Соціально-психологічні особливості реалізації потреби в саморозвитку, самооцінки життєвих цілей та самоставлення як компонентів розвитку самосвідомості в юнацькому віці
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-23.%25pKeywords:
потреба в саморозвитку, самооцінки життєвих цілей, самоставлення, юнацький вік.Abstract
Особливості та
рівні розвитку самосвідомості в юнацькому віці визначаються внутріш-
німи характеристиками особистості, зокрема такими як потреба в само-
розвитку, усвідомлення спрямованості на саморозвиток, самооцінка якос-
тей, що сприяють саморозвитку, та готовність до саморозвитку. Здійснено
кореляційний аналіз між показниками «рефлексії на саморозвиток» та
«самоставлення» вказує на взаємозв’язок між оцінкою можливості «про-
фесійної самореалізації» та «самоінтересом»; а також між «самооцінкою
якостей, що сприяють саморозвитку» та «очікуваним позитивним став-
ленням від інших». Такі взаємозв’язки показників вказують на те, що «про-
фесійна реалізація» та «самоінтерес», хоч і є складовими «рефлексії на са-
морозвиток та самоставлення», проте не єдиними й часто не основними
для юнаків. Більш значущим є зв’язок між «оцінкою власних індивідуаль-
но-особистісних якостей, що сприяють саморозвитку» та «орієнтацією
на відповідне позитивне ставлення інших людей». Саме на врахування
таких соціально-психологічних особливостей реалізації потреби в самороз-
витку, самооцінки життєвих цілей та самоставлення в юнацькому віці має
бути спрямована розвивально-корекційна робота з підвищення показників
названих складових самосвідомості юнаків і дівчат.
References
Ермолаев О. Ю. Математическая статистика для психологов:
учебник / О. Ю. Ермолаев; [2-е изд. испр.]. – М.: Московский
психолого-социальный институт, Флинта, 2003. – 336 с.
Знаков В. В. Самопознание и самопонимание как проблемы
психологии человеческого бытия / В.В. Знаков // Пси-
хология субъекта профессиональной деятельности. – Мо-
сква-Ярославль: ДИА-пресс, 2001. – С. 88-104.
Камінська О. В. Особливості змін у структурі самосвідомос-
ті в юнацькому віці / О. В. Камінська // Збірник наукових
праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН Украї-
ни. Т. VІІ. Вип. 4. / За ред. С. Д. Максименка. – К., 2005. –
с. – С.122-132.
Кон И. С. В поисках себя. Личность и ее самосознание /
И.С. Кон. – М.: Политиздат, 1984. – 335 с. – С. 332-333.
Лурье С. В. Историческая этнология: учеб. пособие для ву-
зов / С. В. Лур’є. – М.: Аспект-Пресс, 1997. – С. 430.
Макарова Л. Л. Особливості розвитку самосвідомості сту-
дентської молоді / Л. Л. Макарова // Збірник наукових
праць Інституту психології імені Г. С. Костюка АПН Украї-
ни / За ред. С. Д. Максименка. – К., 2005. – Т. VІІ. – Вип. 4. –
с. – С.190-202.
Максименко С. Д. Психологія в соціальній та педагогічній
практиці: Методологія, методи, програми, процедури: навч.
посібник для вищої школи / С. Д. Максименко. – К.: Науко-
ва думка, 1999. – 216 с.
Мерлин В. С. Психология индивидуальности: учебник для
высших учебных заведений / В. С. Мерлин. – М., Воронеж:
МОДЭК, 1996. – 448 с.
Миславский Ю. А. Саморегуляция и активность личности в
юношеском возрасте / Ю. А. Миславский. – М.: Педагогика,
– 152 с.
Обухов А. С. Построение программ психологического ис-
следования личности в контексте русской современной
культуры/ А. С. Обухов // Развитие личности. – 2002. –
№ 1. – С. 216.
Общая психодиагностика: Основы психодиагностики, неме-
дицинской психотерапии и психологического консультиро-
вания / [под ред. А. А. Бодалёва, В. В. Столина]. – М. : Изд.
МГУ, 1987. – 304 с. – С. 245-254.
Пантилеев С. Р. Самоотношение как эмоционально-оце ноч-
ная система / С. Р. Пантилеев. – М.: Изд-во МГУ, 1991. – 108 с.
Психологическая диагностика: учебное пособие / [под ред.
К. М. Гуревича и Е. М. Борисовой]. – М.: Изд-во УРАО,
– 304 с.
Ядов В. А. Социальная психология: Методология, про грам мы,
методы / В. А. Ядов. – Самара: Изд-во Сплинта, 1995. – С. 228.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.