Роль професійної ідентичності та ідентифікації у професійному становленні майбутніх педагогів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-16.%25pKeywords:
професійна ідентичність, ідентифікація, майбутні педагоги.Abstract
Стаття присвячена проблем професійного становлення майбутніх
педагогів у ході навчання. У статті проведений аналіз підходів до вивчення
феномену професійної ідентичності та ідентифікації як фактора
успішності розвитку фахівців педагогічного профілю. Описані функції,
структурні компоненти, етапи розвитку, а також основні чинники, що
впливають на становлення професійної ідентичності майбутніх педагогів.
Проведене дослідження дало змогу окреслити перспективи подальших
розвідок – вивчення психологічних особливостей розвитку професійної
ідентичності педагогів.
References
Абдуллаева М.М. Профессиональная идентичность личности:
психосемантический поход / М.М. Абдуллаева // Психоло*
гический журнал. – 2004. – Т. 25. – № 2. – С. 86 – 95.
Абульханова*Славская К.А. Стратегия жизни / К.А. Абуль*
ханова*Славская. – М.: Мысль, 1991. – 299 с.
Балицкая Н.Н. Формирование самоидентичности у будущих
педагогов в процессе профессиональной подготовки / Н.Н. Ба*
лицкая // ПостМетодика. Роль антропологічного фактора в
освітніх технологіях XXI століття. – 2002. – № 7 – 8 (45 –
. – С. 241 – 244.
Березина Т.С. Становление профессиональной идентичности
педагога / Т.С. Березина // Педагогическое образование и
наука. – 2008. – № 7. – С. 24 – 27.
Бондаренко О.Ф. Психологічна допомога особистості /
О.Ф. Бондаренко. – Харків: Фоліо, 1996. – 237 с.
Буякас Т.М. О проблемах становления чувства самоиден*
тичности у студентов*психологов / Т.М. Буякас // Вестник
Московского университета. Серия 14. Психология. – 2000. –
№ 1. – С. 56 – 62.
Вірна Ж.П. Мотиваційно*смислова регуляція у професі*
оналізації психолога: дис. … доктора психол. наук: 19.00.01 /
Вірна Жанна Петрівна. – Луцьк, 2004. – 438 с.
Жигинас Н. Этапы формирования профессиональной иден*
тичности педагога / Н. Жигинас // Высшее образование в
России. – 2007. – № 8. – С. 121 – 122.
Ложкін Г., Волянюк Н. Професійна ідентичність в контексті
маргінальної поведінки суб’єкта / Г. Ложкін, Н. Волянюк //
Соціальна психологія. – 2008. – № 3. – С 123 – 130.
Лукіянчук А.М. Модель розвитку професійної ідентичності
майбутніх педагогів / А. М. Лукіянчук // Збірник наукових
праць К*ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології ім.
Г.С. Костюка АПН України. Проблеми сучасної психології. /
За ред. С.Д. Максименка. Випуск 7. – К., 2010. – С. 370 – 380.
Лукіянчук А.М. Проблема ідентифікації у професійному
становленні студентів вищого навчального закладу I*II рівнів
акредитації педагогічного профілю [Електронний ресурс] /
А.М.Лукіянчук. – Режим доступу: www.narodnaosvita.kiev.ua/
vupysku/3/statti/2lukiyanchuk/lukiyanchuk.htm.
Мищенко Т.В. Становление профессиональной идентичности
студентов педагогического вуза: автореф. дисс. … на соискание
ученой степени канд. психол. наук: спец. 19.00.07 “Педаго*
гическая психология” / Т.В. Мищенко. – Ярославль, 2005. –
с.
Основи практичної психології / В. Панок, Т. Титаренко,
Н. Чепелєва та ін. – К.: Либідь, 1999. – 536 с.
Павлюк М.М. Розвиток професійної ідентичності педагога як
чинник попередження дезадаптації школярів / М.М. Павлюк //
Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка
АПН України. Проблеми загольної та педагогічної психології / За
ред. С.Д. Максименка. Т. XI, част. 6. – К., 2009. – С. 318 – 327.
Поваренков Ю.П. Психологическое содержание профес*
сионального становления человека / Ю.П. Поваренков. – М.:
Изд*во УРАО, 2002. – 160 с.
Сафин В.Ф., Абдрашитов Ф.Г. Идентификация как механизм
осознания студентами себя в качестве субъекта педагогической
деятельности / В.Ф. Сафин, Ф.Г. Абдрашитов // В кн.:
Формирование личности учителя в системи учебно*воспи*
тательного процесса в педагогическом институте. – М., 1980. –
С. 125 – 127.
Стефаненко Т.Г. Этнопсихология / Т.Г. Стефаненко. –
М.: Аспект*Пресс, 2003. – 368 с.
Назыров А.С. Соотношение профессиональной идентичности
и педагогической направленности студентов педвузов: дисс. ...
канд. психол. наук: 19.00.07 / Назыров Анвар Сарва*
ретдинович. – М., 1999. – 173 с.
Шнейдер Л.Б. Профессиональная идентичность: теория,
эксперимент, тренинг / Л.Б. Шнейдер. – М.: Издательство
Московского психолого*социального института; Воронеж:
Издательство НПО “МОДЭК”, 2004. – 600 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.