Сутність впевненості у собі та її особистісні детермінанти в підлітковому віці
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-22.%25pKeywords:
автономність, впевненість у собі, оптимізм, рефлексія, підлітковий вік, самосвідомість, саморегуляція, самооцінка.Abstract
У статті розкривається сутність впевненості
у собі, її структура та взаємозв’язок з іншими психічними явищами осо-
бистості, проаналізовано останні дослідження даної проблеми. Прове-
дено аналіз та узагальнення літературних джерел щодо обґрунтування
особистісних детермінант розвитку впевненості у собі в підлітковому
віці.
Розвиток впевненості у собі в підлітковому віці обумовлюється
впливом домінуючих внутрішніх чинників, якими можуть бути на-
ступні особистісні детермінанти – рефлексія, оптимізм, автономність.
Рівень розвитку впевненості у собі взаємопов’язаний з рівнем вияву осо-
бистісних детермінант.
References
Адлер А. Практика и теория индивидуальной психологии:
Лекции по введению в психотерапию для врачей, психологов
и учителей/А. Адлер. – М.: Изд-во Института Психотерапии,
– 214 с.
Абульханова-Славская К.А. Типология активности личнос-
ти/ К.А.Абульханова-Славская // Психологический жур-
нал. – 1985. – Т. 6. – № 5. – С. 3-18.
Бандура А. Теория социального научения/А. Бандура Пер. с
англ. / Под ред. Н.Н. Чубарь.– СПб.: Евразия, 2000.– 320 с.
Божович Л.И. Проблемы формирования личности /Л.И. Бо-
жович / Под ред.Д.И.Фельдштейна. – М: Ин-т практической
психологии; Воронеж: НПО «МОДЕК», 1997. – 352 с.
Бойко Е.И. Механизмы умственной деятельности /Е.И. Бой-
ко – М.: Наука, 1970. – 195 с.
Будич Н.Ю. Уверенность в себе как фактор личностного са-
моопределения: Дисс. ... канд. психол. наук/ Н.Ю. Будич –
Хабаровск, 2005. – 154 с.
Булах І.С. Психологічні основи особистісного зростання під-
літків: дис.докт.психол. наук: 19.00.07./ Ірина Сергіївна
Булах; НПУ Ім. М.П. Драгоманова. – Київ, 2004. – 581 с.,
С.129 – 132.
Вайнер И.В. Индивидуальные различия в проявлениях
субъективной уверенности и особенностях решения психо-
физической задачи // Проблемы дифференциальной пси-
хофизики /И.В. Вайнер/ Под ред. К.В .Бардина. – М.: Ин-т
психологии, 1991. – С.71-92.
Высоцкий В.Б. Личностные и процессуальные условия фор-
мирования уверенности в правильности решения задачи:
Дис. ...канд. психол. наук/ В.Б. Высоцкий – М., 2002. –
с.
Головина Е.В. Структура уверенности и когнитивные стили:
Автореф. ...дис. канд. психол. наук/ Е.В. Головина. – М.:
ИПРАН, 2006. –24 с.
Дуткевич Т.В. Дитяча психологія: навчальний посібник /
Т.В. Дуткевич. – К.: Центр учбової літератури, 2012. – 424 c.
Забелина Е.В. Результаты исследования феномена беспо-
мощности в структуре интегральной индивидуальности по-
дростка / Е.В.Забелина // Вестн. Том. гос. ун-та. – 2008. –
№312. – С.165-169.
Зимбардо Ф. Формирование самооценки // Самосознание
и защитные механизмы личности /Ф.Зимбардо – Самара:
«Бахрах-М», 2000. – С. 282-296.
Зиньковская С.М. Рисковать профессионально: Системный
взгляд на проблему человеческого фактора в опасных про-
фессиях: монография /С.М.Зиньковская/ Екатеринбург,
– 514 с.
Лось О.М. Психологічні дисгармонії особистості в особли-
вих умовах професійної діяльності (на прикладі діяльнос-
ті медичної сестри): автореф. дис. ... канд. психол. наук :
00.01 / Оксана Миколаївна Лось; Одес. нац. ун-т ім. І. І.
