Соціально-психологічні особливості реалізації потреби в саморозвитку, самооцінки життєвих цілей та самоставлення як компонентів розвитку самосвідомості в юнацькому віці

Автор(и)

  • С.О. Ставицька

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-23.%25p

Ключові слова:

потреба в саморозвитку, самооцінки життєвих цілей, самоставлення, юнацький вік.

Анотація

Особливості та
рівні розвитку самосвідомості в юнацькому віці визначаються внутріш-
німи характеристиками особистості, зокрема такими як потреба в само-
розвитку, усвідомлення спрямованості на саморозвиток, самооцінка якос-
тей, що сприяють саморозвитку, та готовність до саморозвитку. Здійснено
кореляційний аналіз між показниками «рефлексії на саморозвиток» та
«самоставлення» вказує на взаємозв’язок між оцінкою можливості «про-
фесійної самореалізації» та «самоінтересом»; а також між «самооцінкою
якостей, що сприяють саморозвитку» та «очікуваним позитивним став-
ленням від інших». Такі взаємозв’язки показників вказують на те, що «про-
фесійна реалізація» та «самоінтерес», хоч і є складовими «рефлексії на са-
морозвиток та самоставлення», проте не єдиними й часто не основними
для юнаків. Більш значущим є зв’язок між «оцінкою власних індивідуаль-
но-особистісних якостей, що сприяють саморозвитку» та «орієнтацією
на відповідне позитивне ставлення інших людей». Саме на врахування
таких соціально-психологічних особливостей реалізації потреби в самороз-
витку, самооцінки життєвих цілей та самоставлення в юнацькому віці має
бути спрямована розвивально-корекційна робота з підвищення показників
названих складових самосвідомості юнаків і дівчат.

Посилання

Ермолаев О. Ю. Математическая статистика для психологов:

учебник / О. Ю. Ермолаев; [2-е изд. испр.]. – М.: Московский

психолого-социальный институт, Флинта, 2003. – 336 с.

Знаков В. В. Самопознание и самопонимание как проблемы

психологии человеческого бытия / В.В. Знаков // Пси-

хология субъекта профессиональной деятельности. – Мо-

сква-Ярославль: ДИА-пресс, 2001. – С. 88-104.

Камінська О. В. Особливості змін у структурі самосвідомос-

ті в юнацькому віці / О. В. Камінська // Збірник наукових

праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН Украї-

ни. Т. VІІ. Вип. 4. / За ред. С. Д. Максименка. – К., 2005. –

с. – С.122-132.

Кон И. С. В поисках себя. Личность и ее самосознание /

И.С. Кон. – М.: Политиздат, 1984. – 335 с. – С. 332-333.

Лурье С. В. Историческая этнология: учеб. пособие для ву-

зов / С. В. Лур’є. – М.: Аспект-Пресс, 1997. – С. 430.

Макарова Л. Л. Особливості розвитку самосвідомості сту-

дентської молоді / Л. Л. Макарова // Збірник наукових

праць Інституту психології імені Г. С. Костюка АПН Украї-

ни / За ред. С. Д. Максименка. – К., 2005. – Т. VІІ. – Вип. 4. –

с. – С.190-202.

Максименко С. Д. Психологія в соціальній та педагогічній

практиці: Методологія, методи, програми, процедури: навч.

посібник для вищої школи / С. Д. Максименко. – К.: Науко-

ва думка, 1999. – 216 с.

Мерлин В. С. Психология индивидуальности: учебник для

высших учебных заведений / В. С. Мерлин. – М., Воронеж:

МОДЭК, 1996. – 448 с.

Миславский Ю. А. Саморегуляция и активность личности в

юношеском возрасте / Ю. А. Миславский. – М.: Педагогика,

– 152 с.

Обухов А. С. Построение программ психологического ис-

следования личности в контексте русской современной

культуры/ А. С. Обухов // Развитие личности. – 2002. –

№ 1. – С. 216.

Общая психодиагностика: Основы психодиагностики, неме-

дицинской психотерапии и психологического консультиро-

вания / [под ред. А. А. Бодалёва, В. В. Столина]. – М. : Изд.

МГУ, 1987. – 304 с. – С. 245-254.

Пантилеев С. Р. Самоотношение как эмоционально-оце ноч-

ная система / С. Р. Пантилеев. – М.: Изд-во МГУ, 1991. – 108 с.

Психологическая диагностика: учебное пособие / [под ред.

К. М. Гуревича и Е. М. Борисовой]. – М.: Изд-во УРАО,

– 304 с.

Ядов В. А. Социальная психология: Методология, про грам мы,

методы / В. А. Ядов. – Самара: Изд-во Сплинта, 1995. – С. 228.

##submission.downloads##

Як цитувати

Ставицька, С. (2019). Соціально-психологічні особливості реалізації потреби в саморозвитку, самооцінки життєвих цілей та самоставлення як компонентів розвитку самосвідомості в юнацькому віці. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (23). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-23.%p