Самооцінка як складова Я-концепції майбутніх фахівців соціономічних професій
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-22.%25pKeywords:
самооцінка, самоконтроль, самовираження, саморегуляція, рефлексія, самосвідомість, Я-концепція, професійна діяльність, майбутні фахівці соціономічних професій, особистість.Abstract
У статті досліджується
самооцінка як складова Я-концепції особистості майбутніх фахівців
соціономічних професій. Проаналізовано, що самооцінка визначає фор-
мування цілої низки професійно значущих якостей. Досліджено, що у
майбутніх фахівців соціономічних професій повинні бути сформовані
тенденції до самореалізації, самоактуалізації та навички саморегуляції.
Показано, що саме навчальна діяльність студента формує значну частку
процесів саморегуляції та рефлексії, а розходження чи збіг між бажа-
ним образом «Я» та фактичними властивостями породжують незадово-
леність, тривожність, дискомфорт або спокій, впевненість у собі. Вста-
новлено, що оцінка власних переваг і недоліків, оцінка своїх досягнень
і можливостей є суттєвим аспектом самооцінки, що впливає на те, які
цілі в процесі своєї професійної діяльності ставить людина. Самооцінка
виконує регулюючу функцію і є відношенням особистості до результатів
зіставлення своїх образів реального й ідеального «Я».
References
Адлер А. Наука жить / А. Адлер; [пер. с англ. Е.О. Любчен-
ко]. – Киев: Port-Royal, 1997. – С.57–62.
Ананьев Б.Г. О проблеме современного человекознания /
Б.Г. Ананьев. – М.: Наука , 1977. – 380 с.
Барановская Т.А. Формирование самоконтроля как меха-
низма регуляции учебной деятельности / Т.А. Баранов-
ская // Психология студента как субъекта учебной деятель-
ности: М., 1989. – № 327. – С.56 – 59.
Бернс Р. Развитие Я – концепции и воспитание / Р.Бернс. –
М., 1986. – 234 c.
Бороздина Л.В. Самооценка и возраст / Л.В.Бороздина,
Е.В.Рудова, Л.В. Соломина // Категории, принципы и
методы психологии. Психологические процессы: Тез. науч.
сообщ. совет. психологов. – М., 1983. – С. 62-68.
Гуменюк О.Є. Психологія Я – концепції: монографія / О.Є.
Гуменюк. – Тернопіль: Економічна думка, 2002. – 186 с.
Джемс У. Психология / У.Джемс. – М.: Педагогика, 1991.-
с.
Залученова Е.А. Самооценка в деятельности студентов. Со-
держание, формы и методы обучения в высшей школе: Об-
зор, информ. / Е.А. Залученова. – М., 1992. – № 1. – C. 52-
Захарова А. В. Уровень притязаний как показатель само-
оценки / А. В. Захарова // Новые исследования в психоло-
гии и возрастной физиологии. – М.: Мысль, 1989. – №1. –
С. 23–27.
Кон И.С. Психология юношеского возраста.Проблемы фор-
мирования личности : [учеб. пособие для студентов пед. ин.–
тов] / И.С.Кон. – М.: Просвещение, 1979. – 175 с.
Музика О.Л. Самооцінка і розвиток творчих здібностей /
О.Л.Музика, І.С. Загорськa. – Житомир, 2007. – 168 c.
Остапенко Г.В. Самооцінка в підлітковому віці / Г.В. Оста-
пенко // Наука і освіта. – 2004. – №3. – C. 73-75.
Психологический словарь. – М.: Педагогика – Пресс, 2001. –
с.
Пєтухова И.В. Формирование рефлексии у студента как
субъекта учебной деятельности / И.В.Пєтухова, В.Ю. Шиш-
кина // Психология студента как субъекта учебной деятель-
ности. – СПб.–М., 1989. – №327. – С. 38 – 42.
Роджерс К.Р. Взгляд на психотерапию. Становление челове-
ка/ К.Р. Роджерс ; [пер.с англ.]; Общ. ред. Е.И. Исениной. –
М.: Издательская группа «Прогресс», 1998. – 480 с.
Фрейд З. «Я» і «Воно». Праці різних років / З.Фрейд. – Кн.
, 2. – Тбілісі, 1991. – 396 с.
Хорни К. Невроз и личностный рост. Борьба за самореализа-
цию / К. Хорни. – СПб., 1997. – 316 с.
Хорни К. Невротическая личность нашего времени. Само-
анализ / К. Хорни. – М.: Прогресс, 1993. – 224 с.
Хьелл Л. Теории личности / Л. Хьелл, Д. Зиглер. – СПб.: Пи-
тер, 2003. – 608 с.
Чамата П.Р. Вопросы самосознания личности в советской
психологии / П.Р. Чамата // Психологическая наука в
СССР. – М., 1960. – Т.2. – С.91-109.
Чеснокова И.И. Проблема самосознания в психологии /
И.И. Чеснокова. – М., 1977.– 117 с.
Шафажинская Н.Е. Личностная и профессиональная самоо-
ценка студента педвуза / Н.Е. Шафажинская. – М.: Москва,
– 22 с.
Шибутани Т. Я-концепция и чувство собственного досто-
инства. Самосознание и защитные механизмы личности /
Т.Шибутани. – Самара.: Изд. Дом «Бахрах», 2003. – 650 с.
Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис / Э.Эриксон;
[пер. с англ.; общ. ред. и предисл. А. В. Толстых]. — М.: Про-
гресс, 1996. – 344 с.
James William. The Principles of Psychology; Cambridge. –
MA: Harvard University Press, 1981.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.