Компетентність та компетенція у сучасній педагогіці як педагогічні категорії
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-15.%25pКлючові слова:
компетентність, компетенція, ключова компетентність, ключова компетенція, освіта, знання, уміння.Анотація
У статті розглядається основний зміст понять “компетентність” та
“компетенція”, які активно досліджуються у сучасній науці. Здійснено
аналіз поглядів провідних вітчизняних та зарубіжних науковців.
Розглянуто різні підходи до трактування поняття “компетентність”: як
здатності застосовувати знання та вміння; як спроможності кваліфіковано
провадити діяльність; як здатності успішно задовольняти індивідуальні
та соціальні потреби та інші. Досліджено визначення ключових
компетентностей педагогами різних країн, проведено аналіз співвід
ношень понять “компетентність” та “компетенція”, які з різних точок
зору або ототожнюються, або визнаються підпорядкованими. Визначено
компетенції як еталон досвіду дій, знань, умінь, навичок, творчості,
емоційноціннісної діяльності, а компетентність як рівень досягнення
вказаних компетенцій; встановлено, що ототожнення понять “ком
петенція” та “компетентність” характерне для більшості закордонних
дослідників. Наведено думки про використання тільки одного терміна
“компетентність”.
Посилання
http://uk.wikipedia.org/wiki/Компетентність.
Hutmacher Walo. Key competencies for Europe // Report of the
Symposium Berne, Switzerland 2730 March, 1996. Council for
Cultural Cooperation (CDCC) // Secondary Education for Eu
rope Strasburg, 1997.
Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно
целевая основа компетентностного подхода в образовании.
Авторская версия / И.А.Зимняя. – М.: Исследовательский
центр проблем качества подготовки специалистов, 2004.
Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та
українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / [Під
заг. ред. О.В.Овчарук]. – К.: “К.І.С.”, 2004. –112 с.
Оскарссон Б. Базовые навыки как обязательный компонент
высококачественного профессионального образования/ Оценка
качества профессионального образования. Доклад 5/ Б.Оскар
ссон[Под общ. ред. В.И. Байденко, Дж. ван Зантворта];
Европейский фонд подготовки кадров (ЕФО). Проект
ДЕЛФИ. – М., 2001.
Раков С. А. Математична освіта: компетентнісний підхід з
використанням ІКТ : [монографія] / С. А.Раков. – Х.: Факт,
– 360 с.
Хуторской А.В. Дидактическая эвристика. Теория и техно
логия креативного обучения / А.В.Хуторской. – М.: Издво
МГУ, 2003. – 416 с.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.