Поняття чуйності як професійно значущої якості особистості вчителя
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-19.%25pKeywords:
професійно значущі особистісні якості вчителя, чуйність, структурні компоненти чуйності, емпатія, педагогічний такт, педагогічна культура.Abstract
Стаття присвячена вивченню професійно значущих особистісних
якостей учителя, серед яких чільне місце посідає чуйність, яка є профе-
сійно значущою морально-психологічною якістю особистості вчителя,
що характеризує його ставлення до інших людей та виявляється в ем-
патійності, доброзичливості, тактовності, ввічливості та турботливості,
наданні практичної допомоги іншим. Структуру чуйності складають
когнітивний, емоційний та поведінковий компоненти.
References
Аметова Э.Р. Педагогический такт как компонент педаго-
гической культуры преподавателя // Проблеми сучасної
педагогічної освіти. – Вип. 19, Ч. 1. – Електронний ресурс. –
Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/
pspo/2008_19_1/index.htm
Бех І.Д. Виховання особистості. Сходження до духовності /
Бех І.Д.; [наук. видання]. – К.: Либідь, 2006. – 272 с.
Василишина Т.В. Емпатія як фактор ефективності педагогіч-
ного спілкування: Дис…к.психол.н.: 19.00.07. – К.: Інститут
психології імені Г.С.Костюка АПН України, 2000. – 235 с.
Вержиховська О.М. Концепція громадянського виховання
особистості в умовах розвитку української державності /
Т.В. Василишина// Шлях освіти. – 2000. – №3. – С.7-13.
Гали Г.Ф. Педагогические стратегии и условия деятельно-
сти педагогов с одаренными учащимися за рубежом : Дис.
к.пед.н.: 13.00.01. – Казань, 2011. – 183 с.
Гоноболин Ф.Н. О некоторых психологических качествах
учителя / Ф.Н. Гоноболин// Вопросы психологии. – №1. –
– С. 100-111.
Грейліх О.О. Підготовка майбутніх учителів до міжособис-
тісної професійної взаємодії: Дис.…к. психол. н: 19.00.07. –
К.: Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН
України, 2000. – 162 с.
Гудима О.В. Психолого-педагогічні детермінанти мораль-
них вчинків учнів молодшого шкільного віку: дис... канд.
психол. наук: 19.00.07 / Олександр Васильович Гудима. –
К., 2007. – 237 с.
Зарицька В.В. Гуманізація навчально- виховного процесу –
вимога часу / В.В. Зарицька //Актуальні проблеми методи-
ки викладання мови. – 2010. – С. 3-4.
Кайрис Е.Д. Развитие эмпатии в профессиональном станов-
лении высших педагогических учебных заведений: Дис. … к.
психол. н.: 19.00.07 / Херсонский государственный педаго-
гический университет МОН Украины. – К., 2002. – 244 с.
Леонтьєв О.Н. Проблеми розвитку психіки / О.Н.Леонтьєв. –
М.: МГУ, 1981. – 506 с.
Матвійчук Т.В. Аналіз досліджень взаємозв’язку педа-
гогічних здібностей з індивідуально – психологічними
властивостями майбутнього вчителя в процесі професій-
ного становлення / Т.В. Матвійчук// Психологічні науки. –
– №1. – С.1-11.
Мозговая Н.А. Формирование педагогической установки
учителя на эмпатию во взаимодействии с учащимися: Дис.
к.пед.н.: 13.00.08. – М., 1999. – 274 с.
Педагогічна майстерність: Підручник / І.А.Зязюн, Л.В.Кра-
мущенко, І.Ф.Кривонос та ін.; За ред.І.А.Зязюна. – К.: Вища
школа, 1997. – 349 с.
Ромицына Е.Г. Развитие профессионально значимых лич-
ностных качеств педагога-психолога в системе повышения
квалификации / Автореф. дис. … к.пед.н. : 13.00.08. – Май-
коп, 2007. – 20 с.
Свідерська Г.М. Проблема чуйності / Г.М. Свідерська // Со-
ціальна психологія. – 2005. – №3 (11). – С. 130-138.
Свідерська Г.М. Чуйність як морально-психологічний ком-
понент професійної культури вчителя / Г.М.Свідерська //
Формування професійної культури вчителя в контексті інте-
грації України в Європейський освітній простір: матеріали
регіонального науково-практичного семінару (Тернопіль,
-23 травня 2007 р.). – Тернопіль: Тернопіл.націонал.пед.
ун-т ім. В.Гнатюка, 2007. – С.30-32.
Сластенин В. и др. Педагогика: Учебное пособие. – М.: Ака-
демия, 2002. – 576 с.
Сологуб Л.О. Виховання доброзичливих взаємин молод-
ших підлітків у позакласній роботі: дис... канд. пед. наук:
00.01 / Любов Олексіївна Сологуб. – К., 1995. – 210 с.
Страхов И.В. Психология педагогического такта. – Саратов:
Изд-во Саратовского университета, 1966. – 282 с.
Стрєлкова Л.В. Дошкільне виховання / Л.В.Cтрєлкова. –
М.: МГУ, 1993. – С. 35-55.
Шарафеева А.Ф. Создание личностно ориентированной об-
разовательной среды для детей с показателями психических
отклонений / А.Ф. Шарафеева// Фундаментальные исследо-
вания. – 2007. – №6. – С. 55-57.
Шовкомуд Е.А. Эмоциональная отзывчивость / Е.А. Шовко-
муд// Советская педагогика. – 1991. – №3. – С. 79-83.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.