Цінності та ціннісні орієнтації в системі ціннісно-смислової сфери підлітка
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-22.%25pКлючові слова:
цінності, ціннісні орієнтації, підлітковий вік, ціннісно-смислова сфера, особистісні цінності, ціннісні ідеали, самовизначення, самоставлення.Анотація
У статті розглянуто компоненти ціннісно-
смислової сфери особистості підлітка. Подано аналіз «цінностей» та
їх груп: термінальні та інструментальні цінності; духовні, матеріаль-
ні та суспільно-політичні; суспільні ідеали, ціннісні ідеали та ціннос-
ті особистості. Наведено визначення ціннісних орієнтацій. Виявлено
психологічну базу цінностей та ціннісних орієнтацій – це стійке коло
інтересів підлітка. Визначено систему значимих цінностей: безпе-
ка, соціальність, зрілість, насолода та ціннісних орієнтацій: свобода,
здоров’я, розваги, активне діяльне життя, любов, впевненість у собі
(термінальні цінності); незалежність, сміливість у відстоюванні своєї
думки, чуйність (інструментальні цінності).
Посилання
Артюхова Ю.В. Ценности и воспитание / Ю.В. Артюхова //
Педагогика.– 1999.– № 4.– С. 117–121.
Божович Л.И. Личность и её формирование в детском воз-
расте / Л.И. Божович. – М.: “Просвещение”, 1968. – 464 с.
Волков Б.С. Психология подростка / Б.С. Волков.– М.: Педа-
гогическое общество России, 2001.– 322 с.
Кирилова Н.А. Ценностные ориентации в структуре ин-
тегральной индивидуальности старших школьников /
Н.А. Кирилова // Вопросы психологии.– 2000.– № 4.– С.29–
Кон И.С. Открытие «Я» / И.С. Кон. – М. : Политиздат,
– 367 с.
Леонтьев Д.А. Ценность как междисциплинарное поня-
тие: опыт многомерной реконструкции / Д.А. Леонтьев //
Вопросы философии. – № 5. – 1996. – С.15-26.
Психология: учеб. для студ. высш. пед. учеб. Заведений : В 3
кн. – 4-е изд. – М.: Гуманит. изд. центр «ВЛАДОС», 2003. –
Кн. 1: Общие основы психологии. – 688 с.
Собкин В.С. Подросток: нормы, риски, девиации /
В.С.Собкин, З.Б.Абросимова, Д.В.Адамчук, Е.В. Барано-
ва.– М.: ЦСО РАО, 2005.– 358 с.
Тугаринов В.П. Теория ценностей в марксизме / В.П. Туга-
ринов. – Л.: Изд-во ЛГУ, 1968. –124 с.
Ядов В.А. Саморегуляция и прогнозирование социального
поведения личности / В.А. Ядов.– Л.: Наука, 1979.– 142 с.
Формування особистісної зрілості підлітків у позакласній ро-
боті. – Електр. ресурс. – Режим доступа: http://archive.nbuv.
gov.ua/portal/soc_gum/pfto/2010_8/files/PD810_32.pdf
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.