Цінності та ціннісні орієнтації в системі ціннісно-смислової сфери підлітка

Автор(и)

  • Ю.М. Сошина

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-22.%25p

Ключові слова:

цінності, ціннісні орієнтації, підлітковий вік, ціннісно-смислова сфера, особистісні цінності, ціннісні ідеали, самовизначення, самоставлення.

Анотація

У статті розглянуто компоненти ціннісно-
смислової сфери особистості підлітка. Подано аналіз «цінностей» та
їх груп: термінальні та інструментальні цінності; духовні, матеріаль-
ні та суспільно-політичні; суспільні ідеали, ціннісні ідеали та ціннос-
ті особистості. Наведено визначення ціннісних орієнтацій. Виявлено
психологічну базу цінностей та ціннісних орієнтацій – це стійке коло
інтересів підлітка. Визначено систему значимих цінностей: безпе-
ка, соціальність, зрілість, насолода та ціннісних орієнтацій: свобода,
здоров’я, розваги, активне діяльне життя, любов, впевненість у собі
(термінальні цінності); незалежність, сміливість у відстоюванні своєї
думки, чуйність (інструментальні цінності).

Посилання

Артюхова Ю.В. Ценности и воспитание / Ю.В. Артюхова //

Педагогика.– 1999.– № 4.– С. 117–121.

Божович Л.И. Личность и её формирование в детском воз-

расте / Л.И. Божович. – М.: “Просвещение”, 1968. – 464 с.

Волков Б.С. Психология подростка / Б.С. Волков.– М.: Педа-

гогическое общество России, 2001.– 322 с.

Кирилова Н.А. Ценностные ориентации в структуре ин-

тегральной индивидуальности старших школьников /

Н.А. Кирилова // Вопросы психологии.– 2000.– № 4.– С.29–

Кон И.С. Открытие «Я» / И.С. Кон. – М. : Политиздат,

– 367 с.

Леонтьев Д.А. Ценность как междисциплинарное поня-

тие: опыт многомерной реконструкции / Д.А. Леонтьев //

Вопросы философии. – № 5. – 1996. – С.15-26.

Психология: учеб. для студ. высш. пед. учеб. Заведений : В 3

кн. – 4-е изд. – М.: Гуманит. изд. центр «ВЛАДОС», 2003. –

Кн. 1: Общие основы психологии. – 688 с.

Собкин В.С. Подросток: нормы, риски, девиации /

В.С.Собкин, З.Б.Абросимова, Д.В.Адамчук, Е.В. Барано-

ва.– М.: ЦСО РАО, 2005.– 358 с.

Тугаринов В.П. Теория ценностей в марксизме / В.П. Туга-

ринов. – Л.: Изд-во ЛГУ, 1968. –124 с.

Ядов В.А. Саморегуляция и прогнозирование социального

поведения личности / В.А. Ядов.– Л.: Наука, 1979.– 142 с.

Формування особистісної зрілості підлітків у позакласній ро-

боті. – Електр. ресурс. – Режим доступа: http://archive.nbuv.

gov.ua/portal/soc_gum/pfto/2010_8/files/PD810_32.pdf

##submission.downloads##

Як цитувати

Сошина, Ю. (2019). Цінності та ціннісні орієнтації в системі ціннісно-смислової сфери підлітка. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (22). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-22.%p