Поняття чуйності як професійно значущої якості особистості вчителя

Автор(и)

  • І.М. Матяш

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-19.%25p

Ключові слова:

професійно значущі особистісні якості вчителя, чуйність, структурні компоненти чуйності, емпатія, педагогічний такт, педагогічна культура.

Анотація

Стаття присвячена вивченню професійно значущих особистісних
якостей учителя, серед яких чільне місце посідає чуйність, яка є профе-
сійно значущою морально-психологічною якістю особистості вчителя,
що характеризує його ставлення до інших людей та виявляється в ем-
патійності, доброзичливості, тактовності, ввічливості та турботливості,
наданні практичної допомоги іншим. Структуру чуйності складають
когнітивний, емоційний та поведінковий компоненти.

Посилання

Аметова Э.Р. Педагогический такт как компонент педаго-

гической культуры преподавателя // Проблеми сучасної

педагогічної освіти. – Вип. 19, Ч. 1. – Електронний ресурс. –

Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/

pspo/2008_19_1/index.htm

Бех І.Д. Виховання особистості. Сходження до духовності /

Бех І.Д.; [наук. видання]. – К.: Либідь, 2006. – 272 с.

Василишина Т.В. Емпатія як фактор ефективності педагогіч-

ного спілкування: Дис…к.психол.н.: 19.00.07. – К.: Інститут

психології імені Г.С.Костюка АПН України, 2000. – 235 с.

Вержиховська О.М. Концепція громадянського виховання

особистості в умовах розвитку української державності /

Т.В. Василишина// Шлях освіти. – 2000. – №3. – С.7-13.

Гали Г.Ф. Педагогические стратегии и условия деятельно-

сти педагогов с одаренными учащимися за рубежом : Дис.

к.пед.н.: 13.00.01. – Казань, 2011. – 183 с.

Гоноболин Ф.Н. О некоторых психологических качествах

учителя / Ф.Н. Гоноболин// Вопросы психологии. – №1. –

– С. 100-111.

Грейліх О.О. Підготовка майбутніх учителів до міжособис-

тісної професійної взаємодії: Дис.…к. психол. н: 19.00.07. –

К.: Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН

України, 2000. – 162 с.

Гудима О.В. Психолого-педагогічні детермінанти мораль-

них вчинків учнів молодшого шкільного віку: дис... канд.

психол. наук: 19.00.07 / Олександр Васильович Гудима. –

К., 2007. – 237 с.

Зарицька В.В. Гуманізація навчально- виховного процесу –

вимога часу / В.В. Зарицька //Актуальні проблеми методи-

ки викладання мови. – 2010. – С. 3-4.

Кайрис Е.Д. Развитие эмпатии в профессиональном станов-

лении высших педагогических учебных заведений: Дис. … к.

психол. н.: 19.00.07 / Херсонский государственный педаго-

гический университет МОН Украины. – К., 2002. – 244 с.

Леонтьєв О.Н. Проблеми розвитку психіки / О.Н.Леонтьєв. –

М.: МГУ, 1981. – 506 с.

Матвійчук Т.В. Аналіз досліджень взаємозв’язку педа-

гогічних здібностей з індивідуально – психологічними

властивостями майбутнього вчителя в процесі професій-

ного становлення / Т.В. Матвійчук// Психологічні науки. –

– №1. – С.1-11.

Мозговая Н.А. Формирование педагогической установки

учителя на эмпатию во взаимодействии с учащимися: Дис.

к.пед.н.: 13.00.08. – М., 1999. – 274 с.

Педагогічна майстерність: Підручник / І.А.Зязюн, Л.В.Кра-

мущенко, І.Ф.Кривонос та ін.; За ред.І.А.Зязюна. – К.: Вища

школа, 1997. – 349 с.

Ромицына Е.Г. Развитие профессионально значимых лич-

ностных качеств педагога-психолога в системе повышения

квалификации / Автореф. дис. … к.пед.н. : 13.00.08. – Май-

коп, 2007. – 20 с.

Свідерська Г.М. Проблема чуйності / Г.М. Свідерська // Со-

ціальна психологія. – 2005. – №3 (11). – С. 130-138.

Свідерська Г.М. Чуйність як морально-психологічний ком-

понент професійної культури вчителя / Г.М.Свідерська //

Формування професійної культури вчителя в контексті інте-

грації України в Європейський освітній простір: матеріали

регіонального науково-практичного семінару (Тернопіль,

-23 травня 2007 р.). – Тернопіль: Тернопіл.націонал.пед.

ун-т ім. В.Гнатюка, 2007. – С.30-32.

Сластенин В. и др. Педагогика: Учебное пособие. – М.: Ака-

демия, 2002. – 576 с.

Сологуб Л.О. Виховання доброзичливих взаємин молод-

ших підлітків у позакласній роботі: дис... канд. пед. наук:

00.01 / Любов Олексіївна Сологуб. – К., 1995. – 210 с.

Страхов И.В. Психология педагогического такта. – Саратов:

Изд-во Саратовского университета, 1966. – 282 с.

Стрєлкова Л.В. Дошкільне виховання / Л.В.Cтрєлкова. –

М.: МГУ, 1993. – С. 35-55.

Шарафеева А.Ф. Создание личностно ориентированной об-

разовательной среды для детей с показателями психических

отклонений / А.Ф. Шарафеева// Фундаментальные исследо-

вания. – 2007. – №6. – С. 55-57.

Шовкомуд Е.А. Эмоциональная отзывчивость / Е.А. Шовко-

муд// Советская педагогика. – 1991. – №3. – С. 79-83.

##submission.downloads##

Як цитувати

Матяш, І. (2019). Поняття чуйності як професійно значущої якості особистості вчителя. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (19). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-19.%p