Психологічні умови розвитку професійної свідомості майбутніх учителів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-22.%25pКлючові слова:
професійна свідомість, професійна свідомість вчителя, психологічні умови розвитку професійної свідомості, навчальна діяльність, мотивація навчальної діяльності, готовність до професійного саморозвитку, професійна спрямованість, особистісні цінності.Анотація
Стаття присвячена теоретичному обґрунтуванню
психологічних умов розвитку професійної свідомості майбутніх вчи-
телів. Показано сучасний стан дослідження проблеми розвитку про-
фесійної свідомості вчителя та перспективи її вирішення. Проведено
теоретичний аналіз вказаних умов та особливостей їх становлення на
окремих етапах навчання у ВНЗ. До означених умов віднесено розвине-
ність пізнавальних та професійних мотивів у мотиваційному синдромі
учіння; високий рівень готовності до професійного саморозвитку; наяв-
ність спрямованості вчителя на розвиток та результат; розвиненість в
майбутнього вчителя цінностей універсалізму, доброти й безпеки.
Посилання
Акопов Г.В. Проблема сознания в психологии. Отечествен-
ная платформа / Г.В. Акопов. – Самара : СНЦ РАН – Са-
мИКП, 2002. – 206 с.
Аминов Н.А. Диагностика педагогических способностей /
Н.А. Аминов. – М. : Институт практической психологии,
Воронеж : НПО «МОДЭК», 1997. – 80 с.
Вербицкий А.А. Активное обучение в высшей школе:
контекстный поход : Метод. пособие / А.А. Вербицкий. –
М. : Высшая школа, 1991. – 207 с.
Вербицкий А.А. Проблема трансформации мотивов в кон-
текстном обучении / А.А. Вербицкий, Н.А. Бакшаева //
Вопросы психологии. –1997. – №3. – С. 12-22.
Власова Е.А. Профессиональное саморазвитие будущих
социальных педагогов: монография / Е.А. Власова. – Бала-
шов : Николаев, 2009. – 116 с.
Карандашев В.Н. Методика Шварца для изучения ценностей
личности: концепция и методическое руководство / В.Н. Ка-
рандашев. – СПб. : Речь, 2004. – 72 с.
Кореляков Ю.А. Методика экспресс-диагностики педагоги-
ческой направленности учителя (МЭДПНАУ) / Ю.А. Коре-
ляков // Психологическая наука и образование. – 1997. –
№2. – С. 75-81.
Магомедов П.Ш. Иерархия личностных ценностей и успеш-
ность деятельности учителя : автореф. дис. ... канд. психол.
наук : 19.00.07 / Пахрудін Шабанович Магомедов. – Махач-
кала, 2007. – 24 с.
Маралов В.Г. Основы самопознания и саморазвития: Учеб.
пособие для студ. сред. пед. учеб. заведений / В.Г. Мара-
лов. – 2-е изд., стер. – М. : Академия, 2004. – 256 с.
Митина Л.М. Психология профессионального развития учи-
теля / Л.М. Митина. – М. : Флинта; Московский психолого-
социальный институт, 1998. – 200 с.
Некрасова С.М. Готовність педагога до професійного само-
розвитку: сутність, структура, проблеми дослідження /
С.М.Некрасова // Збірник наукових праць. Науковий вісник
Мелітопольського державного педагогічного університету
імені Богдана Хмельницького. Серія : Педагогіка. – 2010. –
N 5. – С. 200-207.
Орлов Ю.М. Потребностно-мотивационные факторы
эффективности учебной деятельности студентов вуза : дис.
... док. психол. наук :19.00.07 / Юрий Михайлович Орлов.–
М., 1984. – 525 с.
Румянцев С.А. Формирование готовности студентов педаго-
гического вуза к профессиональному саморазвитию: авто-
реф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.08 / Сергей Александро-
вич Румянцев. – Тула, 2009. – 24 с.
Тихомандрицкая О.А. Особенности социально-психоло-
гического изучения ценностей как элементов когнитив-
ной и мотивационно-потребностной сферы. (Методические
аспекты) / О.А. Тихомандрицкая, Е.М. Дубовская // Мир
психологи, 1999. – Т. 3. – С. 80-90.
Чепелєва Н.В. Формування професійної компетентності в
процесі вузівської підготовки психолога-практика / Н.В. Че-
пелєва // Актуальні проблеми психології. Наук. записки Ін-
ституту психології ім. Г.С. Костюка. – К.,1999. – Вип. 19. –
С. 271-278.
Шевченко Н.Ф. Професійна свідомість практичного психоло-
га: структура та специфіка функціонування / Н.Ф. Шевчен-
ко // Психологія і суспільство. – 2009. – №4. – С. 167-180.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.