Соціальна рефлексія як складова соціального розвитку особистості
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-16.%25pКлючові слова:
соціальний розвиток особистості, соціальна рефлексія, рефлексивні очікування, рефлексивні відносини, когнітивний, мотиваційний, діяльнісний компоненти соціальної рефлексії, рефлексія ефективності соціальної взаємодії.Анотація
Висвітлено надзвичайно актуальну проблему соціальної рефлексії
як компонента соціального розвитку особистості. Зазначено, що
соціальний розвиток особистості являє собою процес, що включає, з
одного боку, засвоєння готових форм соціального життя, а з іншого –
набуття власного соціального досвіду, індивідуальних якостей і
властивостей, що дозволяють молодій людині орієнтуватися в різних
життєвих ситуаціях і домагатися позитивної самореалізації. Визначено,
що соціальна рефлексія – це спрямованість суб’єкта до відображення,
усвідомлення і розуміння уявлень інших людей про нього і його
діяльність, здатність сприймати чужі і транслювати свої емоції,
оцінювати ставлення людей один до одного і передбачати поведінкові
реакції інших людей. Соціальна рефлексія – це творчий процес, що
протікає з урахуванням характерних особливостей розвитку само&
свідомості особистості. Охарактеризовано види та структуру соціальної
рефлексії. Зазначено, що компонентами соціальної рефлексії є
когнітивний, мотиваційний і діяльнісний. У подальших дослідженнях
можливе дослідження соціальної рефлексії особистості в ранній юності;
подальше обґрунтування критеріїв та показників соціального розвитку
особистості; дослідження найважливіших соціально&психологічних
властивостей, таких як толерантність, соціальна відповідальність,
соціальна злагода в юнацькому віці, визначення нових форм і методів
роботи з молоддю, орієнтованих на стимуляцію соціального розвитку.
Посилання
Андреева Г.М. Социальная психология /Г.М.Андреева. – М.:
Аспект&Пресс, 2005. – 376 с.
Андреева Г.М. Зарубежная социальная психология ХХ столе&
тия: Теоретические подходы: Учеб. пособие для вузов /
Г.М.Андреева, Н.Н.Богомолова, Л.А.Петровская. – М.:
Аспект Пресс, 2002. – 287 с.
Блумер Г. Общество как символическая интеракция/Г.Блу&
мер // Современная зарубежная социальная психология:
Тексты. – М., 1984. – С.173&179.
Гоффман Э. Представление себя другим /Э.Гоффман //
Современная зарубежная социальная психология: Тексты. –
М., 1984. – С.188&196.
Гуткина Н.И. Личностная рефлексия в подростковом возрасте:
автореф. дис.... канд. психол. наук /Н.И.Гуткина. – М., 1983.
Данилин К.Е. Восприятие межличностных предпочтений в
малой группе /К.Е.Данилин// Общение и оптимизация
совместной деятельности. – М., 1987. – С.166&177.
Демиденко М. В. Исследование социально&личностной рефлексии
как средства социализации старших школьников : дис. ... канд.
психол. наук : 19.00.07 /М. В.Демиденко. – Самара, 2000. – 168 c.
Емельянов Е.Н. Процессы взаимопонимания в первичном научном
коллективе / П.Г. Белкин, Е.Н. Емельянов, М.А. Иванов// Со&
циальная психология научного коллектива. – М., 1987. – С. 16&80.
Карпов А.В. Рефлексивность как психическое свойство и
методика ее диагностики /А.В.Карпов// Психологический
журнал. – 2003. – Т. 24, № 5. – С. 45&57.
Ковшов Е.М. Социальная рефлексия: Структура, формы и
функции: дис. ... д&ра филос. наук /Е.М.Ковшов. – Саратов,
– С. 15.
Лушпаева Е.В. Развитие рефлексии в общении средствами
социально&психологического тренинга: автореф. дис. ... канд.
психол.наук /Е.В.Лушпаева. – М., 1989.
Сподаренко Е.В. Педагогические условия формирования
социальной рефлексии младших школьников : диссертация ...
кандидата педагогических наук : 13.00.01 /Е.В.Сподаренко–
Москва, 2008. – 216 с.
Тернер Дж. Структура социологической теории / Дж.Тернер. –
М.: Прогресс, 1985.
Ткач Е. Н. Социальная рефлексия учителя как условие и средство
его профессионального саморазвития : дис. ... канд. психол.
наук : 19.00.07 /Е.Н.Ткач . – Хабаровск, 2000. – 168 c.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.