпіричні дані засвідчили,
що стиль співпраці у керівника забезпечує оптимальний розподіл вчи-
телів за рівнями конфліктності, найбільш сприятливі умови для розви-
тку колективу.
Стиль боротьби у керівника пригнічує вільне висловлення вчителя-
ми своїх позицій, думок, відкриту постановку та колегіальне вирішення
проблем, розвиток освітнього закладу загальмовується, міжособистісні
взаємини набувають штучного і вимушеного характеру.
Посилання
Анцупов А.Я. Словарь конфликтолога / А.Я. Анцупов,
А.И.Шипилов. – СПб.: Питер, 2006. – 528 с.
Башкин М.В. Конфликтная компетентность личности: Дис.
канд. психол. наук : 19.00.05 «Социальная психология» /
М.В. Башкин. – Ярославль, 2009. – 242 с.
Дзараева Н.А. Воспитание дисциплинированности у студен-
тов 1-2 курсов медицинского вуза в педагогическом процессе
как фактор формирования их конфликтной компетентнос-
ти: Дис… канд. педагог. наук : 13.00.01 : «Общая педагоги-
ка, история педагогики и образования» / Н.А. Дзараева. –
Пермь, 2003. – 235 с.
Добина Н.И. Психологическая структура конфликтности
студентов с разным социометрическим статусом / М.М. Ка-
шапов, Н.И. Добина // Вестник Ярославского государствен-
ного университета им. П.Г.Демидова. Серия: Гуманитарные
науки, 2011. – № 1. – С. 98-103.
Карамушка Л.М. Психологія управління закладами серед-
ньої освіти / Л.М.Карамушка. – К.: Ніка-Центр, 2000. –
с.
Коломінський Н.Л. Психологія педагогічного менеджмен-
ту / Н.Л.Коломінський. – К.: МАУП, 1996. – 176 с.
Леонов Н.И. Психология конфликтного поведения: Дис.
доктора психологических наук : 19.00.05 «Социальная пси-
хология» / Н.И.Леонов. – Ярославль. – 415 с.
Ложкин Г.В. Практическая психология конфликта /
Г.В.Ложкин, Н.И.Повякель. – К.: МАУП, 2002. – 256 с.
Орбан-Лембрик Л.Е. Психологія управління: посібник /
Л.Е.Орбан-Лебрик. – К.: Академвидав, 2003. – 568 с.
Осовська Г.В. Комунікації в менеджменті: курс лекцій /
Г.В.Осовська. – К.: «Кондор», 2003. – 218 с.
Пірен М.І. Конфліктологія / М.І.Пірен. – К.: Академія,
– 452 с
Черненький Ю.П. Вплив стильової сфери на конфліктну по-
ведінку вчителя / Ю.П.Черненький // Практична психоло-
гія та соціальна робота. – 1999. – №3. – С. 5-8.
Черняева Т.В. Конфликтность как учебно-важное качество
студентов / Т.В. Черняева // Системогенез учебной и профес-
сиональной деятельности: матер. III Всерос. научно-практ.
конф. (Ярославль, 9-10 октября 2007г.) / Под ред. Ю.П. По-
варенкова. – Ярославль: «Канцлер», 2007. – С. 264-265.
Шакуров Р.Х. Социально-психологические основы управ-
ления: руководитель и педагогический коллектив /
Р.Х.Шакуров. – М.: Просвещение, 1990. – 208 с.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.