Особистісний розвиток школярів у діяльності з читання художніх творів

Автор(и)

  • Н.О. Хупавцева

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-23.%25p

Ключові слова:

особистість, особистісний розвиток, суб’єкт діяльності, діалогічне читання, гуманізація освітнього процесу, культурне спілкування.

Анотація

У статті проаналізовано психологічні умови
становлення особистості в навчальному процесі середньої школи; оха-
рактеризовано позиції людини як суб’єкта діяльності; окреслено осо-
бливості діалогічного читання учнями художніх творів як засобу їх
особистісного розвитку. Зазначено, що художній твір є феноменом куль-
тури. Культурним його робить лише те, що перед нами не власне речова
інформація, де існує пасивний і безголосий об’єкт дослідження, іншими
словами, не текст, а витвір іншої свідомості. Текст – прояв культури –
це осмислений світ, тому під час зустрічі з текстом власне осмислення
буття учнями включатиметься в ситуацію культурного спілкування,
сприяючи особистісному розвитку школярів.

Посилання

Ананьев Б.Г. Выступление на обсуждении книги «Человек

как предмет познания» / Б.Г. Ананьев // Художественное

творчество. – Л. : Наука, 1983. – С. 262-268.

Ананьев Б.Г. О проблемах современного человекознания /

Б.Г. Ананьев. – [2-е изд.]. – СПб. : Питер, 2001. – 272 с.

Барт Р. Избранные работы: Семиотика, Поэтика / Р. Барт. –

М. : Прогресс, 1989. – 616 с.

Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества / М.М. Бах-

тин. – М. : Искусство, 1986. – 445 с.

Брушлинский А.В. Субъектно-деятельностная концепция

и теория функциональных систем / А.В. Брушлинский //

Вопросы психологии. – 1999. – № 5. – С. 110-121.

Гальперин Р.И. Текст как объект лингвистического исследо-

вания / Р.И. Гальперин. – М. : Наука, 1981. – 141 с.

Давыдов В.В. Младший школьник как субъект учебной де-

ятельности / В.В. Давыдов, В.И. Слободчиков, Г.А. Цукер-

ман // Вопросы психологии. – 1992. – № 3-4. – С. 14-19.

Киричук О.В. Рівні суб’єктності та індикатори духовності

людини / О.В. Киричук, B.C. Карпенко // Педагогіка і пси-

хологія. – 1995.– № 3. – С. 3-12.

Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность / А.Н. Ле-

онтьев. – М. : Политиздат, 1975. – 304 с.

Степанский В.И. Свойство субъектности как предпосылка

личностной формы общения / В.И. Степанский // Вопросы

психологии. – 1991. – № 5. – С. 98-103.

Татенко В.О. Субъект психической активности: поиск новой

парадигмы / В.О. Татенко // Психологический журнал. –

– Т. 16. – № 3. – С. 23-34.

Узнадзе Д.Н. Экспериментальные основы психологии уста-

новки / Д.Н. Узнадзе. – Тбилиси : Изд-во АН Грузин. ССР,

– 210 с.

Шахнарович А.М. Текст как феномен языкового сознания /

А.М. Шахнарович // XIII Международный симпозиум по

психолингвистике и теории коммуникации «Языковое со-

знание – содержание и функционирование». – М., 2000. –

С. 273-274.

##submission.downloads##

Як цитувати

Хупавцева, Н. (2019). Особистісний розвиток школярів у діяльності з читання художніх творів. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (23). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-23.%p