Поняття чуйності як професійно значущої якості особистості вчителя
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-19.%25pКлючові слова:
професійно значущі особистісні якості вчителя, чуйність, структурні компоненти чуйності, емпатія, педагогічний такт, педагогічна культура.Анотація
Стаття присвячена вивченню професійно значущих особистісних
якостей учителя, серед яких чільне місце посідає чуйність, яка є профе-
сійно значущою морально-психологічною якістю особистості вчителя,
що характеризує його ставлення до інших людей та виявляється в ем-
патійності, доброзичливості, тактовності, ввічливості та турботливості,
наданні практичної допомоги іншим. Структуру чуйності складають
когнітивний, емоційний та поведінковий компоненти.
Посилання
Аметова Э.Р. Педагогический такт как компонент педаго-
гической культуры преподавателя // Проблеми сучасної
педагогічної освіти. – Вип. 19, Ч. 1. – Електронний ресурс. –
Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/
pspo/2008_19_1/index.htm
Бех І.Д. Виховання особистості. Сходження до духовності /
Бех І.Д.; [наук. видання]. – К.: Либідь, 2006. – 272 с.
Василишина Т.В. Емпатія як фактор ефективності педагогіч-
ного спілкування: Дис…к.психол.н.: 19.00.07. – К.: Інститут
психології імені Г.С.Костюка АПН України, 2000. – 235 с.
Вержиховська О.М. Концепція громадянського виховання
особистості в умовах розвитку української державності /
Т.В. Василишина// Шлях освіти. – 2000. – №3. – С.7-13.
Гали Г.Ф. Педагогические стратегии и условия деятельно-
сти педагогов с одаренными учащимися за рубежом : Дис.
к.пед.н.: 13.00.01. – Казань, 2011. – 183 с.
Гоноболин Ф.Н. О некоторых психологических качествах
учителя / Ф.Н. Гоноболин// Вопросы психологии. – №1. –
– С. 100-111.
Грейліх О.О. Підготовка майбутніх учителів до міжособис-
тісної професійної взаємодії: Дис.…к. психол. н: 19.00.07. –
К.: Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН
України, 2000. – 162 с.
Гудима О.В. Психолого-педагогічні детермінанти мораль-
них вчинків учнів молодшого шкільного віку: дис... канд.
психол. наук: 19.00.07 / Олександр Васильович Гудима. –
К., 2007. – 237 с.
Зарицька В.В. Гуманізація навчально- виховного процесу –
вимога часу / В.В. Зарицька //Актуальні проблеми методи-
ки викладання мови. – 2010. – С. 3-4.
Кайрис Е.Д. Развитие эмпатии в профессиональном станов-
лении высших педагогических учебных заведений: Дис. … к.
психол. н.: 19.00.07 / Херсонский государственный педаго-
гический университет МОН Украины. – К., 2002. – 244 с.
Леонтьєв О.Н. Проблеми розвитку психіки / О.Н.Леонтьєв. –
М.: МГУ, 1981. – 506 с.
Матвійчук Т.В. Аналіз досліджень взаємозв’язку педа-
гогічних здібностей з індивідуально – психологічними
властивостями майбутнього вчителя в процесі професій-
ного становлення / Т.В. Матвійчук// Психологічні науки. –
– №1. – С.1-11.
Мозговая Н.А. Формирование педагогической установки
учителя на эмпатию во взаимодействии с учащимися: Дис.
к.пед.н.: 13.00.08. – М., 1999. – 274 с.
Педагогічна майстерність: Підручник / І.А.Зязюн, Л.В.Кра-
мущенко, І.Ф.Кривонос та ін.; За ред.І.А.Зязюна. – К.: Вища
школа, 1997. – 349 с.
Ромицына Е.Г. Развитие профессионально значимых лич-
ностных качеств педагога-психолога в системе повышения
квалификации / Автореф. дис. … к.пед.н. : 13.00.08. – Май-
коп, 2007. – 20 с.
Свідерська Г.М. Проблема чуйності / Г.М. Свідерська // Со-
ціальна психологія. – 2005. – №3 (11). – С. 130-138.
Свідерська Г.М. Чуйність як морально-психологічний ком-
понент професійної культури вчителя / Г.М.Свідерська //
Формування професійної культури вчителя в контексті інте-
грації України в Європейський освітній простір: матеріали
регіонального науково-практичного семінару (Тернопіль,
-23 травня 2007 р.). – Тернопіль: Тернопіл.націонал.пед.
ун-т ім. В.Гнатюка, 2007. – С.30-32.
Сластенин В. и др. Педагогика: Учебное пособие. – М.: Ака-
демия, 2002. – 576 с.
Сологуб Л.О. Виховання доброзичливих взаємин молод-
ших підлітків у позакласній роботі: дис... канд. пед. наук:
00.01 / Любов Олексіївна Сологуб. – К., 1995. – 210 с.
Страхов И.В. Психология педагогического такта. – Саратов:
Изд-во Саратовского университета, 1966. – 282 с.
Стрєлкова Л.В. Дошкільне виховання / Л.В.Cтрєлкова. –
М.: МГУ, 1993. – С. 35-55.
Шарафеева А.Ф. Создание личностно ориентированной об-
разовательной среды для детей с показателями психических
отклонений / А.Ф. Шарафеева// Фундаментальные исследо-
вания. – 2007. – №6. – С. 55-57.
Шовкомуд Е.А. Эмоциональная отзывчивость / Е.А. Шовко-
муд// Советская педагогика. – 1991. – №3. – С. 79-83.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.