Компетентність та компетенція у сучасній педагогіці як педагогічні категорії

Автор(и)

  • О.М. Ніколаєв

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-15.%25p

Ключові слова:

компетентність, компетенція, ключова компетентність, ключова компетенція, освіта, знання, уміння.

Анотація

У статті розглядається основний зміст понять “компетентність” та
“компетенція”, які активно досліджуються у сучасній науці. Здійснено
аналіз поглядів провідних вітчизняних та зарубіжних науковців.
Розглянуто різні підходи до трактування поняття “компетентність”: як
здатності застосовувати знання та вміння; як спроможності кваліфіковано
провадити діяльність; як здатності успішно задовольняти індивідуальні
та соціальні потреби та інші. Досліджено визначення ключових
компетентностей педагогами різних країн, проведено аналіз співвід
ношень понять “компетентність” та “компетенція”, які з різних точок
зору або ототожнюються, або визнаються підпорядкованими. Визначено
компетенції як еталон досвіду дій, знань, умінь, навичок, творчості,
емоційноціннісної діяльності, а компетентність як рівень досягнення
вказаних компетенцій; встановлено, що ототожнення понять “ком
петенція” та “компетентність” характерне для більшості закордонних
дослідників. Наведено думки про використання тільки одного терміна
“компетентність”.

Посилання

http://uk.wikipedia.org/wiki/Компетентність.

Hutmacher Walo. Key competencies for Europe // Report of the

Symposium Berne, Switzerland 2730 March, 1996. Council for

Cultural Cooperation (CDCC) // Secondary Education for Eu

rope Strasburg, 1997.

Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно

целевая основа компетентностного подхода в образовании.

Авторская версия / И.А.Зимняя. – М.: Исследовательский

центр проблем качества подготовки специалистов, 2004.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та

українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / [Під

заг. ред. О.В.Овчарук]. – К.: “К.І.С.”, 2004. –112 с.

Оскарссон Б. Базовые навыки как обязательный компонент

высококачественного профессионального образования/ Оценка

качества профессионального образования. Доклад 5/ Б.Оскар

ссон[Под общ. ред. В.И. Байденко, Дж. ван Зантворта];

Европейский фонд подготовки кадров (ЕФО). Проект

ДЕЛФИ. – М., 2001.

Раков С. А. Математична освіта: компетентнісний підхід з

використанням ІКТ : [монографія] / С. А.Раков. – Х.: Факт,

– 360 с.

Хуторской А.В. Дидактическая эвристика. Теория и техно

логия креативного обучения / А.В.Хуторской. – М.: Издво

МГУ, 2003. – 416 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Ніколаєв, О. (2019). Компетентність та компетенція у сучасній педагогіці як педагогічні категорії. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (15). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-15.%p