Особистісний розвиток школярів у діяльності з читання художніх творів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-23.%25pКлючові слова:
особистість, особистісний розвиток, суб’єкт діяльності, діалогічне читання, гуманізація освітнього процесу, культурне спілкування.Анотація
У статті проаналізовано психологічні умови
становлення особистості в навчальному процесі середньої школи; оха-
рактеризовано позиції людини як суб’єкта діяльності; окреслено осо-
бливості діалогічного читання учнями художніх творів як засобу їх
особистісного розвитку. Зазначено, що художній твір є феноменом куль-
тури. Культурним його робить лише те, що перед нами не власне речова
інформація, де існує пасивний і безголосий об’єкт дослідження, іншими
словами, не текст, а витвір іншої свідомості. Текст – прояв культури –
це осмислений світ, тому під час зустрічі з текстом власне осмислення
буття учнями включатиметься в ситуацію культурного спілкування,
сприяючи особистісному розвитку школярів.
Посилання
Ананьев Б.Г. Выступление на обсуждении книги «Человек
как предмет познания» / Б.Г. Ананьев // Художественное
творчество. – Л. : Наука, 1983. – С. 262-268.
Ананьев Б.Г. О проблемах современного человекознания /
Б.Г. Ананьев. – [2-е изд.]. – СПб. : Питер, 2001. – 272 с.
Барт Р. Избранные работы: Семиотика, Поэтика / Р. Барт. –
М. : Прогресс, 1989. – 616 с.
Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества / М.М. Бах-
тин. – М. : Искусство, 1986. – 445 с.
Брушлинский А.В. Субъектно-деятельностная концепция
и теория функциональных систем / А.В. Брушлинский //
Вопросы психологии. – 1999. – № 5. – С. 110-121.
Гальперин Р.И. Текст как объект лингвистического исследо-
вания / Р.И. Гальперин. – М. : Наука, 1981. – 141 с.
Давыдов В.В. Младший школьник как субъект учебной де-
ятельности / В.В. Давыдов, В.И. Слободчиков, Г.А. Цукер-
ман // Вопросы психологии. – 1992. – № 3-4. – С. 14-19.
Киричук О.В. Рівні суб’єктності та індикатори духовності
людини / О.В. Киричук, B.C. Карпенко // Педагогіка і пси-
хологія. – 1995.– № 3. – С. 3-12.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность / А.Н. Ле-
онтьев. – М. : Политиздат, 1975. – 304 с.
Степанский В.И. Свойство субъектности как предпосылка
личностной формы общения / В.И. Степанский // Вопросы
психологии. – 1991. – № 5. – С. 98-103.
Татенко В.О. Субъект психической активности: поиск новой
парадигмы / В.О. Татенко // Психологический журнал. –
– Т. 16. – № 3. – С. 23-34.
Узнадзе Д.Н. Экспериментальные основы психологии уста-
новки / Д.Н. Узнадзе. – Тбилиси : Изд-во АН Грузин. ССР,
– 210 с.
Шахнарович А.М. Текст как феномен языкового сознания /
А.М. Шахнарович // XIII Международный симпозиум по
психолингвистике и теории коммуникации «Языковое со-
знание – содержание и функционирование». – М., 2000. –
С. 273-274.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.