Соціальна рефлексія як складова соціального розвитку особистості

Authors

  • О.В. Крюкова

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-16.%25p

Keywords:

соціальний розвиток особистості, соціальна рефлексія, рефлексивні очікування, рефлексивні відносини, когнітивний, мотиваційний, діяльнісний компоненти соціальної рефлексії, рефлексія ефективності соціальної взаємодії.

Abstract

Висвітлено надзвичайно актуальну проблему соціальної рефлексії
як компонента соціального розвитку особистості. Зазначено, що
соціальний розвиток особистості являє собою процес, що включає, з
одного боку, засвоєння готових форм соціального життя, а з іншого –
набуття власного соціального досвіду, індивідуальних якостей і
властивостей, що дозволяють молодій людині орієнтуватися в різних
життєвих ситуаціях і домагатися позитивної самореалізації. Визначено,
що соціальна рефлексія – це спрямованість суб’єкта до відображення,
усвідомлення і розуміння уявлень інших людей про нього і його
діяльність, здатність сприймати чужі і транслювати свої емоції,
оцінювати ставлення людей один до одного і передбачати поведінкові
реакції інших людей. Соціальна рефлексія – це творчий процес, що
протікає з урахуванням характерних особливостей розвитку само&
свідомості особистості. Охарактеризовано види та структуру соціальної
рефлексії. Зазначено, що компонентами соціальної рефлексії є
когнітивний, мотиваційний і діяльнісний. У подальших дослідженнях
можливе дослідження соціальної рефлексії особистості в ранній юності;
подальше обґрунтування критеріїв та показників соціального розвитку
особистості; дослідження найважливіших соціально&психологічних
властивостей, таких як толерантність, соціальна відповідальність,
соціальна злагода в юнацькому віці, визначення нових форм і методів
роботи з молоддю, орієнтованих на стимуляцію соціального розвитку.

References

Андреева Г.М. Социальная психология /Г.М.Андреева. – М.:

Аспект&Пресс, 2005. – 376 с.

Андреева Г.М. Зарубежная социальная психология ХХ столе&

тия: Теоретические подходы: Учеб. пособие для вузов /

Г.М.Андреева, Н.Н.Богомолова, Л.А.Петровская. – М.:

Аспект Пресс, 2002. – 287 с.

Блумер Г. Общество как символическая интеракция/Г.Блу&

мер // Современная зарубежная социальная психология:

Тексты. – М., 1984. – С.173&179.

Гоффман Э. Представление себя другим /Э.Гоффман //

Современная зарубежная социальная психология: Тексты. –

М., 1984. – С.188&196.

Гуткина Н.И. Личностная рефлексия в подростковом возрасте:

автореф. дис.... канд. психол. наук /Н.И.Гуткина. – М., 1983.

Данилин К.Е. Восприятие межличностных предпочтений в

малой группе /К.Е.Данилин// Общение и оптимизация

совместной деятельности. – М., 1987. – С.166&177.

Демиденко М. В. Исследование социально&личностной рефлексии

как средства социализации старших школьников : дис. ... канд.

психол. наук : 19.00.07 /М. В.Демиденко. – Самара, 2000. – 168 c.

Емельянов Е.Н. Процессы взаимопонимания в первичном научном

коллективе / П.Г. Белкин, Е.Н. Емельянов, М.А. Иванов// Со&

циальная психология научного коллектива. – М., 1987. – С. 16&80.

Карпов А.В. Рефлексивность как психическое свойство и

методика ее диагностики /А.В.Карпов// Психологический

журнал. – 2003. – Т. 24, № 5. – С. 45&57.

Ковшов Е.М. Социальная рефлексия: Структура, формы и

функции: дис. ... д&ра филос. наук /Е.М.Ковшов. – Саратов,

– С. 15.

Лушпаева Е.В. Развитие рефлексии в общении средствами

социально&психологического тренинга: автореф. дис. ... канд.

психол.наук /Е.В.Лушпаева. – М., 1989.

Сподаренко Е.В. Педагогические условия формирования

социальной рефлексии младших школьников : диссертация ...

кандидата педагогических наук : 13.00.01 /Е.В.Сподаренко–

Москва, 2008. – 216 с.

Тернер Дж. Структура социологической теории / Дж.Тернер. –

М.: Прогресс, 1985.

Ткач Е. Н. Социальная рефлексия учителя как условие и средство

его профессионального саморазвития : дис. ... канд. психол.

наук : 19.00.07 /Е.Н.Ткач . – Хабаровск, 2000. – 168 c.

How to Cite

Крюкова, О. (2019). Соціальна рефлексія як складова соціального розвитку особистості. Collection of Research Papers "Problems of Modern Psychology", (16). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-16.%p