Компетентність та компетенція у сучасній педагогіці як педагогічні категорії
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-15.%25pKeywords:
компетентність, компетенція, ключова компетентність, ключова компетенція, освіта, знання, уміння.Abstract
У статті розглядається основний зміст понять “компетентність” та
“компетенція”, які активно досліджуються у сучасній науці. Здійснено
аналіз поглядів провідних вітчизняних та зарубіжних науковців.
Розглянуто різні підходи до трактування поняття “компетентність”: як
здатності застосовувати знання та вміння; як спроможності кваліфіковано
провадити діяльність; як здатності успішно задовольняти індивідуальні
та соціальні потреби та інші. Досліджено визначення ключових
компетентностей педагогами різних країн, проведено аналіз співвід
ношень понять “компетентність” та “компетенція”, які з різних точок
зору або ототожнюються, або визнаються підпорядкованими. Визначено
компетенції як еталон досвіду дій, знань, умінь, навичок, творчості,
емоційноціннісної діяльності, а компетентність як рівень досягнення
вказаних компетенцій; встановлено, що ототожнення понять “ком
петенція” та “компетентність” характерне для більшості закордонних
дослідників. Наведено думки про використання тільки одного терміна
“компетентність”.
References
http://uk.wikipedia.org/wiki/Компетентність.
Hutmacher Walo. Key competencies for Europe // Report of the
Symposium Berne, Switzerland 2730 March, 1996. Council for
Cultural Cooperation (CDCC) // Secondary Education for Eu
rope Strasburg, 1997.
Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно
целевая основа компетентностного подхода в образовании.
Авторская версия / И.А.Зимняя. – М.: Исследовательский
центр проблем качества подготовки специалистов, 2004.
Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та
українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / [Під
заг. ред. О.В.Овчарук]. – К.: “К.І.С.”, 2004. –112 с.
Оскарссон Б. Базовые навыки как обязательный компонент
высококачественного профессионального образования/ Оценка
качества профессионального образования. Доклад 5/ Б.Оскар
ссон[Под общ. ред. В.И. Байденко, Дж. ван Зантворта];
Европейский фонд подготовки кадров (ЕФО). Проект
ДЕЛФИ. – М., 2001.
Раков С. А. Математична освіта: компетентнісний підхід з
використанням ІКТ : [монографія] / С. А.Раков. – Х.: Факт,
– 360 с.
Хуторской А.В. Дидактическая эвристика. Теория и техно
логия креативного обучения / А.В.Хуторской. – М.: Издво
МГУ, 2003. – 416 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.