Цінності та ціннісні орієнтації в системі ціннісно-смислової сфери підлітка
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-22.%25pKeywords:
цінності, ціннісні орієнтації, підлітковий вік, ціннісно-смислова сфера, особистісні цінності, ціннісні ідеали, самовизначення, самоставлення.Abstract
У статті розглянуто компоненти ціннісно-
смислової сфери особистості підлітка. Подано аналіз «цінностей» та
їх груп: термінальні та інструментальні цінності; духовні, матеріаль-
ні та суспільно-політичні; суспільні ідеали, ціннісні ідеали та ціннос-
ті особистості. Наведено визначення ціннісних орієнтацій. Виявлено
психологічну базу цінностей та ціннісних орієнтацій – це стійке коло
інтересів підлітка. Визначено систему значимих цінностей: безпе-
ка, соціальність, зрілість, насолода та ціннісних орієнтацій: свобода,
здоров’я, розваги, активне діяльне життя, любов, впевненість у собі
(термінальні цінності); незалежність, сміливість у відстоюванні своєї
думки, чуйність (інструментальні цінності).
References
Артюхова Ю.В. Ценности и воспитание / Ю.В. Артюхова //
Педагогика.– 1999.– № 4.– С. 117–121.
Божович Л.И. Личность и её формирование в детском воз-
расте / Л.И. Божович. – М.: “Просвещение”, 1968. – 464 с.
Волков Б.С. Психология подростка / Б.С. Волков.– М.: Педа-
гогическое общество России, 2001.– 322 с.
Кирилова Н.А. Ценностные ориентации в структуре ин-
тегральной индивидуальности старших школьников /
Н.А. Кирилова // Вопросы психологии.– 2000.– № 4.– С.29–
Кон И.С. Открытие «Я» / И.С. Кон. – М. : Политиздат,
– 367 с.
Леонтьев Д.А. Ценность как междисциплинарное поня-
тие: опыт многомерной реконструкции / Д.А. Леонтьев //
Вопросы философии. – № 5. – 1996. – С.15-26.
Психология: учеб. для студ. высш. пед. учеб. Заведений : В 3
кн. – 4-е изд. – М.: Гуманит. изд. центр «ВЛАДОС», 2003. –
Кн. 1: Общие основы психологии. – 688 с.
Собкин В.С. Подросток: нормы, риски, девиации /
В.С.Собкин, З.Б.Абросимова, Д.В.Адамчук, Е.В. Барано-
ва.– М.: ЦСО РАО, 2005.– 358 с.
Тугаринов В.П. Теория ценностей в марксизме / В.П. Туга-
ринов. – Л.: Изд-во ЛГУ, 1968. –124 с.
Ядов В.А. Саморегуляция и прогнозирование социального
поведения личности / В.А. Ядов.– Л.: Наука, 1979.– 142 с.
Формування особистісної зрілості підлітків у позакласній ро-
боті. – Електр. ресурс. – Режим доступа: http://archive.nbuv.
gov.ua/portal/soc_gum/pfto/2010_8/files/PD810_32.pdf
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.