Сутність впевненості у собі та її особистісні детермінанти в підлітковому віці
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-22.%25pКлючові слова:
автономність, впевненість у собі, оптимізм, рефлексія, підлітковий вік, самосвідомість, саморегуляція, самооцінка.Анотація
У статті розкривається сутність впевненості
у собі, її структура та взаємозв’язок з іншими психічними явищами осо-
бистості, проаналізовано останні дослідження даної проблеми. Прове-
дено аналіз та узагальнення літературних джерел щодо обґрунтування
особистісних детермінант розвитку впевненості у собі в підлітковому
віці.
Розвиток впевненості у собі в підлітковому віці обумовлюється
впливом домінуючих внутрішніх чинників, якими можуть бути на-
ступні особистісні детермінанти – рефлексія, оптимізм, автономність.
Рівень розвитку впевненості у собі взаємопов’язаний з рівнем вияву осо-
бистісних детермінант.
Посилання
Адлер А. Практика и теория индивидуальной психологии:
Лекции по введению в психотерапию для врачей, психологов
и учителей/А. Адлер. – М.: Изд-во Института Психотерапии,
– 214 с.
Абульханова-Славская К.А. Типология активности личнос-
ти/ К.А.Абульханова-Славская // Психологический жур-
нал. – 1985. – Т. 6. – № 5. – С. 3-18.
Бандура А. Теория социального научения/А. Бандура Пер. с
англ. / Под ред. Н.Н. Чубарь.– СПб.: Евразия, 2000.– 320 с.
Божович Л.И. Проблемы формирования личности /Л.И. Бо-
жович / Под ред.Д.И.Фельдштейна. – М: Ин-т практической
психологии; Воронеж: НПО «МОДЕК», 1997. – 352 с.
Бойко Е.И. Механизмы умственной деятельности /Е.И. Бой-
ко – М.: Наука, 1970. – 195 с.
Будич Н.Ю. Уверенность в себе как фактор личностного са-
моопределения: Дисс. ... канд. психол. наук/ Н.Ю. Будич –
Хабаровск, 2005. – 154 с.
Булах І.С. Психологічні основи особистісного зростання під-
літків: дис.докт.психол. наук: 19.00.07./ Ірина Сергіївна
Булах; НПУ Ім. М.П. Драгоманова. – Київ, 2004. – 581 с.,
С.129 – 132.
Вайнер И.В. Индивидуальные различия в проявлениях
субъективной уверенности и особенностях решения психо-
физической задачи // Проблемы дифференциальной пси-
хофизики /И.В. Вайнер/ Под ред. К.В .Бардина. – М.: Ин-т
психологии, 1991. – С.71-92.
Высоцкий В.Б. Личностные и процессуальные условия фор-
мирования уверенности в правильности решения задачи:
Дис. ...канд. психол. наук/ В.Б. Высоцкий – М., 2002. –
с.
Головина Е.В. Структура уверенности и когнитивные стили:
Автореф. ...дис. канд. психол. наук/ Е.В. Головина. – М.:
ИПРАН, 2006. –24 с.
Дуткевич Т.В. Дитяча психологія: навчальний посібник /
Т.В. Дуткевич. – К.: Центр учбової літератури, 2012. – 424 c.
Забелина Е.В. Результаты исследования феномена беспо-
мощности в структуре интегральной индивидуальности по-
дростка / Е.В.Забелина // Вестн. Том. гос. ун-та. – 2008. –
№312. – С.165-169.
Зимбардо Ф. Формирование самооценки // Самосознание
и защитные механизмы личности /Ф.Зимбардо – Самара:
«Бахрах-М», 2000. – С. 282-296.
Зиньковская С.М. Рисковать профессионально: Системный
взгляд на проблему человеческого фактора в опасных про-
фессиях: монография /С.М.Зиньковская/ Екатеринбург,
– 514 с.
Лось О.М. Психологічні дисгармонії особистості в особли-
вих умовах професійної діяльності (на прикладі діяльнос-
ті медичної сестри): автореф. дис. ... канд. психол. наук :
00.01 / Оксана Миколаївна Лось; Одес. нац. ун-т ім. І. І.
