Самооцінка як складова Я-концепції майбутніх фахівців соціономічних професій
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-22.%25pКлючові слова:
самооцінка, самоконтроль, самовираження, саморегуляція, рефлексія, самосвідомість, Я-концепція, професійна діяльність, майбутні фахівці соціономічних професій, особистість.Анотація
У статті досліджується
самооцінка як складова Я-концепції особистості майбутніх фахівців
соціономічних професій. Проаналізовано, що самооцінка визначає фор-
мування цілої низки професійно значущих якостей. Досліджено, що у
майбутніх фахівців соціономічних професій повинні бути сформовані
тенденції до самореалізації, самоактуалізації та навички саморегуляції.
Показано, що саме навчальна діяльність студента формує значну частку
процесів саморегуляції та рефлексії, а розходження чи збіг між бажа-
ним образом «Я» та фактичними властивостями породжують незадово-
леність, тривожність, дискомфорт або спокій, впевненість у собі. Вста-
новлено, що оцінка власних переваг і недоліків, оцінка своїх досягнень
і можливостей є суттєвим аспектом самооцінки, що впливає на те, які
цілі в процесі своєї професійної діяльності ставить людина. Самооцінка
виконує регулюючу функцію і є відношенням особистості до результатів
зіставлення своїх образів реального й ідеального «Я».
Посилання
Адлер А. Наука жить / А. Адлер; [пер. с англ. Е.О. Любчен-
ко]. – Киев: Port-Royal, 1997. – С.57–62.
Ананьев Б.Г. О проблеме современного человекознания /
Б.Г. Ананьев. – М.: Наука , 1977. – 380 с.
Барановская Т.А. Формирование самоконтроля как меха-
низма регуляции учебной деятельности / Т.А. Баранов-
ская // Психология студента как субъекта учебной деятель-
ности: М., 1989. – № 327. – С.56 – 59.
Бернс Р. Развитие Я – концепции и воспитание / Р.Бернс. –
М., 1986. – 234 c.
Бороздина Л.В. Самооценка и возраст / Л.В.Бороздина,
Е.В.Рудова, Л.В. Соломина // Категории, принципы и
методы психологии. Психологические процессы: Тез. науч.
сообщ. совет. психологов. – М., 1983. – С. 62-68.
Гуменюк О.Є. Психологія Я – концепції: монографія / О.Є.
Гуменюк. – Тернопіль: Економічна думка, 2002. – 186 с.
Джемс У. Психология / У.Джемс. – М.: Педагогика, 1991.-
с.
Залученова Е.А. Самооценка в деятельности студентов. Со-
держание, формы и методы обучения в высшей школе: Об-
зор, информ. / Е.А. Залученова. – М., 1992. – № 1. – C. 52-
Захарова А. В. Уровень притязаний как показатель само-
оценки / А. В. Захарова // Новые исследования в психоло-
гии и возрастной физиологии. – М.: Мысль, 1989. – №1. –
С. 23–27.
Кон И.С. Психология юношеского возраста.Проблемы фор-
мирования личности : [учеб. пособие для студентов пед. ин.–
тов] / И.С.Кон. – М.: Просвещение, 1979. – 175 с.
Музика О.Л. Самооцінка і розвиток творчих здібностей /
О.Л.Музика, І.С. Загорськa. – Житомир, 2007. – 168 c.
Остапенко Г.В. Самооцінка в підлітковому віці / Г.В. Оста-
пенко // Наука і освіта. – 2004. – №3. – C. 73-75.
Психологический словарь. – М.: Педагогика – Пресс, 2001. –
с.
Пєтухова И.В. Формирование рефлексии у студента как
субъекта учебной деятельности / И.В.Пєтухова, В.Ю. Шиш-
кина // Психология студента как субъекта учебной деятель-
ности. – СПб.–М., 1989. – №327. – С. 38 – 42.
Роджерс К.Р. Взгляд на психотерапию. Становление челове-
ка/ К.Р. Роджерс ; [пер.с англ.]; Общ. ред. Е.И. Исениной. –
М.: Издательская группа «Прогресс», 1998. – 480 с.
Фрейд З. «Я» і «Воно». Праці різних років / З.Фрейд. – Кн.
, 2. – Тбілісі, 1991. – 396 с.
Хорни К. Невроз и личностный рост. Борьба за самореализа-
цию / К. Хорни. – СПб., 1997. – 316 с.
Хорни К. Невротическая личность нашего времени. Само-
анализ / К. Хорни. – М.: Прогресс, 1993. – 224 с.
Хьелл Л. Теории личности / Л. Хьелл, Д. Зиглер. – СПб.: Пи-
тер, 2003. – 608 с.
Чамата П.Р. Вопросы самосознания личности в советской
психологии / П.Р. Чамата // Психологическая наука в
СССР. – М., 1960. – Т.2. – С.91-109.
Чеснокова И.И. Проблема самосознания в психологии /
И.И. Чеснокова. – М., 1977.– 117 с.
Шафажинская Н.Е. Личностная и профессиональная самоо-
ценка студента педвуза / Н.Е. Шафажинская. – М.: Москва,
– 22 с.
Шибутани Т. Я-концепция и чувство собственного досто-
инства. Самосознание и защитные механизмы личности /
Т.Шибутани. – Самара.: Изд. Дом «Бахрах», 2003. – 650 с.
Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис / Э.Эриксон;
[пер. с англ.; общ. ред. и предисл. А. В. Толстых]. — М.: Про-
гресс, 1996. – 344 с.
James William. The Principles of Psychology; Cambridge. –
MA: Harvard University Press, 1981.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.