Виклики та орієнтири розбудови освіти з позиції синергетики

Автор(и)

  • Г.К. Радчук

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-14.%25p

Ключові слова:

синергетика, самоорганізація, педагогічна синергетика, освітня парадигма.

Анотація

Статтю присвячено проблемі теоретичного осмислення синергетики
щодо розвитку сучасної освіти. Обґрунтовано, що домінування у науці
постнекласичного типу раціональності актуалізує проблеми моделю
вання розвитку освіти в контексті синергетичної парадигми. Показано,
що синергетика допоможе подолати основні суперечності на шляху
розвитку і трансформації системи сучасної освіти. Проведений аналіз
свідчить, що сучасна наука розглядає синергетику і як наукову
парадигму, і як загальнонаукову теорію, і як конкретно наукову теорію
різних наук, у тому числі педагогіки та психології. Адже освіта є
синергічною за своєю суттю, і її варто розглядати як цілісну динамічну
систему, здатну до самоорганізації з усіма її системними харак
теристиками.

Посилання

Аршинов В.И. Становление субъекта постнеклассической

науки и образования / В.И. Аршинов, В.А. Буров, П.М. Гор

дин // Синергетическая парадигма. Синергетика образова

ния. – М.: Прогресс Традиция, 2007. – С. 114 136.

Буданов В.Г. Синергетические стратегии в образовании

[Електронний ресурс] / В.Г.Буданов. – Режим доступа: http: /

/spkurdyumov.narod.ru/Budanov11.htm

Громкова М.Т. Синергетические подходы в современном

образовании / М.Т. Громкова // Синергетическая парадигма.

Синергетика образования. – М.: Прогресс Традиция, 2007. –

С. 281 292.

Гусельцева М.С. Культурно историческая психология: от

классической – к постнеклассической картине мира / М.С. Гу

сельцева // Вопросы психологии. – 2003. – № 1. – С. 99 115.

Князева Е.Н. Пробуждающее образование / Е.Н. Князева //

Синергетическая парадигма. Синергетика образования. – М.:

Прогресс – Традиция, 2007. – С. 369 387.

Корнилова Т.В. Методологические основы психологии /

Т.В. Корнилова, С.Д. Смирнов. – СПб.: Питер, 2006. – 320 с.

Кульневич С.В. Педагогика самоорганизации: феномен

содержания: Монография / С.В. Кульневич. – Воронеж, 1997. –

с.

Микешина Л.А. Человек интерпретирующий, или синергети

ческие и герменевтические контексты образования / Л.А. Ми

кешина // Синергетическая парадигма. Синергетика обра

зования. – М.: Прогресс–Традиция, 2007. – С. 137 160.

Нестеренко Г.О. Синергетичний вимір самореалізації осо

бистості в умовах трансформації суспільства: автореф. дис. на

здобуття наук. ступеня канд. філос. наук: спец 09.00.03

“Соціальна філософія та філософія історії”. – К., 2003.– 18 с.

Савичева Н.Г. Образовательно воспитательное пространство

как синергийная коммуникация / Н.Г. Савичева // Синер

гетическая парадигма. Синергетика образования. – М.:

Прогресс Традиция, 2007. – С. 557 565.

Смирнов И.П. Синергетика открытого профессионального

образования / И.П. Смирнов // Мир образования – образования

в мире. – 2002. – № 4. – С. 3 – 17.

Тульчинский Г.Л. Смысл и гуманитарное знание / Г.Л. Туль

чинский // Проблема смысла в науках о человеке. – М.: Смысл,

– С. 7 26.

##submission.downloads##

Як цитувати

Радчук, Г. (2019). Виклики та орієнтири розбудови освіти з позиції синергетики. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (14). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-14.%p