Роль професійної ідентичності та ідентифікації у професійному становленні майбутніх педагогів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-16.%25pКлючові слова:
професійна ідентичність, ідентифікація, майбутні педагоги.Анотація
Стаття присвячена проблем професійного становлення майбутніх
педагогів у ході навчання. У статті проведений аналіз підходів до вивчення
феномену професійної ідентичності та ідентифікації як фактора
успішності розвитку фахівців педагогічного профілю. Описані функції,
структурні компоненти, етапи розвитку, а також основні чинники, що
впливають на становлення професійної ідентичності майбутніх педагогів.
Проведене дослідження дало змогу окреслити перспективи подальших
розвідок – вивчення психологічних особливостей розвитку професійної
ідентичності педагогів.
Посилання
Абдуллаева М.М. Профессиональная идентичность личности:
психосемантический поход / М.М. Абдуллаева // Психоло*
гический журнал. – 2004. – Т. 25. – № 2. – С. 86 – 95.
Абульханова*Славская К.А. Стратегия жизни / К.А. Абуль*
ханова*Славская. – М.: Мысль, 1991. – 299 с.
Балицкая Н.Н. Формирование самоидентичности у будущих
педагогов в процессе профессиональной подготовки / Н.Н. Ба*
лицкая // ПостМетодика. Роль антропологічного фактора в
освітніх технологіях XXI століття. – 2002. – № 7 – 8 (45 –
. – С. 241 – 244.
Березина Т.С. Становление профессиональной идентичности
педагога / Т.С. Березина // Педагогическое образование и
наука. – 2008. – № 7. – С. 24 – 27.
Бондаренко О.Ф. Психологічна допомога особистості /
О.Ф. Бондаренко. – Харків: Фоліо, 1996. – 237 с.
Буякас Т.М. О проблемах становления чувства самоиден*
тичности у студентов*психологов / Т.М. Буякас // Вестник
Московского университета. Серия 14. Психология. – 2000. –
№ 1. – С. 56 – 62.
Вірна Ж.П. Мотиваційно*смислова регуляція у професі*
оналізації психолога: дис. … доктора психол. наук: 19.00.01 /
Вірна Жанна Петрівна. – Луцьк, 2004. – 438 с.
Жигинас Н. Этапы формирования профессиональной иден*
тичности педагога / Н. Жигинас // Высшее образование в
России. – 2007. – № 8. – С. 121 – 122.
Ложкін Г., Волянюк Н. Професійна ідентичність в контексті
маргінальної поведінки суб’єкта / Г. Ложкін, Н. Волянюк //
Соціальна психологія. – 2008. – № 3. – С 123 – 130.
Лукіянчук А.М. Модель розвитку професійної ідентичності
майбутніх педагогів / А. М. Лукіянчук // Збірник наукових
праць К*ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології ім.
Г.С. Костюка АПН України. Проблеми сучасної психології. /
За ред. С.Д. Максименка. Випуск 7. – К., 2010. – С. 370 – 380.
Лукіянчук А.М. Проблема ідентифікації у професійному
становленні студентів вищого навчального закладу I*II рівнів
акредитації педагогічного профілю [Електронний ресурс] /
А.М.Лукіянчук. – Режим доступу: www.narodnaosvita.kiev.ua/
vupysku/3/statti/2lukiyanchuk/lukiyanchuk.htm.
Мищенко Т.В. Становление профессиональной идентичности
студентов педагогического вуза: автореф. дисс. … на соискание
ученой степени канд. психол. наук: спец. 19.00.07 “Педаго*
гическая психология” / Т.В. Мищенко. – Ярославль, 2005. –
с.
Основи практичної психології / В. Панок, Т. Титаренко,
Н. Чепелєва та ін. – К.: Либідь, 1999. – 536 с.
Павлюк М.М. Розвиток професійної ідентичності педагога як
чинник попередження дезадаптації школярів / М.М. Павлюк //
Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка
АПН України. Проблеми загольної та педагогічної психології / За
ред. С.Д. Максименка. Т. XI, част. 6. – К., 2009. – С. 318 – 327.
Поваренков Ю.П. Психологическое содержание профес*
сионального становления человека / Ю.П. Поваренков. – М.:
Изд*во УРАО, 2002. – 160 с.
Сафин В.Ф., Абдрашитов Ф.Г. Идентификация как механизм
осознания студентами себя в качестве субъекта педагогической
деятельности / В.Ф. Сафин, Ф.Г. Абдрашитов // В кн.:
Формирование личности учителя в системи учебно*воспи*
тательного процесса в педагогическом институте. – М., 1980. –
С. 125 – 127.
Стефаненко Т.Г. Этнопсихология / Т.Г. Стефаненко. –
М.: Аспект*Пресс, 2003. – 368 с.
Назыров А.С. Соотношение профессиональной идентичности
и педагогической направленности студентов педвузов: дисс. ...
канд. психол. наук: 19.00.07 / Назыров Анвар Сарва*
ретдинович. – М., 1999. – 173 с.
Шнейдер Л.Б. Профессиональная идентичность: теория,
эксперимент, тренинг / Л.Б. Шнейдер. – М.: Издательство
Московского психолого*социального института; Воронеж:
Издательство НПО “МОДЭК”, 2004. – 600 с.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.