Виклики та орієнтири розбудови освіти з позиції синергетики
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-14.%25pКлючові слова:
синергетика, самоорганізація, педагогічна синергетика, освітня парадигма.Анотація
Статтю присвячено проблемі теоретичного осмислення синергетики
щодо розвитку сучасної освіти. Обґрунтовано, що домінування у науці
постнекласичного типу раціональності актуалізує проблеми моделю
вання розвитку освіти в контексті синергетичної парадигми. Показано,
що синергетика допоможе подолати основні суперечності на шляху
розвитку і трансформації системи сучасної освіти. Проведений аналіз
свідчить, що сучасна наука розглядає синергетику і як наукову
парадигму, і як загальнонаукову теорію, і як конкретно наукову теорію
різних наук, у тому числі педагогіки та психології. Адже освіта є
синергічною за своєю суттю, і її варто розглядати як цілісну динамічну
систему, здатну до самоорганізації з усіма її системними харак
теристиками.
Посилання
Аршинов В.И. Становление субъекта постнеклассической
науки и образования / В.И. Аршинов, В.А. Буров, П.М. Гор
дин // Синергетическая парадигма. Синергетика образова
ния. – М.: Прогресс Традиция, 2007. – С. 114 136.
Буданов В.Г. Синергетические стратегии в образовании
[Електронний ресурс] / В.Г.Буданов. – Режим доступа: http: /
/spkurdyumov.narod.ru/Budanov11.htm
Громкова М.Т. Синергетические подходы в современном
образовании / М.Т. Громкова // Синергетическая парадигма.
Синергетика образования. – М.: Прогресс Традиция, 2007. –
С. 281 292.
Гусельцева М.С. Культурно историческая психология: от
классической – к постнеклассической картине мира / М.С. Гу
сельцева // Вопросы психологии. – 2003. – № 1. – С. 99 115.
Князева Е.Н. Пробуждающее образование / Е.Н. Князева //
Синергетическая парадигма. Синергетика образования. – М.:
Прогресс – Традиция, 2007. – С. 369 387.
Корнилова Т.В. Методологические основы психологии /
Т.В. Корнилова, С.Д. Смирнов. – СПб.: Питер, 2006. – 320 с.
Кульневич С.В. Педагогика самоорганизации: феномен
содержания: Монография / С.В. Кульневич. – Воронеж, 1997. –
с.
Микешина Л.А. Человек интерпретирующий, или синергети
ческие и герменевтические контексты образования / Л.А. Ми
кешина // Синергетическая парадигма. Синергетика обра
зования. – М.: Прогресс–Традиция, 2007. – С. 137 160.
Нестеренко Г.О. Синергетичний вимір самореалізації осо
бистості в умовах трансформації суспільства: автореф. дис. на
здобуття наук. ступеня канд. філос. наук: спец 09.00.03
“Соціальна філософія та філософія історії”. – К., 2003.– 18 с.
Савичева Н.Г. Образовательно воспитательное пространство
как синергийная коммуникация / Н.Г. Савичева // Синер
гетическая парадигма. Синергетика образования. – М.:
Прогресс Традиция, 2007. – С. 557 565.
Смирнов И.П. Синергетика открытого профессионального
образования / И.П. Смирнов // Мир образования – образования
в мире. – 2002. – № 4. – С. 3 – 17.
Тульчинский Г.Л. Смысл и гуманитарное знание / Г.Л. Туль
чинский // Проблема смысла в науках о человеке. – М.: Смысл,
– С. 7 26.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.