Мечникова. – О., 2013. – 20 с.
Маслоу А.Г Мотивация и личность /А. Маслоу; Перевод. с
англ. А. М. Татлыбаевой. – СПб.: Евразия, 1999. – 478 с.
Мішечкіна М. Є. Історичний та психолого-педагогічний ас-
пекти поняття впевненості в собі / М. Є. Мішечкіна // Зб.
наук. пр. Бердян. держ. пед. ун-ту. Пед. науки. – 2004. –
№ 1. – С. 114–123.
Моросанова В.И. Индивидуальный стиль саморегуляции:
феномен, структура и функции в произвольной активности
человека/В.И. Моросанова. – М., 1998. –198 с.
Психология подростка: ученик / под редакцией А.А. Реа-
на. – Спб.: ПРАЙМ-ЕВРОЗНАК, 2006. – 480 с. – (Психоло-
гия – лучшее).
Психотерапевтическая энциклопедия / Под ред. Б.Д. Карва-
сарского. – СПб.: Питер, 1998. – 752 с.
Ромек В.Г. Поведенческая психотерапия: Учеб. пособие для
студ. высш. учеб. заведений. /В.Г. Ромек. – М.: Издатель-
ский центр «Академия», 2002. – 192 с.
Ромек В.Г. Понятие уверенности как социально-психо-
логическая характеристика личности / В.Г.Ромек: Дисс.
...канд. психол. наук. – Ростов-н/Д.: Изд-во РГУ, 1997. –
с.
Ромек В.Г. Тренинг уверенности в межличностных отноше-
ниях /В.Г. Ромек. – СПб.: Речь, 2008. – 175 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии /С.Л. Рубинш-
тейн. – СПб.: Питер Ком, 1999. – 720 с.
Рудестам К. Групповая психотерапия. Психокоррекционные
группы: теория и практика / К. Рудестам – М.: Прогресс,
– 368 с.
Свіденська Г.М. Психологічні особливості розвитку само-
свідомості особистості в період підліткової кризи: автореф.
дис... канд. психол. наук: 19.00.07 /Галина Миколаївна Сві-
денська ; Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України.
– К., 2008. – 21 с.
Сычев О.А. Психология оптимизма: учебно-методическое
пособие к спецкурсу /О.А.Сычев; Бийский пед. гос. ун-т им.
В.М.Шукшина. – Бийск: БЛГУ им. В.М.Шукшина, 2008. –
с.
Толкунова І. Феномен впевненості як детермінанта діяль-
ності /І. Толкунова // Соціальна психологія. – 2006. – № 3
(17). – C.102-107.
Фельдштейн Д.И. Психология взросления:структурно-
содержательные характеристики процеса развития личнос-
ти: Избранные труды. – 2-е изд./Д.И.Фельдштейн. – М.:
Московский психолого-социальный институт: Флинта,
– 672 с.
Фромм Э. Человек для себя: исследование психологических
проблем этики.: Пер. с англ. / Э. Фромм. – Минск: Коллеги-
ум, 1992. – 253 с.
Хьелл Л. Теории личности /Л. Хьелл, Д. Зиглер / – 3-е изд.
– Спб.: Питер, 2011. – 607 с.: ил. – (Серия «Мастера психо-
логии»).
Циринг Д.А. Исследование жизнестойкости у беспомощных
и самостоятельных подростков /Д.А.Циринг// Вест. Том.
гос. ун-та. – 2009. – №323. – С.336-342.
Шибутани Т. Я-концепция и чувство собственного достоин-
ства / Т. Шибутани // Самосознание и защитные механизмы
личности. – Самара: «Бахрах-М», 2000. – С. 220-231.
Шило О.С. Вплив рівня впевненості у собі на прояв креатив-
ності студентів педагогічних спеціальностей /О.С. Шило//
Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць
Кам’янець-Подільського національного університету імені
Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН
України / За редакцією С.Д.Максименка, Л.А.Онуфрієвої. –
Вип. 10. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2010. – С.853-
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.