Особистісний розвиток школярів у діяльності з читання художніх творів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-23.%25pKeywords:
особистість, особистісний розвиток, суб’єкт діяльності, діалогічне читання, гуманізація освітнього процесу, культурне спілкування.Abstract
У статті проаналізовано психологічні умови
становлення особистості в навчальному процесі середньої школи; оха-
рактеризовано позиції людини як суб’єкта діяльності; окреслено осо-
бливості діалогічного читання учнями художніх творів як засобу їх
особистісного розвитку. Зазначено, що художній твір є феноменом куль-
тури. Культурним його робить лише те, що перед нами не власне речова
інформація, де існує пасивний і безголосий об’єкт дослідження, іншими
словами, не текст, а витвір іншої свідомості. Текст – прояв культури –
це осмислений світ, тому під час зустрічі з текстом власне осмислення
буття учнями включатиметься в ситуацію культурного спілкування,
сприяючи особистісному розвитку школярів.
References
Ананьев Б.Г. Выступление на обсуждении книги «Человек
как предмет познания» / Б.Г. Ананьев // Художественное
творчество. – Л. : Наука, 1983. – С. 262-268.
Ананьев Б.Г. О проблемах современного человекознания /
Б.Г. Ананьев. – [2-е изд.]. – СПб. : Питер, 2001. – 272 с.
Барт Р. Избранные работы: Семиотика, Поэтика / Р. Барт. –
М. : Прогресс, 1989. – 616 с.
Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества / М.М. Бах-
тин. – М. : Искусство, 1986. – 445 с.
Брушлинский А.В. Субъектно-деятельностная концепция
и теория функциональных систем / А.В. Брушлинский //
Вопросы психологии. – 1999. – № 5. – С. 110-121.
Гальперин Р.И. Текст как объект лингвистического исследо-
вания / Р.И. Гальперин. – М. : Наука, 1981. – 141 с.
Давыдов В.В. Младший школьник как субъект учебной де-
ятельности / В.В. Давыдов, В.И. Слободчиков, Г.А. Цукер-
ман // Вопросы психологии. – 1992. – № 3-4. – С. 14-19.
Киричук О.В. Рівні суб’єктності та індикатори духовності
людини / О.В. Киричук, B.C. Карпенко // Педагогіка і пси-
хологія. – 1995.– № 3. – С. 3-12.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность / А.Н. Ле-
онтьев. – М. : Политиздат, 1975. – 304 с.
Степанский В.И. Свойство субъектности как предпосылка
личностной формы общения / В.И. Степанский // Вопросы
психологии. – 1991. – № 5. – С. 98-103.
Татенко В.О. Субъект психической активности: поиск новой
парадигмы / В.О. Татенко // Психологический журнал. –
– Т. 16. – № 3. – С. 23-34.
Узнадзе Д.Н. Экспериментальные основы психологии уста-
новки / Д.Н. Узнадзе. – Тбилиси : Изд-во АН Грузин. ССР,
– 210 с.
Шахнарович А.М. Текст как феномен языкового сознания /
А.М. Шахнарович // XIII Международный симпозиум по
психолингвистике и теории коммуникации «Языковое со-
знание – содержание и функционирование». – М., 2000. –
С. 273-274.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.