Психологічні умови розвитку професійної свідомості майбутніх учителів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-22.%25pKeywords:
професійна свідомість, професійна свідомість вчителя, психологічні умови розвитку професійної свідомості, навчальна діяльність, мотивація навчальної діяльності, готовність до професійного саморозвитку, професійна спрямованість, особистісні цінності.Abstract
Стаття присвячена теоретичному обґрунтуванню
психологічних умов розвитку професійної свідомості майбутніх вчи-
телів. Показано сучасний стан дослідження проблеми розвитку про-
фесійної свідомості вчителя та перспективи її вирішення. Проведено
теоретичний аналіз вказаних умов та особливостей їх становлення на
окремих етапах навчання у ВНЗ. До означених умов віднесено розвине-
ність пізнавальних та професійних мотивів у мотиваційному синдромі
учіння; високий рівень готовності до професійного саморозвитку; наяв-
ність спрямованості вчителя на розвиток та результат; розвиненість в
майбутнього вчителя цінностей універсалізму, доброти й безпеки.
References
Акопов Г.В. Проблема сознания в психологии. Отечествен-
ная платформа / Г.В. Акопов. – Самара : СНЦ РАН – Са-
мИКП, 2002. – 206 с.
Аминов Н.А. Диагностика педагогических способностей /
Н.А. Аминов. – М. : Институт практической психологии,
Воронеж : НПО «МОДЭК», 1997. – 80 с.
Вербицкий А.А. Активное обучение в высшей школе:
контекстный поход : Метод. пособие / А.А. Вербицкий. –
М. : Высшая школа, 1991. – 207 с.
Вербицкий А.А. Проблема трансформации мотивов в кон-
текстном обучении / А.А. Вербицкий, Н.А. Бакшаева //
Вопросы психологии. –1997. – №3. – С. 12-22.
Власова Е.А. Профессиональное саморазвитие будущих
социальных педагогов: монография / Е.А. Власова. – Бала-
шов : Николаев, 2009. – 116 с.
Карандашев В.Н. Методика Шварца для изучения ценностей
личности: концепция и методическое руководство / В.Н. Ка-
рандашев. – СПб. : Речь, 2004. – 72 с.
Кореляков Ю.А. Методика экспресс-диагностики педагоги-
ческой направленности учителя (МЭДПНАУ) / Ю.А. Коре-
ляков // Психологическая наука и образование. – 1997. –
№2. – С. 75-81.
Магомедов П.Ш. Иерархия личностных ценностей и успеш-
ность деятельности учителя : автореф. дис. ... канд. психол.
наук : 19.00.07 / Пахрудін Шабанович Магомедов. – Махач-
кала, 2007. – 24 с.
Маралов В.Г. Основы самопознания и саморазвития: Учеб.
пособие для студ. сред. пед. учеб. заведений / В.Г. Мара-
лов. – 2-е изд., стер. – М. : Академия, 2004. – 256 с.
Митина Л.М. Психология профессионального развития учи-
теля / Л.М. Митина. – М. : Флинта; Московский психолого-
социальный институт, 1998. – 200 с.
Некрасова С.М. Готовність педагога до професійного само-
розвитку: сутність, структура, проблеми дослідження /
С.М.Некрасова // Збірник наукових праць. Науковий вісник
Мелітопольського державного педагогічного університету
імені Богдана Хмельницького. Серія : Педагогіка. – 2010. –
N 5. – С. 200-207.
Орлов Ю.М. Потребностно-мотивационные факторы
эффективности учебной деятельности студентов вуза : дис.
... док. психол. наук :19.00.07 / Юрий Михайлович Орлов.–
М., 1984. – 525 с.
Румянцев С.А. Формирование готовности студентов педаго-
гического вуза к профессиональному саморазвитию: авто-
реф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.08 / Сергей Александро-
вич Румянцев. – Тула, 2009. – 24 с.
Тихомандрицкая О.А. Особенности социально-психоло-
гического изучения ценностей как элементов когнитив-
ной и мотивационно-потребностной сферы. (Методические
аспекты) / О.А. Тихомандрицкая, Е.М. Дубовская // Мир
психологи, 1999. – Т. 3. – С. 80-90.
Чепелєва Н.В. Формування професійної компетентності в
процесі вузівської підготовки психолога-практика / Н.В. Че-
пелєва // Актуальні проблеми психології. Наук. записки Ін-
ституту психології ім. Г.С. Костюка. – К.,1999. – Вип. 19. –
С. 271-278.
Шевченко Н.Ф. Професійна свідомість практичного психоло-
га: структура та специфіка функціонування / Н.Ф. Шевчен-
ко // Психологія і суспільство. – 2009. – №4. – С. 167-180.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.