Мечникова. – О., 2013. – 20 с.
Маслоу А.Г Мотивация и личность /А. Маслоу; Перевод. с
англ. А. М. Татлыбаевой. – СПб.: Евразия, 1999. – 478 с.
Мішечкіна М. Є. Історичний та психолого-педагогічний ас-
пекти поняття впевненості в собі / М. Є. Мішечкіна // Зб.
наук. пр. Бердян. держ. пед. ун-ту. Пед. науки. – 2004. –
№ 1. – С. 114–123.
Моросанова В.И. Индивидуальный стиль саморегуляции:
феномен, структура и функции в произвольной активности
человека/В.И. Моросанова. – М., 1998. –198 с.
Психология подростка: ученик / под редакцией А.А. Реа-
на. – Спб.: ПРАЙМ-ЕВРОЗНАК, 2006. – 480 с. – (Психоло-
гия – лучшее).
Психотерапевтическая энциклопедия / Под ред. Б.Д. Карва-
сарского. – СПб.: Питер, 1998. – 752 с.
Ромек В.Г. Поведенческая психотерапия: Учеб. пособие для
студ. высш. учеб. заведений. /В.Г. Ромек. – М.: Издатель-
ский центр «Академия», 2002. – 192 с.
Ромек В.Г. Понятие уверенности как социально-психо-
логическая характеристика личности / В.Г.Ромек: Дисс.
...канд. психол. наук. – Ростов-н/Д.: Изд-во РГУ, 1997. –
с.
Ромек В.Г. Тренинг уверенности в межличностных отноше-
ниях /В.Г. Ромек. – СПб.: Речь, 2008. – 175 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии /С.Л. Рубинш-
тейн. – СПб.: Питер Ком, 1999. – 720 с.
Рудестам К. Групповая психотерапия. Психокоррекционные
группы: теория и практика / К. Рудестам – М.: Прогресс,
– 368 с.
Свіденська Г.М. Психологічні особливості розвитку само-
свідомості особистості в період підліткової кризи: автореф.
дис... канд. психол. наук: 19.00.07 /Галина Миколаївна Сві-
денська ; Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України.
– К., 2008. – 21 с.
Сычев О.А. Психология оптимизма: учебно-методическое
пособие к спецкурсу /О.А.Сычев; Бийский пед. гос. ун-т им.
В.М.Шукшина. – Бийск: БЛГУ им. В.М.Шукшина, 2008. –
с.
Толкунова І. Феномен впевненості як детермінанта діяль-
ності /І. Толкунова // Соціальна психологія. – 2006. – № 3
(17). – C.102-107.
Фельдштейн Д.И. Психология взросления:структурно-
содержательные характеристики процеса развития личнос-
ти: Избранные труды. – 2-е изд./Д.И.Фельдштейн. – М.:
Московский психолого-социальный институт: Флинта,
– 672 с.
Фромм Э. Человек для себя: исследование психологических
проблем этики.: Пер. с англ. / Э. Фромм. – Минск: Коллеги-
ум, 1992. – 253 с.
Хьелл Л. Теории личности /Л. Хьелл, Д. Зиглер / – 3-е изд.
– Спб.: Питер, 2011. – 607 с.: ил. – (Серия «Мастера психо-
логии»).
Циринг Д.А. Исследование жизнестойкости у беспомощных
и самостоятельных подростков /Д.А.Циринг// Вест. Том.
гос. ун-та. – 2009. – №323. – С.336-342.
Шибутани Т. Я-концепция и чувство собственного достоин-
ства / Т. Шибутани // Самосознание и защитные механизмы
личности. – Самара: «Бахрах-М», 2000. – С. 220-231.
Шило О.С. Вплив рівня впевненості у собі на прояв креатив-
ності студентів педагогічних спеціальностей /О.С. Шило//
Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць
Кам’янець-Подільського національного університету імені
Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН
України / За редакцією С.Д.Максименка, Л.А.Онуфрієвої. –
Вип. 10. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2010. – С.853-
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.