Соціально-психологічні особливості реалізації потреби в саморозвитку, самооцінки життєвих цілей та самоставлення як компонентів розвитку самосвідомості в юнацькому віці
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-23.%25pКлючові слова:
потреба в саморозвитку, самооцінки життєвих цілей, самоставлення, юнацький вік.Анотація
Особливості та
рівні розвитку самосвідомості в юнацькому віці визначаються внутріш-
німи характеристиками особистості, зокрема такими як потреба в само-
розвитку, усвідомлення спрямованості на саморозвиток, самооцінка якос-
тей, що сприяють саморозвитку, та готовність до саморозвитку. Здійснено
кореляційний аналіз між показниками «рефлексії на саморозвиток» та
«самоставлення» вказує на взаємозв’язок між оцінкою можливості «про-
фесійної самореалізації» та «самоінтересом»; а також між «самооцінкою
якостей, що сприяють саморозвитку» та «очікуваним позитивним став-
ленням від інших». Такі взаємозв’язки показників вказують на те, що «про-
фесійна реалізація» та «самоінтерес», хоч і є складовими «рефлексії на са-
морозвиток та самоставлення», проте не єдиними й часто не основними
для юнаків. Більш значущим є зв’язок між «оцінкою власних індивідуаль-
но-особистісних якостей, що сприяють саморозвитку» та «орієнтацією
на відповідне позитивне ставлення інших людей». Саме на врахування
таких соціально-психологічних особливостей реалізації потреби в самороз-
витку, самооцінки життєвих цілей та самоставлення в юнацькому віці має
бути спрямована розвивально-корекційна робота з підвищення показників
названих складових самосвідомості юнаків і дівчат.
Посилання
Ермолаев О. Ю. Математическая статистика для психологов:
учебник / О. Ю. Ермолаев; [2-е изд. испр.]. – М.: Московский
психолого-социальный институт, Флинта, 2003. – 336 с.
Знаков В. В. Самопознание и самопонимание как проблемы
психологии человеческого бытия / В.В. Знаков // Пси-
хология субъекта профессиональной деятельности. – Мо-
сква-Ярославль: ДИА-пресс, 2001. – С. 88-104.
Камінська О. В. Особливості змін у структурі самосвідомос-
ті в юнацькому віці / О. В. Камінська // Збірник наукових
праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН Украї-
ни. Т. VІІ. Вип. 4. / За ред. С. Д. Максименка. – К., 2005. –
с. – С.122-132.
Кон И. С. В поисках себя. Личность и ее самосознание /
И.С. Кон. – М.: Политиздат, 1984. – 335 с. – С. 332-333.
Лурье С. В. Историческая этнология: учеб. пособие для ву-
зов / С. В. Лур’є. – М.: Аспект-Пресс, 1997. – С. 430.
Макарова Л. Л. Особливості розвитку самосвідомості сту-
дентської молоді / Л. Л. Макарова // Збірник наукових
праць Інституту психології імені Г. С. Костюка АПН Украї-
ни / За ред. С. Д. Максименка. – К., 2005. – Т. VІІ. – Вип. 4. –
с. – С.190-202.
Максименко С. Д. Психологія в соціальній та педагогічній
практиці: Методологія, методи, програми, процедури: навч.
посібник для вищої школи / С. Д. Максименко. – К.: Науко-
ва думка, 1999. – 216 с.
Мерлин В. С. Психология индивидуальности: учебник для
высших учебных заведений / В. С. Мерлин. – М., Воронеж:
МОДЭК, 1996. – 448 с.
Миславский Ю. А. Саморегуляция и активность личности в
юношеском возрасте / Ю. А. Миславский. – М.: Педагогика,
– 152 с.
Обухов А. С. Построение программ психологического ис-
следования личности в контексте русской современной
культуры/ А. С. Обухов // Развитие личности. – 2002. –
№ 1. – С. 216.
Общая психодиагностика: Основы психодиагностики, неме-
дицинской психотерапии и психологического консультиро-
вания / [под ред. А. А. Бодалёва, В. В. Столина]. – М. : Изд.
МГУ, 1987. – 304 с. – С. 245-254.
Пантилеев С. Р. Самоотношение как эмоционально-оце ноч-
ная система / С. Р. Пантилеев. – М.: Изд-во МГУ, 1991. – 108 с.
Психологическая диагностика: учебное пособие / [под ред.
К. М. Гуревича и Е. М. Борисовой]. – М.: Изд-во УРАО,
– 304 с.
Ядов В. А. Социальная психология: Методология, про грам мы,
методы / В. А. Ядов. – Самара: Изд-во Сплинта, 1995. – С. 228.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.